- Přidat do oblíbených škoda quickbar >> skoda110r.cz | skoda110r.com | skoda100.cz | skodateam.cz | skoda.daves.cz | skoda.virt.cz | techweb 


Zde může být vaše reklama

Nejlevnější povinné ručení

Ikona stránek



HTML kód ikony

Switch to English

Načítám obsah...



Vyhledávání
Menu
Foto Tip
!Davesovo eRko
 

Davesovo eRko
Naše projekty
Reklama



Navigace
Nejlevnější povinné ručení

>> Mapa - Domů - Výpočet prvků karburátoru DCOE <<


 

Výpočet prvků karburátoru DCOE

 
Autor:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 20.04.2006 - Změněno: 02.10.2006
Výpočet prvků karburátoru DCOE

Teorie karburátoru DCOE-special

Pár omáčkových keců

Možná už jste zjistili, že ať už koupíte nové Webery nebo použité, nikdy to nebude přesně to pravé. Dva shodné motory nikdy nejsou shodné, dokonce i nastavení karburátorů na dvou shodných sériových motorech se může lišit.

Předem vám říkám, že se neobejdeme bez toho, aniž bychom nakoupili sadu trysek, z nihž nakonec použijeme jen jednu. Při ceně trysek to není legrace, pokud máte možnost si trysky zapůjčit, hurá. Pokud ne, využijte bazaru na těchto stránkách, třeba seženete levně trysky, nebo vám je někdo zapůjčí.

Protože jsem slíbil, že to proberem všechno podrobně a pečlivě, musíme se stejnou pečlivostí věnovat i karburátorům. Takže karburátory důkladně vyčistíme. Nechce se mi tu teď rozepisovat o tom, jak karburátory čistit, mrkněte do článku o repasi, nebo doufejte, že brzo sepíšu článek o čištění. Základ je, že celý karburátor z venku i zevnitř umejete ředidlem a benzínem. Všechny trysky propláchneme a dokonale vyčistíme, přesvědčíme se, že jsou průchozí a že vše na karburátoru funguje jak má. Jinak nemá cenu pokračovat a o něco se snažit. Podle článku o repasi též překontrolujte správnost nastavení plováků. Pokud to máme hotové, hurá dále…

Volba čerpadla

Webry potřebujou pumpu, která dodá dostatek paliva při malém tlaku.

Tlak paliva by měl být mezi 2.5-3.5 PSI ve vysokých otáčkách a neměl by překročit 3PSI v nízkých.

Pokud bude příliš vysoký, mohou ventily na karburátoru propouštět, pokud bude příliš malý, nebude se karburátor stíhat plnit. Ať tak či onak, v obou případech skončíme se špatnými výsledky.

Výběr těla karburátoru

Základní otázkou mnoha lidí je : Potřebuji DCOE 40 nebo DCOE 45 ?
A mnohdy špatnou odpovědí je : Použij 45, získáš větší výkon...

Zapomeňte na tvrzení, s kterým se setkávám často : No asi chci 45ku, ta je lepší, dá mi to vyšší výkon. Je to nesmysl, kec a hovadina. Tím spíš, když přijde někdo s tím, že chce 45 karburátor na eRkový motor s obsahem 1107. Nejen že 45ky jsou neúměrně dražší, špatně se shánějí, ale hlavně jsou na daleko objemnější motory.

Orientačně si můžeme zkusit vypočítat ideální karburátor podle následující rovnice

Teorie karburátoru DCOE-vypo

Pro 1400ccm a max otáčky 8000 nám vyjde 42, pro 1000ccm pak 35.

Takže… nejdřív si uděláme jasno, co za motor chceme mít…

1) Budeme lítat kopce a okruhy v otáčkách 6000-7000 i výš
2) Budeme bublat rally v otáčkách 4000-5000 a 7000 pro nás bude maximum.

Pokud máme okruhový motor, bude nejlepší, když bude difuzor o dva až čtyři milimetry menší než sací ventil. Pokud máme motor stavěný na krouťák (třeba do autobusu, lol), volíme menší průměr a získáme tak daleko lepší reakce v nízkých otáčkách. Volte o čtyři až šest milimetrů menší difuzor než sací ventil.

Výpočet hlavního a vedlejšího difuzoru

První, co by nám mělo být jasné při výběru karburátoru je velikost difuzoru.

Teorie karburátoru DCOE-difik

Hlavní difuzor a rozprašovač s vedlejším difuzorem pro Weber DCOE45

Jak jsme si již řekli, menší difuzor vytvoří větší podtlak a lépe rozmísí palivo. Bohužel také bude klást větší odpor vzduchu, takže motor nebude pracovat dobře ve vysokých otáčkách. Veliké difuzory ocení zejména okruhoví jezdci, kde motor pracuje téměř stále na svém maximu otáček.

Difuzor lze spočítat podle následující rovnice
Teorie karburátoru DCOE-difuzorrovnice

Nebo můžete vybrat ideální velikost z následujícího grafu. Otáčky zvolte podle toho, kde očekáváte nejvyšší výkon.

Teorie karburátoru DCOE-graf

Označení hlavního difuzoru
Výpočet prvků karburátoru DCOE-P7171903

Hlavní difuzor volíme co nejmenší, avšak tak, aby nás neomezil v maximu otáček.

Nyní známe velikost difuzeru, k vybrání vhodného těla nám poslouží následující tabulka

Typ karburátoruDostupné difuzory
3824-32mm
4026-36mm
4532-40mm
4834-42mm
48/50SP42-46mm
55SP44-48mm

Obecně platí, že vnější rozměr difuzoru by měl být vnitřní * 1.25

Pro příklad uvážíme motor 1400ccm a očekáváné provozní otáčky 6500, z grafu nám vychází velikost difuzoru cca 32mm, podle vzorce 32x1.25 nám vyjde 40mm vnější rozměr. Podle výše uvedené tabulky vidíme, že pro naše použití je přímo vhodný karburátor DCOE40, ale stejně tak můžeme použít DCOE45, který také disponuje difuzorem 32mm.

Pokud bychom uvážili motor o objemu 1000ccm a při zachování otáček (tedy 6500), dostaneme velikost difuzoru cca 25mm, vzorcem 25x1.25 získáme přibližný vnější rozměr 32mm. Již zde vidíme, že i karburátor DCOE40 bude pro motor zbytečně velký. Pokud se podíváme do tabulky, zjistíme, že mnohem vhodnější pro nás bude DCOE38.

Všimněte si, že údaje jsou srovnatelné s výše zmíněnou rovnicí.

Co se stane, když mám difuzor moc velký ?
Sníží se rychlost vzduchu v nízkých otáčkách, díky tomu se bude karburátor hůře nastavovat. Rychlost vzduchu je jedna z věcí, ktará ovlivňuje kdy nastoupí jaká fáze karburátoru.

Co se stane, když mám difuzor moc malý ?
Sníží se množství vzduchu ve vysokých otáčkách, díky tomu motor dosáhne nižších maximálních otáček. Motoru dojde ve vyšších otáčkách prostě dech.

Pro výběr průměru vedlejšího difuzoru použijte následující tabulku:

Objem motoruPrůměr rozprašovače
< 12003.5
< 16004.0
< 20004.5
> 20005.0

Příklady značení velikosti rozprašovače
Výpočet prvků karburátoru DCOE-P7171899 Výpočet prvků karburátoru DCOE-P7171900

Vedlejší difuzor se snažíme volit co nejmenší, aby nedošlo k díře mezi přechodovou a hlavní fází.

Příliš malý rozprašovač má za následek příliš bohatou směs a zbytečné plýtvání paliva.


Výpočet volnoběžné trysky

Volnoběžná tryska ovlivňuje volnoběžnou a přechodovou fázi. Primárně ji volíme pro přechodovou fázi, nacházející se mezi volnoběžnou a plnou činností karburátoru. Zde mnoho lidí chybuje, protože se mylně domnívá, že je určena převážně pro volnoběžnou fázi.

Dá se říci, že volnoběžnou tryskou se pokrývá oblast otáček 25-2800.

Teorie karburátoru DCOE-volnotrys

Tryska má v sobě otvor pro sání paliva a otvor pro sání vzduchu. Průměr sacího otvoru benzínu by měl být co nejmenší možný s ohledem na volnoběžný chod motoru. Jen tak se zajistí dokonalého přechodu do hlavní fáze. Průměr sacího otvoru vzduchu ovlivňuje bohatost směsi. Menší otvor znamená bohatší směs, větší otvor pak chudší směs.

Velikost sacího otvoru paliva vyberte prodle objemu motoru z následující tabulky

Objem motoruPrůměr trysky
1000-140040
1400-168045
1680-196050
1960-224055
2240-252060
2520-280065

Volnoběžná tryska by měla odpovídat velkosti difuzoru * 1.6

Volte co nejmenší průměr, při kterém je zachována volnoběžná činnost.

Velikost sacího otvoru vzduchu ovlivňuje označení trubice

Nejbohatší - F6, F12, F8, F11, F4, F2, F15, F5, F7, F1, F3 - nejchudší
Pozor - jinde se uvádí hodnoty v jiném pořadí, ale toto je správné!

Cílem je zvolit co nejchudší trubici, při které je zachována funkce

Výpočet hlavní trysky, vzdušníku a emulzní trubice

Další co potřebujeme vědět je velikost hlavní trysky, vzdušníku a druh emulzní trubice

Hlavní tryska začíná plnit svoji funkci jakmile se škrtící klapka otevře natolik, že z ní vytvořený podtlak dokáže sát. Emulzní trubice v tuto chvíli nejvíce ovlivňuje bohatost směsi. Čím více se otáčky zvyšují, tím více se do hry dostává vdušník, skrz který se začíná stále více přisávat vzduch. V maximu otáček ovlivňuje největší mírou bohatost.

Tryska není pouhá díra, tudíž nelze převrtat !
Tvar otvoru se soustruží, náběh a výběh otvoru má přesně definovaný úhel (miniaturní difuzor), jiný sklon ovlivňuje průtokový součinitel.


Teorie karburátoru DCOE-hlavni Teorie karburátoru DCOE-tryska

Velikost trysky je vyražena na jejím boku.

Pro výpočet velikosti trysky platí :

velikost trysky = velikost difuzeru x 4.1 až 4.3

Tzn pro náš 1400 motor to bude 128, pro 1000 motor 100

Moc malá tryska má za následek přehřívání motoru, v krajních případech dojde ke zničení ventilů. Moc velká pak vede ke smývání maziva ze stěn válců a nadměrnému opotřebení, navíc se zanáší ventily a písty.

Pro ostře laděné motory volíme trysku větší (násobíme až pěti). Při ladění je lepší začínat s větší tryskou a postupně změnšovat.


Pro výpočet vzdušníku platí :

velikost vzdušníku = velikost trysky 50

tzn pro náš 1400 motor to bude 178, pro 1000 motor 150

Pokud ladíme motor spíše na vysoké otáčky, volíme zdušník menší, připočítáváme pouze 20.

Dále vybereme emulzní trubici podle objemu motoru

Objem motoru - Emulzní trubice
1000-1300F11
1100-1600F15
1400-1900F9, F16
1800-2300F2

Zde vidíme, že našemu 1000 motoru bude vyhovovat F11, 1400 motoru pak F9 nebo F16.

Stupnice emulzních trubic:

chudéstředníbohaté
F3 , F1 , F7 , F5 ,F2-F4 ,F13 ,F8-F11-F14,F9 , F12 , F6

Emulzní trubice ovlivňuje zejména náběh hlavní fáze, ve vyšších otáčkách ji nahrazuje vzdušník.

Číslo za F nemá souvislost s emulzní schopností, jedná se o pořadové číslo vývoje.

Pokud potřebujete přidat bohatost v nízkých otáčkách a v přechodové fázi, zaměňte trubici za F3,F5,F7,F21
Pokud potřebujete ubrat bohatost v nízkých otáčkách a v přechodové fázi, zaměňte trubici za F2,F3,F11,F14,F15,F16
Pokud potřebujete ubrat bohatost ve vysokých otáčkách, zvláště se vzdušníky > 200, zaměňte trubici za F3,F5,F7,F8,F25
Pokud potřebujete přidat bohatost zvláště v přechodové fázi, zaměňte trubici za F7,F8
Pokud používáte velké hlavní trysky >160, zaměňte trubici za F2,F3,F4,F7,F17

Pohledem platí, že pokud chcete bohatší směs v nízkých otáčkách a v přechodové fázi, musíte volit trubice s menším počtem děr v horní části. Pokud chcete naopak tyto oblasti ochudit, musíte volit trubice s větším počtem děr v horní části. Pokud potřebujete ubrat bohatost ve vysokých otáčkách, volte trubici s větším počtem děr.

Volba trysky akcelerační pumpy

Trysku akcelerační pumpy zvolte dle následující tabulky:

Objem motoruPrůměr trysky
120030-35
160035-40
200040-45
240045-50
280050-55
320055-60

Výpočet prvků karburátoru DCOE-P7171905 Výpočet prvků karburátoru DCOE-Image4

Pokud bude tryska příliš velká, bude se motor dusit a bude docházet ke smývání maziva ze stěn válců.

Plovákový ventil

Plovákový ventil vyberte dle následující tabulky :

Objem motoruPrůměr trysky
<12001.50
<16001.75
<20002.00
<24002.25
>24002.50

Velikost lze též odvodit od výkonu motoru:

KoníPrůměr trysky
do 601.50
60-1101.75
110-1502.00
150-1802.25
180-2002.50
nad 200 a alkohol3.00

Výpočet prvků karburátoru DCOE-P7171909 Výpočet prvků karburátoru DCOE-Image3

Volba trumpetek

Teorie karburátoru DCOE-trumpetky

Vzduch jako takový není zrovna dobrý v zatáčení do pravého úhlu :) a na každé ostré hraně vznikají turbulence. Z toho vyplývá, že každý ostrý úhel a každá hrana zvyšuje odpor proudění vzduchu. To snižuje množství vzduchu, které může do motoru přitéct. Trumpetky umožňují vtéct vzduchu plynuje do karburátoru a jejich zakulacené konce zmenšují možnost turbulencí. Karburátor by nikdy neměl být provozován bez trumpetek !

Karburátory DCOE 40 a 42 je dokonce konstrukčně vyžadují, protože drží vedlejší difuzor s rozprašovačem ve své poloze.

Vzdálenost mezi ventilem válce a hranou trumpetky hraje důležitou roli. Bohužel nikde sem nenašel žádný výpočet, pouze doporučení, že se má jednat o 35cm a že výška trumpetky má odpovídat 1/4 zdvihu válce.

Trumpetky asi tedy zůstanou čistě experimentální záležitostí.

Krátké trumpetky se používají pro okruhová auta, tedy pro vyšší provozní otáčky.

Dlouhé trumpetky se používají pro zvýšení výkonu ve středu pracovních otáček, tedy pro rally vozy.

Zatím stačí, když Vás to bude zajímat, tak to časem dopíšu :)))



Následující program vám může pomoci při výpočtu :

Program pro výpočet trysek (60.2kb)

| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
S tímto článkem souvisí
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole
 13.07.2017 14:59:59 


3679


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 24.03.2017 17:20:01 


Zdravim mam 40dcoe na vw 1.8 8v, volnobezna tryska 50F9 ,hlavna tryska 130 vzdusnik 170 emulzna trubica F16, pri pomalom rozbiehani od 1500ot sa mu nechce pomoze emulzka F9


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 07.03.2015 21:34:56 


Zdravim,

prosim jak funguji tyto vypocty, pokud mam osazeny dva karburatory DCOE? Maji mit stejne nastaveni jako vypoctene? Nebo mam pri vypoctu uvazovat dvakrat nizsi otacky nebo objem? Predem moc diky za radu


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 Volnoběžná tryska30.12.2009 20:05:11 


Zdravím
Prosím o malou radu při volbě volnoběžné trysky,mám trysku 45-F9,A potřebuji bohatší,mám totiž šrob bohatosti povolen o dvě a čtvrt otáčky tak nevím jestli vzít 40-F12 nebo 45-F12?Nemám představu o kolik je velký rozdíl mezi 40-45..Mám motor 1400,karburátory Weber40DCOE
Díky za radu..M


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 Re:výpočet23.07.2007 16:19:38 


v češtině ten program neni, ten cizí jazyk mi dělá docela problém, kdyby tu byl aspoň překlad co co znamená


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 osadenie Delorta14.12.2006 10:06:24 


Perfektna stranka ,som velmi rad ,ze mi ju kamarat (skodovkar) odporucil.
Mam problem,na Vasich strankach je velmi dobre opisane vsetko o weberoch,lenze...
Jazdime KW bergcup na fiatkach 126 (obsah 650cm) V ramci inych uprav (napr.vymena hlavy s dvoma vacsimi sacimi kanalmi)
som kupil Delorto DHLA40 (mam k nemu uz aj original sacie potrubie na tento typ hlavy..)tento tyzden mi pridu aj tie pruzne medzicleny a chcem sa opytat ci sa tieto vypocty daju pouzit aj na Delorto a navyse vacsina vypoctov pocita s o dost vyssim obsahom ako mam ja ...Nemohli by ste mi prosim napisat nejaku strucnu charakteristiku-aky vzdusnik,trysky....atd a ci vobec bude na takyto motor fungovat?Lebo v IT su namontovane na kazdej vaznejsej racing fiatke,ale nikde k tomu neni pokec......
Vopred moc moc diky
P.S.:Ked som cital napr. o tom potrebnom tlaku paliva tak ma trochu zmrazilo.kedze klasicku AC pumpu som asi pred mesiacom vymenil za original elektricke palivove cerpadlo na fiatku s tlakom 0,2 Bar...bude to na tu 40-ku stacit?treba spravit aj nejaky prepad?


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 Re:výpočet21.08.2006 16:57:49 


Zkoušel jsem program a funguje. Můžete mi prosím zaslat kopii, kterou jste stahnul ? Ověřím, zda se stahla v pořádku. A pokud ne, zašlu Vám zpět nepoškozenou.


4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 Re:výpočet19.08.2006 18:58:06 


omlouvám se už jsem našel chybu ve výpočtu, ale program opravdu nefunguje


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 výpočet19.08.2006 10:14:50 


není ta rovnice na výpočet difuzoru nějak špatně lezou mi z toho nesmysly, a program na výpočet nějak nefunguje. Jednou už jsem ho testoval a chodil normálně. Ted hned při spuštění hlásí chybu???


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
 použití turba20.07.2006 09:57:18 


Ahoj mám dotaz. Pokud bych vložil mezi karburátor a motor turbo tak budu muset asi do rovnice dosazovat objem motoru násobený nějakým koeficientem?? Například motor 1,8 + turbo koef.např.1,4 a z toho vyplívá že objem který budu dosazovat do vzorce je 2500ccm???Je to tak. Ještě jeden dotaz zmíněné výpočty platí pro použití 1ho karburátoru???


Unregistered
[ Vulgární ] [ Reagovat ]
Copyright 2001-2015
Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615
Partneři
Čištění klimatizace v autě

Čištění autoklimatizací Praha. Autoservis, kde nebudete dlouho čekat.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Příspěvek
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Statistika
Právě prohlíží:41
Právě přihlášeno:0
Dnes návštěv:3877
Celkem návštěv:29031061

Článků:179
Fotografií:4065
Komentářů:1237
Uživatelů:310
Reklama