- Přidat do oblíbených škoda quickbar >> skoda110r.cz | skoda110r.com | skoda100.cz | skodateam.cz | skoda.daves.cz | skoda.virt.cz | techweb 


Zde může být vaše reklama

Povinné ručení

Ikona stránek



HTML kód ikony

Switch to English

Načítám obsah...



Vyhledávání
Menu
Foto Tip
!Deník posledních dnů
 

Deník posledních dnů
Naše projekty
Reklama



Navigace

>> Mapa - Domů - Dobové čtivo - Škoda 130RS Haugland <<


 

Škoda 130RS Haugland

 
Autor:
4461+8002 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 19.10.2006 - Změněno: 19.10.2006
Škoda 130RS - Haugland

Sympatický Johnny Haugland jezdi ,, a jistotu". V rychlostních zkouškách předvedl vždycky ze všech nejplynulejší, vet mi nenápadnou a zpravidla nejrychlejší jízdu. Ve volných chvilkách ochotně, stejně nenápadně, ale věcně odpovídal na naše otázky. Automobil zná a zdraví jeho čtenáře. Pro značku škoda jezdí už od roku 1965, od svých devatenácti let, a na trati patří vždy k nejrespektovanějším jezdcům. Svou stotřicítku RS dostal právě před rokem pro loňský ročník rallye Skoda. Od té doby se svým A-dvojkovým kupé najel jenom v soutěžích na 40 tisíc km, po každém sportovním podniku prováděl nějaké úpravy a stále stavěl na nových zkušenostech. Od III. ke IV. rallye Skoda najel celkem třináct mezinárodních soutěží, z nichž přivezl pro škodovku devět vítězství. K tomuto poslednímu dostal v Mladé Boleslavi při rozdílení cen ještě klíče od nového kupé L 130 RS, s nímž bude reprezentovat AZNP už v letošní sezóně.

Škoda 130RS Haugland-Image3

Hauglandův vůz se v drobnostech lišil od ostatních továrních stotřicítek. Měl jinak laděné pérování s plynovými tlumiči Bilstein, větší průměr torzního stabilizátoru a zkrácené přední i zadní pružiny; přední navíc z drátu tlustšího o 1 mm. Vůz tedy sedí níž a je celkově tvrdší a stabilnější. Pro drsnější soutěže v severském měkkém lesnatém terénu má Haugland ještě jedno provedení podvozku s delšími pružinami, které je měkčí, má slabší stabilizátor a rozvodovka je v této úpravě bez samosvorného diferenciálu. Hauglandův vůz má účinnější zadní brzdy, v nichž jsou namísto původních brzdových válečků 0 19 mm silnější o 0 22 mm. Soutěž jel na pneumatikách Barum se silničním vzorkem OR 22 a s terénním OS 32 (na obr. vpravo dole jsou OS-třiadvacítky na zahrádce jeho doprovodného vozu spolu s novými prototypovými mangovými pneumatikami Dunlop). Všechny čtyři pomocné světlomety co nejvíc snížil, čímž poněkud zlepšil aerodynamiku vozu, a pro noční etapu si je extrémně natočil, aby dobře viděl „i za roh".

V interiéru Hauglandova kupé (spodní obr.) nás upoutat digitální tripmaster Coratba. Digitrip s pamětí, jehož třetí displej 5 spakovanými údaji dílčích vzdálenosti má před sebou v dosahu levé ruky dokonce i jezdec. Uprostřed přístrojové desky je pod bílou izolační páskou {na obr. interiéru zcela vlevo) ovládání hasicího zařízení Fireater, jehož vytažením začnou dvě trysky na ochranném oblouku v rozích střechy zaplňovat kabinu neškodným plynem, bránícím hořeni; na oblouku uprostřed je vidět skříňka radiového zařízení pro dorozumívání posádky při jízdě v přilbě (obr. vlevo dole). Johnův spolujezdec Bruno Berglund nám předvedl nové křížové pásy Klippan s jednorázovým páčkovým uvolňováním čtyřnásobné spony.

Pro srovnání je vidět v interiéru Blahnovy stotřicitky (horní obr.) klasický tripmaster Halda; neobvyklým vybavením tohoto vozu jsou dva spřažené vypínače uprostřed pod otáčkoměrem, jimiž může řidič v naléhavém případě vypnout pojistný omezovač otáček — černá skříňka omezovače je umístěna pod tripmasterem.

Skromnost prvotřídního jezdce Houglanda je už příslovečná. On jen řídí, a vše ostatní, jak říká, je zásluhou jeho vozu, rychlého a velmi spolehlivého. Motor je v původní tovární úpravě a po roce tvrdého provozu spotřeboval na rallye Skoda během jejich 1 600 km jen necelý litr oleje! Spotřeba benzínu je také překvapivě nízká — na trati pouhých 10 1/100 km, v rychlostních zkouškách to je ovšem 30 až 32 litrů.

Škoda 130RS Haugland-Image4 Škoda 130RS Haugland-Image5

Škoda 130RS Haugland-Image6 Škoda 130RS Haugland-Image7

Dobrou vizitkou pro naše soutěžní vozy a nejlepším propagačním argumentem značky Skoda je zájem zahraničních jezdců, kteří s nimi dosahuji velíce dobrých výsledků. V Mladé Boleslavi startovaly na škodovkách posádky z Belgie, Anglie, Jugoslávie a Norska a svými časy se vyrovnaly mnohdy značně výkonnějším konkurentům. Norská posádka Haustreis Nyborg, svou sériovou stodvacítku Rallye jen odlehčila laminátovou zadní kapotou a víkem zavazadlového prostoru, zasklením vozu organickým sklem a úplným vyprázdněním prostorů ve dveřích.

Početnou konkurenci vozům Skoda byly sovětské Lady. Mezi nimi také profesionálně upravené vozy z Metalexu, VAZ MTX. S třináctkou startoval jeden z jejich tvůrců Ing. P. Bold se spolujezdcem Ing. K. Bojasem, MTX Praha. Posádka J. Janouška s J. Burdou z AMK Mototechna měla 9 karosérii třináctistovky Lady motor provrtaný o 3 mm na 1 559 cm3 s upraveným vačkovým hřídefem a většími ventily; s dvěma dvojitými karburátory Weber DCOE dával zhruba 75 kW (něco málo přes 100 k).

V soutěži se objevilo několik vozů Skoda Rallye s náporovým chladičem nad předním nárazníkem. Zlepší se tím poněkud nejen rozložení hmotnosti a využití zavazadlového prostoru, ale také aerodynamické poměry, zejména víření v oblasti čelního skla, typické pro škodovky s mřížkou v čele kapoty.

Škoda 130RS Haugland-Image8 Škoda 130RS Haugland-Image9

Škoda 130RS Haugland-Image11

Škoda 130RS Haugland-Image10

| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
S tímto článkem souvisí
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole

Žádný komentář
Copyright 2001-2015
Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615

Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Příspěvek
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Statistika
Právě prohlíží:18
Právě přihlášeno:0
Dnes návštěv:237
Celkem návštěv:12735198

Článků:179
Fotografií:4060
Komentářů:1214
Uživatelů:295
Reklama