Proběhla demonstrace za úpravu poplatků za přeregistraci vozu v rámci ČR.
Během demonstrace byla k podpisu petice
která byla předána na úřad vlády
Moderování demonstrace se ujímal i Caiman ;-)
K demonstraci se připojili i členové Ford klubu.
Proběhl nějaký ten rozhovor pro rozhlas
a i pro televizi
Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří svou účastí vyjádřili nesouhlas. Jmenovitě například (abecedně) Andrewa, Caimana, Čapouna, eMbesa, Jerroma, Kloogiho, Láďu Ladiče, Lucinku, Petkara, Schwejka, Tátomechanuka, Tuxika.
Akce končila kolečkem a troubením před úřadem.
My jsme pak ještě pokračovali obědem, ale nějak se k nám zbytek nepřipojil ;-)
Principielně nám vadí, pokud za registraci auta se statusem veterán (25 a více let) a stejným účelem využití, se má zaplatit poplatek ve výši 10000Kč. Podobně v současné době neexistuje legální možnost zakoupit takové vozidlo na náhradní díly. Pokus o omlazení vozového parku ČR respektuji, ale měl by se též respektovat veteránský status vozů.
A co můj nový motor ? Hlavou se mi honí myšlenky, čím písty nahradit. Asi půjdu opět cestou T-ček. Taky ještě vylepším hlavu a zaměřím se na místa, která jsem uspěchal. Co se týká měděného těsnění, tak spokojenost. Použiju znovu.
Od Rumunských přátel jsem dostal fotku z jarního klání, o kterou se nemohu nepodělit...
Což mi připomnělo, že jsem se zapomněl zmínit o nákupu dvou nových přileb s kšiltíkem. Takže i proslulá a mnohými zatracovaná Davesova kokoska patří již mezi historii.
Sobotní RZ1 nám byla osudovou. Při startu praskla voda a protože při jízdě není čas sledovat přístroje, přišli jsme na to až v cíli. Dvě poslední zatáčky jsem pocítil ztrátu výkonu a samovolné zapalování směsi. V cíli jsme bez vody a s pořádnou teplotou.
Půl hodiny nám zabrala oprava, což znamenalo prakticky konec šance na úspěch - na časovku jsme dojeli se značnou ztrátou.
Zdálo se, že vše je ok, ale v RZ2 motor chcípnul a už bylo jasné, že něco není v pořádku. Z motoru se vyvalil dým a cíl jsme projeli setrvačností.
Vytáhli jsme výdech víka ventilů hadicí ven z motoru a dojeli do kempu.
První část dne jsem se snažil koně najít. Měnil jsem karburátor, trysky, rozdělovač, vůli ventilů. Vyměnil jsem nakonec i přesazený klínek za normální.
Druhou část dne jsem se snažil koně zkrotit. Dole detonuje, nahoře raketa. Nakonec mi řeklo těsnění sbohem a bylo. Vzhledem ke kompresi a kp se mu nedivím.
Plán na příští týden je jasný. Buď to pojede, nebo ne. 1) snížit kp 2) studenější svíčky 3) vyšší oč benzínu
PS: ještě jsem zapomněl zmínit, že po návratu z testování mě stavěli pomáhat a chránit, kterým jsem se snažil vysvětlit, že musím testovat a nekecat.
Motor naběhal asi dvě hodiny. Tlak 15 na všech čtyřech válcích.
Pak jsem ještě sundal hlavu a zkontroloval, zda se nepotkávají ventily a písty. Na nějaké frajeřinky s modelínou tu nebyl čas ;-)
Ty obtisky jsou od předchozího majitele, ale u druhého válce byl zcela nepatrný nový otisk.
PS1: večer jsem si uvědomil, že ten otisk jsem udělal já, když jsem špatně posadil vahadlo na tyčku a nevšiml si toho. Takže ok. PS2: později jsem ještě došel k závěru, že ty tlaky jsou způsobené nejspíš časováním vačky, kterou jsem malinko opozdil. PS3: tak jsem tedy podruhé otcem :) motor se radostně točí a ukazuje svůj potenciál už na stolici. Uvidíme, jak se ukáže v autě.
Protože v místě záběhu motoru se pohyboval pan kardinál Vlk (no ne že by přišel posvětit zrozené koně), byl jsem donucen posvářet nějaký výfuk. On mě tedy vlastně nikdo nenutil, ale nedovedu si představit, jak by vedl projev, zatímco já bych tři hodiny tůroval motor bez výfuku na stolici.
Pravda, zas tak moc jsem tomu nepomohl :) Ale získal pár hodin na projev k dobru. Pak jsem konečně dal motor na stolici.
Běžel pár minut a pak se utavila noha rozdělovače. Na ozubeném kolečku se ulomil jeden zub. Za všechno mohla docela malá špona v ostřikovací trysce. Holt kdo nemaže...
Ložiska, ojnice, vložky, písty... znáte to... ani sem to nefotil.
Večer už to bylo v kupě. Škoda, že už nebyl čas si zavrčet.
A perlička... ...mám seskládáno, dotáhnu šroub na řemenici a ouha - motor se netočí... ...ano, povysunutý axiál. Hajzlík. Takže rozebrat - znovu a lépe.
Ráno jsem zajel do brusírny a vyzvedl hotové válce. Čeká mne náročný víkend, kdy z té kupy železa a hliníku musím postavit něco, co bude schopné žít samostatný život :)
Zatím mi ještě chybí vačka, která podstupuje proces v kalírně. Místo ní použiju na záběh nějakou sérii. Jinak mám všechno - alespoň si to myslím. Doufám, že mě víkend nepřesvědčí o opaku.
Večer jsem vyzvedl nějaké díly na nápravy a sady natvrzených tlumičů.
Dost čtenářů se mě ptá, z jakého že Daihatsu ty ventily jsou. Krátkým rozhovorem pak zjišťuji, že spoustu z nich tu staví motor paralelně se mnou.
Na jednu stranu mě to sice moc těší, rád jsem inspirací a netajím se dalším vývojem. Ale na druhou stranu je dobré vědět, že se nepovažuji za žádného extra odborníka ve světě motorů a nenazývám se motorářem. Věci dělám tak jak je cítím a někdy sám nevím, co z toho bude. Tím chci říct, že publikací toho co dělám, nedávám záruku, že to bude fungovat !
Stejně tak prosím opravdové profíky o shovívavost. Toto povídání nemá být návodem na stavbu motoru.
Hlavu jsem odvezl povolanějšímu človíčkovi na vsazení nových vodítek a sedel. Poslední hlava, co dělal, nabrzdila 140k. Tak snad je to v dobrých rukou.
Navečer jsem pak odvezl dvě sady tlumičů na natvrzení.
Sklepal věnec ze setrvačníku a umístil do trouby. Setrvačník už čekal v mrazáku. Přiložit a sesadit.
Komplet půjde na přebrus a vyvážení.
Večer jsem meditoval na téma ventilů. Vybíral jsem převážně mezi Seatem, Ladou, Nissanem a hlavně BMW, které byly nejvhodnější. Nakonec jsem se z mnoha důvodů rozhodl pro ventily Daihatsu. Tím se vyřešila otázka sedel, vodítek i klínků.
Důvod klepání na klice. Přidřené ložisko vydrží cca 4000km, než se dostane do tohoto stavu. Pak je to už jen otázka pár desítek kilometrů, než vyleze ven z ojničního oka. V tomto stádiu je klika na přebrus.
Mimochodem rapid stále jezdí bez jednoho šroubu hlavy. Nabíhá na 5000km. Takže story o tom, jak těsnění při chybějícím šroubu hlavy odejde zaručeně do 100km, řadím mezi staré pověsti motorářské. Pokud se utrhne šroub hlavy a jsou předepsané přesahy vložek, těsnění dostatečně plní svou úlohu.
PS: seskládal jsem motor sekačky a kupodivu zatím funguje
V neděli ráno jsme se opět hromadně přesunuli na letiště.
Vzduch se tetelil...
...a na jedné straně byl Caiman s časomírou a na straně druhé stála dvojice soupeřících aut.
Dobržďování v cíli bylo někdy celkem náročné
Po sprintech se pak jezdil slalom
Jedním směrem popředu a na konci pozadu.
Někteří si před couváním raději své úkoly vyměnili
Drtivá většina dojela v pořádku a bez ztrát
Na všechny se však takové štěstí nedostalo
Během celého HG se pak řešily drobné závady
A pohledem na Gotreka píšícího záznam do Caimanova památníčku se z HG loučím.
Celá akce se mi líbila a chválím pořadatele za její zpracování.
Pokud má někdo zájem o zde použité fotky, mám je v 12mpx rozlišení. Celkem mám něco kolem 500 fotek většiny účastníků. Dočasně zde : http://hg08.daves.cz
Celý týden se nesl ve znamení dovolené. První řádné dovolené po několika letech s vypnutým telefonem.
Obrovská pochvala pro rapida, který bez problému ujel za týden necelých 3000km. V neděli pak v kuse Veli Lošinj-Praha. Problém byl pouze s nadmořskou výškou a tím bohatostí směsi a předstihem.
Na trajektu jsme se vešli o fous. Čumák pod náklaďák a zadek nad plošinou. Ale vešli.
Vyměnil jsem olej, těsnění pod hlavou, svíčky a kabely u rapida.
Někdo předemnou strhnul jeden závit, šroub šel volně tam i zpět, takže jsem ho tam ani nedával. Uvidíme, jak dlouho vydrží jezdit hlava bez jednoho šroubu.
Opět čas udělat záznam... ...ptáte se, proč aktualizace váznou.
Nu, zítra tomu budou tři roky, kdy jsem podepsal parte mého snu. Nejsou síly, denně pracuji od rána do půlnoci, někdy (jako teď) až do dvou ráno. Víkend je jediná možnost se zastavit, už to nejde jako dřív - trhat rekordy a plnit plány na 130% i v garáži.
Takže pomalu přesouvám vše související se škodovkou na druhou kolej.
Ale aby se neřeklo, stále pro vás chystám nějaké ty novinky (vše na následujících fotečkách je pro vás - tedy k prodeji)
Konverzní kit pro 130RS - odpružení a světla
a když je čas, tak ještě webrařím
Zatím nedělám tlustou čáru a nepřestávám psát deník - ale ta chvíle se blíží.
Protože ve čtvrtek si o mě čtyřkolka ohnula rám (neotvírejte, pokud nechcete), když do mně zcela náhodně narazila,
tak jsem se ani nedostal o víkendu k velkým motorům. Dneska už celkem rychle pajdám a jdou na mě roupy a široko daleko nejbližší věc mající motor je sekačka.
Neva, má to čtyřikrát míň pístů i ventilů a plastová vačka je ideální na přebrus.
Odpadá svažování ojnic a spalovák se upravuje taky jen jeden :-D
Byl jsem se projet eRečkem. Motor si zjevně z Běšin žádnou újmu neodnesl, už má najeto 1200km a je stále živější. Chytá i po týdnu na škrtnutí a bezhlavě se hrne za plynem :)
Protože dobový tlakoměr byl mechanický a já chtěl použít již elektrický, musel jsem použít VDO budík. Ale VDO budík má průměr 52mm a v eRku prostě nemá co dělat, takže jsem musel ty budíky nakřížit.
Výsledek se povedl... elektrický budík MADE IN CZECHOSLOVAKIA
Větší část soboty jsme kopali vodu a probourávali se do garáže. TeReSka tak musela na chvíli ven pod plachtu a také došlo na likvidaci jedné skříně. Když už byla konečně voda v garáži, zas se muselo vše uklidit a naparkovat teReSku zpět. Takže na nic jiného nebyl čas, ale nadrátoval jsem alespoň budíky.
Tak jsem tedy otcem, potomek se má čile k světu a hezky se vrtí. Nejdřív jsem ho nechal běžet na speciál s olejem. Pak přišel na řadu natural a ten mu chutnal o poznání lépe.
Buď mi blbě měří čidlo nebo blbě ukazuje teploměr a nebo to přechlazuje. Teplota se drží stabilně kolem 70.
U rapida jsem konečně vyměnil tekoucí brzdový válec, čímž rapidně klesla spotřeba brzdové kapaliny a rapidně stoupla účinnost brzd. Nakonec jsem dal i jiný posilovač, protože stávající byl plný brzdovky.
U vložek jsem stočil o dvě desetinky dosedací plochu (vycházely mi do bloku bez vymezovacích podložek a odmítal jsem je tam dát takhle "natvrdo") a usadil do bloku.
Dáte si někdo pístovou polévku ?
Čepy skrz ojnice do pístů, písty s ojnicemi do vložek, nacvakat kroužky...
Jdu spát, hlavou se mi honí otázka... Proč jsem si koupil axiály na fáčko ?
Vyzvedl jsem si pístní kroužky. Vyšly na dvojku, ale po několika měsících marného shánění konečně úspěch. Nakonec jsem šel cestou 1.75/2/4 a doufám, že dlooooouho vydrží. Původní kroužky byly na "kaši". Také jsem vyzvedl spoustu těsnění na motor i vodní pumpu, nějaká ložiska a drobotinu.