| | | | |
---|
| Autor: | | Vytvořeno: 19.10.2006 - Změněno: 19.10.2006 | STRATOS - made in Czechoslovakia
Repliky. Vozidla vyrobená malými úpravci prakticky na koleně, mnohdy s použitím velkosériových dílů, připomínající někdy historii, často však i žhavou současnost. Jsou ovšem zpravidla lacinější a nepoměrně dostupnější než původní automobily, které se staly jejich vzory.
Této oblasti automobilové výroby se v posledních letech věnuje stále víc a víc firem a postupně se rozšiřuje po celém světě. Pro nás zatím neobvyklá je samozřejmě i filozofie potenciálního kupce takového vozu, neboť u replik jde většinou svým způsobem o recesi, díky čemuž ustupuje u nás běžný důvod nákupu vozu - tedy užitek - do pozadí. Pokud bychom nahlédli do katalogu replik a kabrioletů, vydávaného např. v SRN, našli bychom na jeho stránkách přibližně padesát výrobců, zhotovujících ročně nevelké, ale nikoli zanedbatelné množství automobilů - ať už stavebnic, které si zákazník dokončí sám, nebo hotových vozů, připravovaných přímo pro určitého budoucího majitele. Podle toho se pak pohybuje také jejich cena, takže pro méně solventní kutily může být přijatelná stavebnice, kterou si postupně dotvářejí a dokupují, podobně jako je tomu například u malých, tzv. amatérských letadel. Cena základních dílů takového vozu je bez daně a pohybuje se mezi 25 až 40 tisíci DM, zatímco za hotový vůz zaplatíte řekněme od šedesáti do sto třiceti tisíc marek.
Změnami ve střední a východní Evropě se poněkud otevřel trh s těmito vozy i kolem naší republiky. První malou hvězdičkou byl maďarsko-rakouský podnik, představující svůj výrobní program na předloňském Budapešťském autosalónu. Na vstup replik do Československa jsme si však ještě museli počkat. Prvním podnikem spolupracujícím se zahraniční firmou vyrábějící repliky byl Metalex; zejména díky tradici nebylo třeba obav z nekvalitní práce, a tak z provozu MTX v Mladé Boleslavi dnes odebírá německá firma Rush nejen jednotlivé díly, ale i celé rámy pro svou variantu Lotusu Super Seven (ten mimochodem patří spolu se Shelbyho Cobrou a vozem Lamborghini Countach mezi nejčastěji kopírované vozy). Metalex má ovšem svůj vlastní výrobní program a nelze předpokládat, že by rozšířil svou činnost na stavbu celých vozů. O to víc nás zaujala snaha pražské firmy s exotickým jménem East Wind Corp., která se stavbou replik začala zabývat na jaře letošního roku. Díky úzké spolupráci s německou firmou HSA (shodou okolností jedním z největších výrobců replik na světě) se v první fázi budou u nás pouze montovat stavebnice vozů. Na těch by se měli zaměstnanci East Windu vyučit a koncem roku by měla být do Československa převedena kompletní výroba jednoho až dvou modelů této firmy. Když jsme navštívili dílny EWC, byly tam rozpracovány vozy Morgan Plus 8 a Lotus Super Seven pro německé a švýcarské zákazníky. Vrcholem produkce East Windu by se však během několika měsíců měla stát Lancia Stratos. Tento vůz, který se od původního originálu liší pouze o trochu střízlivější poháněči jednotkou (podle přání zákazníka od čtyřválce Lancia Beta 2000 2xOHC až po Alfu 164 - V6) a jinou přepážkou mezi motorovým prostorem a interiérem vozu, patří mezi nejvěrnější repliky. První rozpracovaný exemplář naší produkce (zatím na manipulačních kolech) vidíte na snímcích. Již v poněkud věrnějším provedení, s kompletním vybavením a v původních barvách Alitalia, ve kterých se Stratos objevoval na soutěžích světového mistrovství v letech 1974 až 1976, si jej právě teď můžete podrobně prohlédnout na společném stánku firem East Wind Corporation a HSA na pražském Výstavišti. Věříme, že příznivce tam zaujme nejenom Stratos a Countach, vyrobený firmou HSA v Neunkirchenu, ale i malé překvapení v podobě dvousedadlového sportovního vozu s motorem před zadní nápravou. Ten se rodí souběžně s tímto číslem AR a měl by mít na našem autosalónu světovou premiéru. S ním by East Wind rád vstoupil mezi samostatné výrobce replik.
V této podobě se dostal do Československa první Stratos. Zčásti hotová karosérie a rám, ostatní díly v přepravkách a v krabicích. Další práce spolkne ještě přibližně dva tisíce hodin, než vykrystalizuje skutečný klenot. Pokud půjde práce podle plánu, seznámíme vás blíže s hotovým vozem v prosincovém čísle AR. Pro zájemce jen zmínku o ceně - stavebnice bez motoru stojí 29 tisíc DM, hotový vůz 113 tisíc DM; mnoho jich u nás asi jezdit nebude.
A přikládám foto ze soukromého archivu
|
|
| | | | |
| Copyright 2001-2015
| |
---|
| Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora. David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615
|
| | | | |
| Google search
| |
---|
| Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...
|
| | | | |
| | | Statistika
| |
---|
| Právě prohlíží: | 43 | Právě přihlášeno: | 0 | Dnes návštěv: | 2223 | Celkem návštěv: | 29006560 |
| Článků: | 179 | Fotografií: | 4065 | Komentářů: | 1237 | Uživatelů: | 310 |
|
| | | | |
|