Karosérie 110R je samonosná, to znamená, že nemá žádný nosný trubkový rám, páteř atp. Karosérie drží tvar díky spojení několika nosných konstrukcí do jednoho samonosného celku. Za hlavní nosné části lze považovat podlahu společně s tunelem a oběma prahy a střechu společně se sloupky. Jak podlaha, tak střecha brání krutu a ohybu. Čím více jsou tyto konstrukce postihnuté rzí, tím je celek méně pevnější a náchylnější. Ať už se rozhodnete vyztužovat z důvodu záchany, prevenci či totální přestavby, nabídnu vám zde několik variant vyztužení od těch jednodušších až po ty složitější.
Jak již bylo řečeno, mezi nejdůležitější nosné části patři podlaha a střecha. Pokud jsou tyto prorezlé, či částečně chybí, je stabilita vozu a jeho pevnost vážně ohrožena.
Pokud se rozhodnete vyztužit od základu, začneme výztuhami prahů. Ty lze zhotovit z výztuh pro vůz Š120.
Výztuhy prahů jsou důležité pro jakékoliv další vyztužování, neboť jsou nejvíce namáhány a vyztužíte-li jinou část kastle, přenese se zátěž právě sem.
Tunel s výztuhami prahů můžete spojit příčnýmí výztuhami, čímž zpevníte skelet vůči krutu.
Tím bychom měli vyztuženou podlahu od předních podběhů k domečkům.
Uchycení ramene v domečku je další důležitou částí, která by neměla být opomenuta, stejně jako spojení podlahu a tunelu s mostem nápravnice.
Nyní bychom se měli zaměřit na střechu a její nosné části - rám střechy.
Tím jsme opět uzavřeli nosnou konstrukci střecha-podlaha. Do takto vyztuženého základu můžeme bez obav vestavět ochranný rám. Jeho konstrukce podléhá příslušným předpisům a stavba by měla být přenechána odborníkovi. Tak či onak, všechny sváry musí být kvalitně provedeny a to i v nedostupných místech (pod střechou). Kotvení musí být provedeno do vyztužených míst, nezle kotvit přímo.
Získali jsme dostatečně tuhý a pevný střed. Další pozornost je třeba věnovat uložení náprav. Rozšířeným vyztužením mezi tuningáři je rozpěrná tyč mezi tlumiči. V eRku uzavře nápravnici a zabrání svírání karosérie. Rozpěrná tyč se dává jak vpředu, tak vzadu.
Dále je vhodné fixovat držáky nápravnice a nosnou příčku motoru příslušnými výztuhami.
Závěrem je nutné podotknout, že výztuhy pomáhají udržet karosérii v neměnném stavu, zvýšit její tuhost. Nelze je brát jako věc, která vám zachrání život. Výztuhy jsou zásahem do kontrukce vozu, do deformačních zón a při špatném navržení a rozmístění mohou působit velice negativně.
Výrobou rámů se zabívá v Mladé Boleslavi Martin Grabiec http://www.martin-ramy.unas.cz/Ramy1.htm , rám Vám vyrobí dle předlohy J, nebo klidně i dle vašeho přání. Prostě řeknete chci trubku sem, sem a sem. Ceny rámu jsou od 15 tisíc a víš. Rám se dá stihnouti za týden, ale většinou má Martin dost práce. Já jsem si loni nechával naohýbat příčný oblouk a podélné hokejky a čekal jsem na to asi 3 týdny. Zbytek rámu jsem si potom dělal poodpolednech doma a tralo mi to asi 14 dní.
Abych nebyl za troubu, že neumím pořádně číst tak jsem v "deníku" něco našel. Cena před X lety cca 15000,- Ale to že klec zmákli za ani né týden se mi zdá až neuvěřitelný. Každopádně i tak by mě zajímalo jak se výroba zadává. Koukal jsem na přílohu J a tvoje klec tam není. Kombinaci a přidání vzpěr je tvůj výtvor nebo ti to tak na přání něčeho bezpečnějšího v MB navrhli? Taky je v příloze zmínka o atestu rámu, který dělá Metalex Plzeň. Zabývají se také jejich výrobou? Dík Yarda
Na kolik takový rám v Mladé Boleslavi přijde (materiál + práce + eventuální návrh)? Jak se jim výroba rámu zadává, maj na výběr nějaký typizovaný nebo navrhnou rám dle přání zákazníka? Jak dlouho jim instalace trvá? Ten tvůj mi příde až dost "bitelnej", zamýšlíš s autem jezdit autokros nebo tak něco? Apropo o kolik se cca zvedne hmotnost vozu instaluje-li se rám tvého provedení?
Trubky se ohýbají na ohybačce, svařují se vaří COčkem. Nevím kolik se teď pohybuje metr trubky, ale hádám kolem 100Kč. Já mám rám dělaný v Mladé Boleslavi, nedělal jsem ho sám.