- Add to favourite škoda quickbar >> skoda110r.cz | skoda110r.com | skoda100.cz | skodateam.cz | skoda.daves.cz | skoda.virt.cz | techweb 


Here can be your banner

Nejlevnější povinné ručení

Icon of pages



HTML code of icon

Switch to Czech

Načítám obsah...



Search
Menu
Photo Tip
!Měření výkonu motoru ve vozu
 

Měření výkonu motoru ve vozu
Our projects
Advert



Navigation
Povinné ručení

>> Map - Home - ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING <<


 

ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING

 
Author:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Created: 19.10.2006 - Updated: 19.10.2006
ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-02

ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING

ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-02

Závodní automobily skupiny H nejsou u nás zatím příliš známé. V této skupině, jejíž označení vzniklo z výrazu „Hobby Cars", startují nehomologované cestovní vozy, většinou s rozsáhlými úpravami mechanických skupin i karosérie. S některými z nich vás seznámíme příště v referátu ze závodu do vrchu mistrovství NSR. Na Nurburgringu pořádá olejářská firma Veedol seriál závodů, které se jezdí na 26 km dlouhém okruhu vytvořeném ze staré i nové tratě. Startuje v nich na 170 vozů skupin N, A a H, které se kvalifikovaly z 260 přihlášených. Závody trvají zpravidla 4 hodiny a začínají hodinu po skončení tréninků. I Tyto závody se staly vhodnou příležitostí i pro uplatnění vozu Škoda 130 LR původně připravovaného pro skupinu S, která po sérii tragických událostí v automobilových soutěžích nebyla nakonec zavedena. V „háčku" navíc lze zkoušet různé vývojové díly, a tak z podnětu fy Semex, západoněmeckého dovozce našich automobilů, nasadilo v roce 1987 sportovní oddělení AZNP do Poháru Veedolu závodní vůz Š 130 LR, s nímž Petr Samohýl a Willi Obermann z NSR obsadili celkově třetí místo ve třídě do 1300 cm3. Loni vznikl v AZNP nový vůz Skoda Rapid 130 LR skupiny H s lepšími aerodynamickými vlastnostmi, jehož barevnou kresbu přinášíme na 3. str. obálky. S tímto vozem startovala posádka rozšířená o Svatopluka Kvaizara také ve čtyřiadvacetihodinovém závodě, v němž až několik minut před koncem vinou prasklého závěsu zadního kola a tím poškozené skříně převodovky klesla z prvního na druhé místo ve třídě o obsadila 27. místo v absolutní klasifikaci. I tak to byl znamenitý úspěch. Vůz vychází ze sériového kupé 130 Rapid, zvnějšku se však liší zejména rozšířenými blatníky, vestavěnými nárazníky (vpředu v celku se spoilerem), bočními prahy a velkým zadním spoilerem, v němž je zabudován chladič oleje. Ve víku zavazadlového prostoru je otvor odvádějící vzduch z chladiče vody — toto řešení přináší jednak vzrůst přítlaku přídě, jednak větší účinnost chlazení. Dveře a přední víko jsou vyrobeny z hliníku, ve všech oknech kromě čelního jsou lehká organicko skla. Interiér vyztužený bezpečnostním rámem je vybaven jen tím nejnutnějším, co je pro řízení závodního vozu třeba. Na přístrojové desce upoutají dvě velké oranžové kontrolky, z nichž jedna hlásí poruchu mazáni motoru a druhá prostřednictvím dobíjení především kontroluje činnost vodního čerpadla.

ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-4 ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-5

1. Pohled zespodu na poháněcí ústrojí a zadní nápravu. U kol jsou vidět spodní části plynokapalinových tlumičů Sachs se závitem a maticí, jejíž pomocí lze nastavovat světlou výšku automobilu.
2. Nejvýznamnější změnou v motoru, který má jinak takřka stejné úpravy jako u soutěžních vozů Škoda 130 LR skupiny B, je pětkrát uložený klikový hřídel (na snímku pohled zespodu po odstranění olejové vany).

Motor objemu 1,3 I s hliníkovou osmikanálovou hlavou je známý ze soutěžních vozů S 130 LR skupiny B. Novinkou je však pětkrát uložený klikový hřídel, který zvýšil spolehlivost extrémně namáhaného motoru. Ten při zkouškách na brzdě dosáhl při kompresním poměru 11,9 : 1 a s dvěma dvojitými karburátory Weber 45 DCOE největšího výkonu 101,2 kW/8000 ot za min a největšího točivého momentu 138,4 Nm/5500 ot za min. Při zmíněné čtyřiadvacetihodinovce na Nurburgringu spotřeboval jen jediný litr oleje!

ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-6
Snímek vozu v dílně sportovního oddělení AZNP, kde se loni na jaře připravoval na sezonu. V tomto pohledu vyniká mohutný zadní spoiler s vestavěným chladičem oleje.

ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-7
V interiéru vozu, vyztuženém klecovým bezpečnostním rámem, nenajdeme jedinou součást, která by zbytečně zvyšovala hmotnost, byť jen o několik desítek gramů - vůz váží 675kg, což je přesně předepsaný limit hmotnosti. Vedle anatomického sedadla je řada spínačů elektrického příslušenství s jističi, které u tohoto vozu nahrazují obvyklé pojistky. Snímek z přípravy vozu zachytil při práci Oldřicha Brunclíka, jednu ze slavných postav nedávné sportovní historie AZNP, jaké ve sportovním oddělení či ve Výzkumně vývojovém stavu AZNP potkáváme téměř na každém kroku.

ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-8 ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-9

1. Přední náprava je kvůli snížení těžiště vozu zapuštěna hlouběji do karosérie. Na spodních ramenech jsou v ose pružících jednotek úchyty seřiditelného příčného stabilizátoru.
2. V zavazadlovém prostoru je bezpečnostní pryžová nádrž objemu 60l s dvéma elektrickými podávacími čerpadly Facet, z nichž pracuje většinou jen jediné, druhé zůstává v rezervě.

Převodně ústrojí má jednokotoučovou suchou spojku Sachs a pětistupňovou plně synchronizovanou převodovku, odstupňovanou stejně jako u vozů Š 130 L skupiny A, stálý převod hnací nápravy je však 3,45. Přední náprava s upravenými standardními rameny je v karosérii uložena hlouběji, aby se snížilo těžiště vozu, zadní úhlová je převzata z typu 130 LR. Podvozek je odpérován vinutými pružinami s uvnitř uloženými plynokapalinovými tlumiči Sachs, vzadu s, možností seřizování světlé výšky vozu. Vpředu je příčný stabilizátor se seřiditelnou tuhostí. Všechna kola mají kotoučové brzdy AP (Automotive Products) s třmeny z hliníkové slitiny, vpředu jsou duté kotouče s vnitřním chlazením. Dělená kola BBS z lehkých slitin mají pneumatiky Goodyear. Vůz váží 675 kg a z 0 na 100 km/h zrychluje za necelých 7 s.

ŠKODA 130H - RAPID pro NURBURGRING-10

| |

[ Send to friend | Version for print ]
Other related articles :
Comments

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole
 Rapid H03.03.2009 19:49:31 


Zdravím všechny nadšené Škodovkáře.Jen vám chci nabídnout fotky mýho Rapida v této karosářské podobě se kterým se letos chystám na závody do vrchu.Není to sice úplně technická kopije vozu,ale vzhledově ano.Tak jestli máte zájem pisněte mi na michal-h@seznam.cz a pošlu vám je. Nebo mrkněte na http://roman-petra.rajce.idnes.cz/zavody_do_vrchu_Orechov/ Zdravim Michal


Unregistered
[ Vulgar ] [ Answer ]
 Re:Rapid H16.11.2008 17:58:23 


O tom vole kurva žádná!!!


Unregistered
[ Vulgar ] [ Answer ]
 Rapid H18.12.2006 13:34:23 


Tohle je pořádná KÁRA!!!!!!!!!


Unregistered
[ Vulgar ] [ Answer ]
Copyright 2001-2015
Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: send email, ICQ: 109318615
Partneři
Čištění klimatizace v autě

Čištění autoklimatizací Praha. Autoservis, kde nebudete dlouho čekat.


Google search

Could´t find what you were looking for? Try Google...

Google
Příspěvek
Login
Name:
Pass:
Allways log in: 



I lost my password
I want to register
Statistics
Visiters:76
Loged in:0
Visits today:59
Total visits:27547007

articles:179
Photos:4065
Comments:1233
Users:310
Advert