| | | | |
---|
| Autor: | | Vytvořeno: 19.10.2006 - Změněno: 19.10.2006 |
ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING
Závodní automobily skupiny H nejsou u nás zatím příliš známé. V této skupině, jejíž označení vzniklo z výrazu „Hobby Cars", startují nehomologované cestovní vozy, většinou s rozsáhlými úpravami mechanických skupin i karosérie. S některými z nich vás seznámíme příště v referátu ze závodu do vrchu mistrovství NSR. Na Nurburgringu pořádá olejářská firma Veedol seriál závodů, které se jezdí na 26 km dlouhém okruhu vytvořeném ze staré i nové tratě. Startuje v nich na 170 vozů skupin N, A a H, které se kvalifikovaly z 260 přihlášených. Závody trvají zpravidla 4 hodiny a začínají hodinu po skončení tréninků. I Tyto závody se staly vhodnou příležitostí i pro uplatnění vozu Škoda 130 LR původně připravovaného pro skupinu S, která po sérii tragických událostí v automobilových soutěžích nebyla nakonec zavedena. V „háčku" navíc lze zkoušet různé vývojové díly, a tak z podnětu fy Semex, západoněmeckého dovozce našich automobilů, nasadilo v roce 1987 sportovní oddělení AZNP do Poháru Veedolu závodní vůz Š 130 LR, s nímž Petr Samohýl a Willi Obermann z NSR obsadili celkově třetí místo ve třídě do 1300 cm3. Loni vznikl v AZNP nový vůz Skoda Rapid 130 LR skupiny H s lepšími aerodynamickými vlastnostmi, jehož barevnou kresbu přinášíme na 3. str. obálky. S tímto vozem startovala posádka rozšířená o Svatopluka Kvaizara také ve čtyřiadvacetihodinovém závodě, v němž až několik minut před koncem vinou prasklého závěsu zadního kola a tím poškozené skříně převodovky klesla z prvního na druhé místo ve třídě o obsadila 27. místo v absolutní klasifikaci. I tak to byl znamenitý úspěch. Vůz vychází ze sériového kupé 130 Rapid, zvnějšku se však liší zejména rozšířenými blatníky, vestavěnými nárazníky (vpředu v celku se spoilerem), bočními prahy a velkým zadním spoilerem, v němž je zabudován chladič oleje. Ve víku zavazadlového prostoru je otvor odvádějící vzduch z chladiče vody — toto řešení přináší jednak vzrůst přítlaku přídě, jednak větší účinnost chlazení. Dveře a přední víko jsou vyrobeny z hliníku, ve všech oknech kromě čelního jsou lehká organicko skla. Interiér vyztužený bezpečnostním rámem je vybaven jen tím nejnutnějším, co je pro řízení závodního vozu třeba. Na přístrojové desce upoutají dvě velké oranžové kontrolky, z nichž jedna hlásí poruchu mazáni motoru a druhá prostřednictvím dobíjení především kontroluje činnost vodního čerpadla.
1. Pohled zespodu na poháněcí ústrojí a zadní nápravu. U kol jsou vidět spodní části plynokapalinových tlumičů Sachs se závitem a maticí, jejíž pomocí lze nastavovat světlou výšku automobilu. 2. Nejvýznamnější změnou v motoru, který má jinak takřka stejné úpravy jako u soutěžních vozů Škoda 130 LR skupiny B, je pětkrát uložený klikový hřídel (na snímku pohled zespodu po odstranění olejové vany).
Motor objemu 1,3 I s hliníkovou osmikanálovou hlavou je známý ze soutěžních vozů S 130 LR skupiny B. Novinkou je však pětkrát uložený klikový hřídel, který zvýšil spolehlivost extrémně namáhaného motoru. Ten při zkouškách na brzdě dosáhl při kompresním poměru 11,9 : 1 a s dvěma dvojitými karburátory Weber 45 DCOE největšího výkonu 101,2 kW/8000 ot za min a největšího točivého momentu 138,4 Nm/5500 ot za min. Při zmíněné čtyřiadvacetihodinovce na Nurburgringu spotřeboval jen jediný litr oleje!
Snímek vozu v dílně sportovního oddělení AZNP, kde se loni na jaře připravoval na sezonu. V tomto pohledu vyniká mohutný zadní spoiler s vestavěným chladičem oleje.
V interiéru vozu, vyztuženém klecovým bezpečnostním rámem, nenajdeme jedinou součást, která by zbytečně zvyšovala hmotnost, byť jen o několik desítek gramů - vůz váží 675kg, což je přesně předepsaný limit hmotnosti. Vedle anatomického sedadla je řada spínačů elektrického příslušenství s jističi, které u tohoto vozu nahrazují obvyklé pojistky. Snímek z přípravy vozu zachytil při práci Oldřicha Brunclíka, jednu ze slavných postav nedávné sportovní historie AZNP, jaké ve sportovním oddělení či ve Výzkumně vývojovém stavu AZNP potkáváme téměř na každém kroku.
1. Přední náprava je kvůli snížení těžiště vozu zapuštěna hlouběji do karosérie. Na spodních ramenech jsou v ose pružících jednotek úchyty seřiditelného příčného stabilizátoru. 2. V zavazadlovém prostoru je bezpečnostní pryžová nádrž objemu 60l s dvéma elektrickými podávacími čerpadly Facet, z nichž pracuje většinou jen jediné, druhé zůstává v rezervě.
Převodně ústrojí má jednokotoučovou suchou spojku Sachs a pětistupňovou plně synchronizovanou převodovku, odstupňovanou stejně jako u vozů Š 130 L skupiny A, stálý převod hnací nápravy je však 3,45. Přední náprava s upravenými standardními rameny je v karosérii uložena hlouběji, aby se snížilo těžiště vozu, zadní úhlová je převzata z typu 130 LR. Podvozek je odpérován vinutými pružinami s uvnitř uloženými plynokapalinovými tlumiči Sachs, vzadu s, možností seřizování světlé výšky vozu. Vpředu je příčný stabilizátor se seřiditelnou tuhostí. Všechna kola mají kotoučové brzdy AP (Automotive Products) s třmeny z hliníkové slitiny, vpředu jsou duté kotouče s vnitřním chlazením. Dělená kola BBS z lehkých slitin mají pneumatiky Goodyear. Vůz váží 675 kg a z 0 na 100 km/h zrychluje za necelých 7 s.
|
|
| | | | |
| Komentáře
| |
---|
| | | |
---|
|
| Zdravím všechny nadšené Škodovkáře.Jen vám chci nabídnout fotky mýho Rapida v této karosářské podobě se kterým se letos chystám na závody do vrchu.Není to sice úplně technická kopije vozu,ale vzhledově ano.Tak jestli máte zájem pisněte mi na michal-h@seznam.cz a pošlu vám je. Nebo mrkněte na http://roman-petra.rajce.idnes.cz/zavody_do_vrchu_Orechov/ Zdravim Michal
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
|
| | | | |
| Copyright 2001-2015
| |
---|
| Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora. David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615
|
| | | | |
| Google search
| |
---|
| Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...
|
| | | | |
| | | Statistika
| |
---|
| Právě prohlíží: | 52 | Právě přihlášeno: | 0 | Dnes návštěv: | 1791 | Celkem návštěv: | 29250791 |
| Článků: | 179 | Fotografií: | 4065 | Komentářů: | 1240 | Uživatelů: | 310 |
|
| | | | |
|