| | | | |
---|
| Author: | | Created: 26.09.2005 - Updated: 01.07.2007 | Obecně o úpravách
Škoda 100-110R patří mezi vozy, na kterých lze upravit mnoho věcí k obrazu svému za poměrně malého úsilí, a to díky vývoji dílů z mladších typových řad. Bohužel naprostá většina záměn dílů není legání.
Pro začínající tunery jsem se tedy pokusil sepsat seznam možných úprav, jejich legálnost a možná úskalí.
Široké nápravy
Základním krokem v úpravě vozu je jeho rozšíření. Tato úprava je jako jedna z mála LEGÁLNÍ, ale pouze za předpokladu, že se ponechá původní maticové řízení a mokré poloosy.
Rozšířit nápravy lze třemi způsoby :
a) Zadní poloosy s rukávy vyměnit za široké z Mkového typu Š120, na přední nápravě vyměnit ramena za široká a ponechat tak nápravnici s převodkou. Tato úprava je legální.
b) Zadní poloosy s rukávy i přední nápravu použít z Mkového typu Š120. Řízení bude hřebenové, je potřeba zkrátit řídící tyč a použít mechanismus z Š120. K němu bude potřeba vytvořit příslušné držáky. Tato úprava není legání.
c) Zadní poloosy s rukávy zaměnit za vlečená ramena s lámanými poloosami z vozu Rapid, přední nápravu použít širokou z vozu Š120 typ M. Oproti předchozím řešením se mimo rozšíření vozu získá i lepší stabilita a menší odklon kol. Je nutné vyměnit diferenciál v převodovce (nebo celou převodovku), vyměnit příčku a navařit pro ni držáky, vyměnit tlumiče i pružiny. Jedná se o poměrně složitý zásah do konstrukce, který samozřejmě není legální.
Wheels
Pokud máte ještě na autě čtrnácti-palcová kola, je vhodné je zaměnit za třinácti-palcová, obutá pneu R13 165/70. Tato kola jsou pro pozdější ročníky naprosto legání, pro mladší je pouze potřeba nechat je zapsat do TP.
Rozšířit můžeme i pomocí příslušných disků. Legálních možností opět moc není. Elektronová kola tehdejších dob jsou dávno za hranicemi životnosti a tak snad jediným legálním řešením zůstávají kopretiny, též zvané otvíráky. Oblíbenou možností jsou též prolisy nebo převařáky. U prolisů je prolisován střed disku dovnitř, tím se dostane kolo více ven. U převařáků je oddělen střed, otočen a opět navařen. Tato kola mají ještě větší límce, ale mohou házet, pokuď nejsou kvalitně zpracováná. Oba druhy nejsou legální.
5 stupňová převodovka
Další oblíbenou úpravou je pětistupňová převodovka. Oproti čtyřstupňové je však delší a nevejde se do tunelu. Tunel je třeba na obou stranách mírně rozšířit jeho nařezáním a zpětným svařením. Dále je třeba upravit táhlo řazení, které bude příliš dlouhé. Úprava je středně náročná a není legální.
Pokud máte převod 4.44, můžete jej nahradit převodem 4.22. Budete mít delší rychlosti na úkor pružnosti vozu. Tato záměna je legální.
Favorit engine
Přidáteli-li na převodovce rychlost, musíte mít motor, který ji spolehlivě utáhne. Zástavba favorita je nejméně komplikované řešení s osmikanálovou hlavou. Motor má jinou spojku, kterou je potřeba nahradit nejlépe za talířovou z novějších typů Š120. Dále je potřeba vyměnit vodící kroužek v setrvačníku za ložisko. Vanu je vhodné vyměnit za chlazenou z pozdějších typů motoru Š120. Nebude tak docházet k odlévání oleje a vana nebude tak vysoká. Společně s výměnou vany je třeba vyměnit sací koš. Dále je nutné vyměnit držáky motoru - motor ve favoritu je uchycen jinak. Pokud nebudete vyřezávat motorovou stěnu, je nutné upravit termostat. Rovněž bude problém s výfukovým potrubím, které bude mířit do sahary a nepůjde k němu napojit standardní výfuk. Celá úprava zase není legální.
Výměna motoru z jiné typové řady je obecně nelegální. Znamená to, že do vozů Š100-110R nelze namontovat ani motor ze 120, který je svými parametry paradoxně horší.
Náporové chlazení
Výkonný motor je třeba chladit. Náporový chladič je dalším krokem. Lze použít chladič z Š120. V masce je nutné vyříznout otvor pro vstup vzduchu a v kapotě výdech. Do kufru se musí vevařit chladičová stěna, do motorového prostoru umístit expanzní nádobu z Š120. O legálnosti nejsem přesvědčen, úprava není zakázána a lze se tedy domnívat že je legální.
Four piston brakes
Silnější motor je potřeba spolehlivě brzdit. Standardní dvoupístové brzdiče lze zaměnit za čtyřpístové, čímž se zvětší třecí plocha. Je nutné propojit oba písty brzdiče propojkou, případně provrtat obě komory a zaměnit i původní držáky a krycí plech. Úprava opět není legální.
Posilovač brzd
Brzdný účinek můžeme posílit i posilovačem. Lze použít standardní posilovač včetně pedálové konzole z vozu Š120. Po vyříznutí potřebného místa lze zavařit nebo šroubovat. Úprava není legální.
Další úpravy
Dalšími úpravami, které většinou navazují na již provedené úpravy z předchozího seznamu, jsou : Chlazené kotouče, kotoučová brzda na zadní nápravě, kapalinová ruční brzda, vyztužení vozu ... ... ...
Bezpečnost Závěrem bych chtěl připomenout dodržování alespoň některých pravidel bezpečnosti... Pokud něco řežete, držíte v ruce zatímco druhou rukou do toho bušíte, páčíte, sekáte a podobně, berte si pokud možno ochranné rukavice.
Při řezání flexou či broušení si berte ochranné brýle, při sváření používejte dobrý oděv, boty, rukavice i kuklu.
Při stříkání, broušení a řezání některých materíálů mějte roušku. Pokud zvedáte auto na hever, vždy jej ještě něčím podložte, co zabrání případnému pádu.
I dvoutunový hever může v nečekanou chvíli povolit a zapříčinit nemilý pád auta. Vyhnete se tak zbytečným zraněním Pamatujte na to, že sváření i řezání dokáže materiál pěkně rozpálit a odlétávající jiskry či kuličky mohou zapálit něco poblíž.
To že nevidíte oheň neznamená, že někde nehoří.
Přeji co nejméně popálenin, řezných i bodných ran, stinek, zánětů spojivek, spálené rohovky a podobných úrazů... Mnoho štěstí a radosti při úpravách :)
|
|
| | | | |
| Comments
| |
---|
| | | |
---|
|
| Je to tak, u Š100/110R jsou povoleny pouze plecháče i přes fakt, že na úzké 120 najdeme stejný podvozek.
|
| | [ Vulgar ] [ Answer ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| jen bych tě chtěl opravit ani kopretiny nejsou schválený na škoda 100,110,110 R. Josu až na škoda 120. Dostal jsem za kopretiny pokutu, tak jsem to zjišťoval ve škodovce a ty mi poslali protokol a přímo mi napsali že jinými než plechovími koly na tyto vozi nesouhlasí a montáž zakazují Marťas
|
| | [ Vulgar ] [ Answer ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| kdo je saky, sháním nějaké věci a pochopil jsem že u něj by to možná také šlo
|
| | [ Vulgar ] [ Answer ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| ...jen dopleni vyse uvedeneho...
4-pistove brzdice: Bud propojkou nebo oba pracovni valce provrtat a zaslepit - mam to tak udelane a fungue to bezpecne jinak lze i standardne 2-pistove brzdy vylepsit tim, ze se pouziji kvalitnejsi desticky s lepsi smesi (pozor na zavodni smesi, tyto funguji az pri urcitem zahrati a jsou tak pro bezny provoz nevhodne!!!
Lepsich jizdnich vlastnosti lze take dosahnout vymenou puvodniho stabilizatoru za stabilizator s vetsim prumerem...
A jeste k rozsireni - bud siroke napravy, presne jak pise Daves nebo alespon nahrada 14-ti palcovych disku za 13-ti palcove (toto je legalni, prepis je mozno legalne udelat)... Nebo misto klasickych plechacu koupit tzv. prolisy (stred disku je za studena prolisovan - zmeni se sice ET, ale vyhodou lepsi stabilita vozu) nebo prevaraky - limec disku je otocen (musi byt kvalitne udelano, aby limec nehazel a byl dostatecne provaren!!!) - oboje je nelegalni!
Nahrada kol s vetsim ET (napr. Apolla) - nelegalni, vyhodou u techto disku je napr. i vetsi sirka - 5 palcu, tedy je moznost pouzit pneu 185...
Podlozky pod kola + delsi stefty (pozor na tvrdost materialu steftu)! - nelegalni!... ...take se zmeni ET... Zmenou ET se auto chova jinak, jednak je trosku mekci perovani (temer neznatelne pri rozumne podlozce - cca do 2 cm), pri vyssich rychlostech na suchu lepsi jizdni vlastnosti, ale na mokru, snehu nebo pri malych rychlostech a prudkych zatackach se auto chova jinak - pretacivost se zmensuje az na nedotacivost!!!
...u vseho je potreba kvalitnich gum!!! - toto je legalni (dle specifikace rozmeru v TP - a vysledky jsou prekvapive! ...ale dle zkusenosti jsou profily do cca 70 v pohode, PCR vetsinou prechazi bez poznamky...
joooo a jeste k motorum... ...silnejsi motor se da udelat i tak, ze se upravi motor stavajici... ...sice to nejake penizky stoji, ale je to legalni (za predpokladu splneni emisi - zavisi na nastaveni karburatoru a pouzite vacce), resp. PCR nema sanci cokoli poznat... No a soukroma poznamka - pokud bych mel generalkovat motor FAVO nebo generalkovat a upravit motor S100, S110 nebo S120 (tato vymena byla donedavna legalni, ale uz je take nelegalni...) jsem pro 2-hou variantu... ...sice trosku drazsi, ale bez naslednych problemu a pokut
Toto prosim neber Davesi jako vytky, jen jako doplneni, pliiiiiis
Stanley
|
| | [ Vulgar ] [ Answer ]
| |
|
| | | | |
|
| | | | |
| Copyright 2001-2015
| |
---|
| Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora. David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: send email, ICQ: 109318615
|
| | | | |
| Google search
| |
---|
| Could´t find what you were looking for? Try Google...
|
| | | | |
| | | Statistics
| |
---|
| Visiters: | 56 | Loged in: | 0 | Visits today: | 2774 | Total visits: | 29230106 |
| articles: | 179 | Photos: | 4065 | Comments: | 1239 | Users: | 310 |
|
| | | | |
|