Počítadlo se přehouplo přes 50000km (250000 total) a při té příležitosti jsem se dokopal k výměně oleje. Poslední výměnu jsem dohledal 06/2008 se stavem počítadla cca 22tkm, takže výměna po dvou letech a 28tkm.
Zapátral jsem v historii fotek tachometru a průměrně za rok s rapídkem najezdíme patnáct tisíc kilometrů. Celkem tuším necelých osmdesát tisíc od doby, kdy jsem jej koupil.
Den D čili den závodů a den po oficiálním začátku srazu
Ráno startujeme motor, točí se, vrčí, jede... takže jedem.
Kolem jedenácté dojíždíme do kempu, prakticky pouze vyhazujeme obsah aut, vyřizujem administrativu a startujeme do první etapy. Vzhledem k tomu, že vůbec nebyl čas motor nějak naladit, jedeme s tím co je a podle toho také vypadají časy.
V první RZ trefujeme pravým kolem retardér nad vesnicí. Volant se mi posouvá o 30° mimo a auto začíná trochu plavat. V druhé RZ se nic zvláštního neděje, proplavali jsme ji bez úhony, asi dvakrát mírně bokem, jinak nuda :)
Objevili jsme se i v sestřihu:
A záběr od Sibry:
Dozvídáme se, že Terezka vůbec do závodu neodstartovala, protože ji lehla minutu před startem palivová pumpa. V kempu rychle přehazujeme pumpy z mého motoru do erečka a naopak. Mám facetu, klasiku nepotřebuji.
Do druhé etapy tedy startujeme oba.
Ve třetí RZ nastává kolize jiné posádky, která nad vesnicí válí po silnici sudy a končí mimo vozovku. Výsledkem je hodinové čekání. Konečně starujeme, celá RZ v pohodě, ale trefujeme úplně poslední retardér, který šlo trefit. Retardéry jsou sudy naplněné sutí. Byla to tedy pěkná pecka a opět na pravé kolo, tentokrát už jsou kola značně od sebe, máme problém dojet 50metrů do cíle.
Po následujících pár metrech už je jasné, že touhle ránou pro nás závody končí. Rychlostí 40-50kmh se přesouváme do kempu. V kempu pak povolujeme spojovací tyč a nastavujeme geometrii zpět. Rejdová páka na pravém kole je o 2cm ohnutá.
Podtrženo a sečteno, dopadli jsme jako sedláci u Chlumce. Nicméně nikomu se nic nestalo a sami sobě jsme dokázali, že žádná překážka není dost velká :)
Den D-1, neboli den před závodem a den oficiálního zahájení srazu
Celé dopoledne pracuji na zbylých ventilech, výsledkem je kompletní těsnost a úspěšná několikaminutová zkouška. Po druhé hodině je konečně hlava na svém místě a opouštíme zázemí vstříc závodům a následným událostem.
Asi po pěti kilometrech první problém na Terezčině autě - přehřívá se, nový termostat nějak nefunguje. Vyškubnout termostat ven, dolít kapalinu a pokračuje se.
Pokračuje se až do kopce kdesi u Voltuše, kde přidávám, ozývá se rána a rachocení, jako když se motor rozsypal. Stalo se tak asi padesát metrů před jakýmsi parkovištěm a tak na něj setrvačností dojíždím a naznačuji Terezce kaput motor.
Následuje chvíle přemýšlení, co by to mohlo být. Ojnice z bloku nekouká, tak možná jen spadlo její víko a půjde to alespoň provizorně opravit. Sundaváme vanu a kontrolujeme motor zespodu.
Ale chybu nenacházíme, vše dotahujeme, ale problém jaksi nezmizel :)
Zkoušíme znovu projev. Velké rány kdesi mezi převodovkou a motorem, jako kdyby byl uvolněný setrvačník. Beru za něj šroubovákem a opravdu je uvolněný. Že by povolily šrouby ? Vyndaváme tedy celý motor, abychom se ujistili.
Po vyndání motoru nacházíme plandající setrvačník. Na klice je přišroubovaný dobře, ale plandá i s klikou :)
Ruplá klika, to opravdu na místě neopravíme, vracíme motor zpět a na laně se vracíme zpátky do zázemí.
Zde motor opět vyndaváme a rozebíráme.
Z jiného motoru vyndavám kliku a společnými silami motor znovu skládáme.
Ve tři ráno je motor hotový a zpět v autě. Startovat budeme až ráno.
V neděli jsem pak vyhodil ze sporáka LEKR a místo něj zamontoval DDSR. Poskytování dílů se zúčastníl i DIF :) A ke slovu přišla i facetka s regulátorem.
Byla tam vůle. Já si myslel, že to je někde mezi šnekem a hřebenem. Nejznatelnější to bylo třeba při pomalé jízdě po kostkách. Takový kovový zvuk, jak kdyby něco bouchalo o karosérii. Ale prý to byl nějaký silentblok kloubu, co je pod manžetou či co. Já to blíž nezkoumal. Teď je náprava tichoučká.
Ukazuje to spotřebu "jakože benzín", což je v reálu +1.1L. Těch 0.9 už je počítáno z reálné spotřeby. Tedy 4.3L plynu na 100km. Dlouhodobou (za 33 tisíc km) reálnou spotřebu plynu mám 6.18L/100km. Ovlivnila to hlavně zima, kdy je spotřeba vyšší. Těch 4.3 udělám jen v létě a jen o prázdninách, když je volná silnice. Jinak se pod 5 nedostanu. Hodně dobrá spotřeba se dá udělat na rovných úsecích mezi vesnicema. Ale jezdím dálnici, ta to zvyšuje.
Nevěř všemu, co se píše. Z něčeho senzace být musí a upřímně ty bodový sváry z fabriky, co odloupneš kombinačkama se nedají srovnávat s kvalitním CO svárem. Stačí se podívat na profily po bouračce. A k tomu článku - ta zbouraná oktávie nemá nic společného s tou svařovanou z následujících fotek. Porovnej přední sloupky. Má to navodit klamavý pocit, z čeho lze auto posvářet. Už to vypovídá o kvalitě článku Já to mám čistě jako pokus. Co ještě zvládnu a co už ne. A zase si z toho odnesu kupu zkušeností. Víc než čtením bublin na novinkách Myslím, že tenhle článek není pro nikoho přínosný. Kdyby psali o změnách pasivní bezpečnosti mezi jednotlivými modely, udělali by lépe. Třeba Fe od modelu 98 má vyztuženou karosérii a je mnohem bezpečnější.