Motor Favorit eMková vana eMkový sací koš věnec na setrvačník palivové čerpadlo
Potřebné nářadí :
Běžná sada klíčů, kladivo, šroubováky
Úskalí práce :
Spousta drobností kolem motoru Náročnost : vyšší, celý den
Práce v bodech :
Výměna spojky - jiné drážkování Výměna ložiska v klice - jiný průměr Výměna věnce na setrvačníku - jiná rozteč zubů Výměna vany - jiný sklon a světlost Výměna sacího koše - aby vyšel do vany Výměna držáků motoru - aby šel uchytit Výměna držáku alternátoru - aby šel původní Uříznutí silentbloku z vodní pumpy nebo výměna za 120 Výměna palivového čerpadla - kvůli pumpování a sklonu Výměna teplotního čidla - jiný rozshah Sundání nákružku z jednoho ze šteftů na motoru Převrtání děr na převodovce na M10
Příběh :
Nejdůležitější věc na celé úpravě je vlastnictní motoru favorit. Pokud tuto podmínku splňujete, můžete pokračovat dále. Kompletní motor vypadá asi takto:
Nyní se pustíme do základních úprav - musím motor přizpůsobit tak, aby šel vůbec do auta dát. Tyto věci si můžete v klidu dělat v garáži a v eRku může být stále starý motor...
Výměna spojky
Jelikož spojka u favorita má jiné drážkování než spojka u eRka a tudíž by motor nešel nasadit na spojkový hřídel, je třeba ji vyměnit. Je to velice jednoduchá práce - poznamenejte si polohy přítlačného kotouče proti setrvačníku a povolte šestici šroubů. Vyjměte přítlačný kotouč a spojku. Buď sežeňte novou spojku s talířovou pružinou průměr 190mm, nebo se nechá použít spojka z eMka. Tam už talířová spojka je.
Další podstatný a opomínaný fakt je, že eRka měly spojku s vinutými pružinami, a tomu odpovídající spojkové ložisko a vypínací tyčku. Vypínací tyčku je nutno prodloužit nebo sehnat originální delší. Spojkové ložisko se musí vyměnit, neboť má jiný tvar a odlišný princip.
Záměna kroužku v klice za ložisko
Ve středu setrvačníku je v klikovém hřídeli zalisován u favorita kroužek, který je větší než je potřeba. My tam potřebujeme dostat ložisko průměr 15/35x11 (tzn. Vnitřní průměr 15, vnější 35 a šíře 11). Původní kroužek vytáhněte ven. Já zkoušel různé fígle, ale nekonec jsem ho musel stejně odvrtat a vysekat. Až se vám ho podaří vyndat, naklepněte tam ložisko.
Záměna ozubeného věnce
Favorit má jiný startér a na něm jiné ozubené kolo. S tím souvisí i jiná rozteč zubů na věnci. V praxi to znamená, že věnec z favorita opatrně sklepete. Vezměte si větší kladivo a pobouchávejte kolem dokola, až se začně šinout ke kraji a nakonec spadne. Taky si to můžete zrychlit tak, že ho opatrně přeříznete až praskne a sundáte ho.
Teď vezmete ozubený věnec z jakékoliv jiné škodovky (100,105,110,120...), ten letlampou ohřívejte kolem dokola až se z něj začne stejnoměrně kouřit (Podle letlampy, já měl na technický benzín a trvalo to asi 10 minut). Můžete to taky ohřát v troubě nebo v nouzi nad hořákem. Problém posledních dvou řešení je, že obvykle nebývá sporák v garáži nebo motor v kuchyni. No prostě až to ohřejete, tak ho rychle vezměte do ruky. Když se spálíte, bude to asi tím, že nemáte rukavice. Rychle věnec nasaďte a kladivem ho začněte urovnávat. Věřte tomu, že nemáte moc času, protože masa setrvačníku okamžitě začne teplo přebírat a roztáhne ho po celé ploše. Ze své zkušenosti však můžu říct, že v tom není problém a jde to jako po másle.
Výměna olejové vany a sacího koše
Protože je motor ve favoritu jinak uložen, je samozřejmě počítáno s jinou hladinou oleje v olejové vaně a s ní související sklon sacího koše. Navíc favoriťácká vana je plechová a zbytečně hluboká. Proto je vhodnější ji zaměnit za eMkovou. Užovková a eMkova vana jsou na první pohled naprosto shodné, až na druhý pohled uvitíte, že eMková má o jeden šroub víc. Snadno tedy poznáte eMkovou vanu tak, že spočítáte šrouby. Musí jich být 19.
Výměnou vany však nepůjde použít favoriťácký sací koš. Bude jej nutné též vyměnit za eMkový. Rozdíl mezi užovkovým sacím košem a eMkovým sacím košem je v délce nohy a v absenci přetlakového ventilu. Při výměně sacího koše doporučuji rozebrat přetlakový ventil a vyměnit kuličku. Noha na sacím koši bude moc dlouhá, takže ji bude nutno ohnout. Uvidíte z obrázků...
Výměna držáků motoru a držáku alternátoru
Všichni jistě víte, že motor je i favorita v předu, navíc je jinak uložen a pod jiným sklonem. Z toho vyplývá použití jiných držáků. Jeden je u alternátoru - zde pouze našroubujete držáky z vašeho motoru. Problém je na druhé straně, kde je jakýsi masiv (viz foto). Ten musíte sundat a nasadit držák z užovky nebo eMka. eRko tam má nohu větráku, ale ten stejně asi nebudete používat. Problém spočívá v tom, že závity nejsou až do konce a my je do konce potřebujeme. U třech se vám podaří závitníkem závit udělat, u posledního to nejde, takže jsem použil distančního sloupku.
Úprava vodního čerpadla
S úpravou uchycení motoru na příčku nám zbyl jeden zbytečný silentblokový úchyt na vodním čerpadle. Buď ho můžete jako já uříznout, nebo použijte čerpadlo z eMka.
Výměna palivového čerpadla
Protože palivové čerpadlo na favoritu nemá ruční pumpování a odkalovací nádobku, vyměnil jsem jej za eMkové. Teoreticky by mohlo u favoriťáckého vadit umístění pod jiným sklonem, ale nemyslím si to. K jednomu se musím přiznat. Od té doby, co mám fafíka v autě, tak jsem stejně ruční pumpování nepoužil.
Výměna teplotního čidla
Pokud se chystáte ponechat favoriťácký termostat, vyměňte teplotní čidlo. Ono má totiž jiný rozsah a ukazuje o 20C míň. Je navzájem záměnné.
Sundání nákružku z jednoho ze šteftů a převrtání děr na M10
Motor je k převodovce přichycen přes čtyři šrouby. Horní dva M8 a spodní dva M10. U favorita už jsou všechny M10, takže je nutné horní dvě díry na převodovce převrtat na díry M10. Jde to lehce, protož vrtáte do hliníku. Dále je na kolem jednoho spodního šroubu jakýsi nákružek, který vadí spojení. Kleštěmi ho vytáhněte.
Tím jste zvládli úpravu motoru, který již nyní lze v pohodě zastavět do eRka
Takže sundáte zadní čelo, vyhodíte původní motor. Pokud budete ponechávat původní chladič, pak musíte vyměnit termostat, sací a výfukové potrubí a karburátor. Pokud se rozhodnete chladič dát dopředu, uděláte jedině dobře, stejně byste favorita neuchladili. Záleží na tom, zda hodláte odříznout motorovou stěnu. Pokud ano, nemusíte měnit ani termostat.
Pokud odříznete zadní stěnu, uděláte nejlíp. Zmenší se totiž hluk produkovaný odrazy mezi stěnami (takové hučení a dunění) a mimo to získáte skvělý přístup k tlumičům. Pokud totiž šroub na tlumiči zarezne, stejně musíte stěnu rozříznout nebo rozříznout podběh. Pokud ponecháte termostat z favorita, je vhodné ve stěně udělat prohlubeň pro hadici. Já ho udělal tak, že jsem ze stěny kus vyřízl a navařil "bouli" která je u eMka za předními světlomety. Mezi tlumiče pak vevařte vzpěru z nějaké trubky a stěnu potřete gumoasfaltem nebo tlumexplastem a polepte ipou a nakonec tlumícím materiálem z eMka.
Tím jste splnili práce na autě a motor můžete nasadit. Přišroubujte ho a zkušebně osaďte hadicemi a zapojte do systému.
Následují drobné práce, jako připojení motoru aby fungoval. Strunu pedálu plynu vyhoďte a použijte lanko. Bowden prodlužte a zaveďte ho až k držáku na karburátoru a tam ho uchyťte. Prodlužte chod pedálu. V základě chodí tak na 75%
Posledním bodem je výfuk. Sežeňte k favoritu ten kousek mezi středovým dílem a výfukovým potrubím a řízněte ho tesně za spojením trubek. Sem přijde nový výfuk. Máte-li zájem, ozvěte se mi a do 1500Kč vám seženu laděný výfuk.
Celek pak vypadá následovně:
Pokud si vezmete čtrnáct dní dovolené, můžete mimo motor favorit dát ještě pětikvalt, náporák, posilovač a široké nápravy. Na každou úpravu počítejte zhruba dva dny. Auto se tím mnohem zkomfortní a získá na ceně. Nejenom na ceně finanční, ale i na hodnotě pro vás jako milovníka. Mohu se přiznat, že po zástavbě pětikvaltu auto mírně přestane bavit, protože to prostě už není ono. Ale s motorem favorit se z něj opět stane letadlo a rozjezd z 0 na 100 za 13 mi opravdu dělá velkou radost...
Doporučení : jděte do toho !!!
Pod čarou...
Možná jste si všimli, že jsem úplně opomněl sklon karburátoru. Neopomněl, ale v mém případě nemá vůbec vliv. Zatáčky jsou naprosto v pohodě a auto se chová tak jak má. S distanční podložkou by byl problém, protože by musela mít na užší straně necelý milimetr, jinak by se nevešel filtr.
Perlička na závěr...
Doporučuji vyměnit imbusy na karburátoru za klasické šroubky s hlavou na klíč. Ty lze totiž povolit na kompletně osazeném motoru a karburátor lze pak bezproblémově sundat. (s imbusem by to nešlo !!!) Možná vás zajímá, proč bych měl zájem na sundavání karburátoru... Položím vám otázku k zamyšlení do příšte :
Zdravím, mam teké tuto přestavbu, použil jsem motor 781. 136B, ale mám problém s karburátorem. Chci se taky zeptat, na elektriku, Jaké máte použité zapalování, original škoda 120 nebo už bezkontaktní z favorita?
Zdravim,dekuji za pomoc.Problem je uz vyresen :o) Venec je nasazen dobre,ale problem byl uplne nekde jinde. Startoval jsem pres startovaci kabely.Bohuzel ty kabely nezvladnou previct tak velkej proud! Takze jestli muzu doporucit kabely od FILSON nikdy nekupujte,prumer kabelu je pouhych 2,5mm!!! A jsou dlouhe 2,5m,takze tak velke proudy nezvladnou previct!!!
Zdravim.Potreboval bych poradit.Mam motor Fav.a na setrvaku mam venec ze Š130(novej).Prevodovku mam 5q s mokryma poloosama.Motor spojim s prevodovkou ale bohuzel nemuzu to zadnym starterem roztocit,pritom kdyz vezmu za kliku motoru tak se toci lehce.Pastorek vyskoci ale prijde mi ze pak nema silu to utocit a zustane v zubech setrvacniku,az kdyz pootocim klikou tak zaskoci.Zkousel sem klasickej starter i rychlobeznej od Magnetonu na 120ku,ale porad to dela to same.Muze mi nekdo prosim poradit co stim???
Mám motor z favorita 135 ve škodárně 120 M, nechal jsem na setrvačníku původní věnec z Favorita. Favoriťáckej startér je jinak pootořenej, takže jsem tam dal ten přední díl startéru ze 120 (bylo tam potřeba vysoustružit jiný pouzdro na hřídel). Když ho ale dám do převodovky a zkoušim startovat, vypadá to, jako by to ten startér neutáh, nebo se šprajcnul... Nevíte někdo, kde by mohl být zádrhel? Díky Majk
Ano, v tomto případě nešlo motor nastartovat bez přišlápnutí plynu. Když bylo auto pod sklonem, karburátor se dostal do vodorovné polohy a motor nastartoval bez problému. Při jízdě se žádné deviace neobjevovaly, mimo díry při prudkém zabrždění a následné akceleraci. Ale to je dáno kontrukcí karburátoru a otočením o 90 stupňů.
jednoduše, nacpeš díru vazelínou, vezmeš tyč která přesně pasuje do otvoru, vložíš jí tam a párkrát do ní praštíš kladivem, dělal jsem to už mockrát a vždycky to vylétlo ven jako prd... :o))) Marquee
Na věnci setrváku se obrousí kalená vrstva(max. 1-2mm)pak se vyvrtá díra-opatrně-ne durch a napere se do díry důlčík nebo průbojník(podle díry-díru podle průbojníku) a věnec v tomto místě praskne a spadne sám. Pokut ho zmlátím dolů může mi (drhnutím)zmenšit průměr setrváku a nemusí nový věnec držet. Může ,po nějakém čase, prokluzovat.Už se stalo. JJp
Není až takový problém sundat setrvák stejně se musí nějak vyndat ten kroužek z kliky a setrvák si už k troubě donesu podle mě je ta letlampa dost drastická 100 stupňů v troubě stačí A ještě k sejmutí toho věnce já ho sklepával asi 5 min a normálnim kladivem sem bouchal do menšího který držel kámoš na tom věnci nevim jak dlouho trvá přeříznout věnec kterej je kalenej ale rozhodně bych neryskoval že si říznu do setrváku když to neni nutný to si radši vezmu špalek a dvě kladiva a za 5 minut to mám dole