| | | | |
---|
| Autor: | | Vytvořeno: 19.01.2005 - Změněno: 19.01.2005 | Potřebný materiál : momentový klíč nebo ráčna
Potřebné nářadí : Běžná sada klíčů, šroubováky
Úskalí práce : Povolení šroubů hlavy
Náročnost : větší, asi čtyři hodiny
Příběh :
Těsnění můžete měnit z několika důvodů - buď nemáte důvěru ke stávajícímu nebo vám dokonce již prasklo.
Celá oprava může probíhat na motoru v autě. Pouze je potřeba odstrojit hlavu, to znamená sundat sání karburátoru, potom sací potrubí s karburátorem, výfukové potrubí a odpojit hadice. Samozřejmě se musí alespoň částečně vypustit voda. Teď by vám měl zbýt holý motor s hlavou. Z hlavy sundejte ventilové víko, které drží dvě desítky matky. Pokud rozebíráte 100-130, budete mít hlavu přišroubovanou šrouby s šestihranou hlavou. Pokud rozebíráte favorita nebo 135-136, bude hlava držet na imbusových šroubech. Všechny šrouby je třeba povolit. Mělo by se povolovat v opačném pořadí než byly šrouby utaženy, ale nakonec zjistíte že budete rádi když vůbec něco povolíte :o) Šrouby nejdříve dobře poklepeme a poté se je snažíme povolit. U motorů 100-130 přeji pevné nervy, protože šrouby jsou slabší a je vysoká pravděpodobnost že je utrhnete. Alespoň mě se to stalo. Záleží na to, zda již těsnění netěsnilo a ke šroubům se dostala voda. Pokud rozebíráte 135-136, šrouby jsou mnohem delší a silnější. Mě se stalo, že poslední šroub nešel zaboha povolit. S hlavou šroubu jsem otočil asi o 10° a zase se vrátila. Nakonec jsem to po půlhodinovém poklepávání a přemlouvání risknul. Zhruba po 20° otočení zavrzal a šel - vzal s sebou asi čtyři závity z bloku. Pokud už se vám šroub podaří otočit, nepřestávejte a vyšroubujte ho ven. Jak ho chvilku necháte, zase s ním nepohnete. Poznamenejte si kde byl který šroub, ať je tam stejně vrátíte.
Takhle vypadá sundaná hlava a příslušenství...
Hlava se uvolní kompresním tlakem po pootočení kliky motoru. Dosedací plochy je třeba dobře očistit od zbytků starého těsnění a od jiných nečistot. Doporučuje se nechat hlavu přerovnat (snížit) a to zvláště u 135-136 kdy bývá vyžraná.
Nasadíme nové těsnění znakem škoda nahoru a nasadíme hlavu. Šrouby dotahujeme dle pořadí ve třech fázích. Pro Š100-130 dotahujte v první fázi momentem 20Nm, poté nechte chvíli hlavu sednou, dále dotáhněte na 40Nm a nakonec na 50-55Nm. Nutno podotknout, že všechny šrouby by měly jít zašroubovat volně. Pokud tak není, zkresluje to utahovací moment a je lepší šroub několikrát zatočit a vytočit. Samozřejmě před každým zatočením šrouby řádně očistěte. Můžete si pomoci grafitovou vazelínou. Pro 135-136 a favorita utáhněte šrouby silou 20Nm, poté o 90° a znovu o 90°. Pokud utahujete hlavu přímo na vozu, lze u některých šroubů těžko určit oněch 90° protože nelze požadovaná část otáčky provést jedním tahem. Dá se to udělat tak, že v první fázi utáhnete šrouby na 30Nm, v druhé na 60Nm a nakonec na 70Nm. U 135-136 se nemusí provádět dotažení šroubů, u Š100-130 po ujetí 1000km.
Pořadí utahování šroubů 100-130
Pořadí utahování šroubů 135-136 a favorit
|
|
| | | | |
| Komentáře
| |
---|
| | | |
---|
|
| Napiš co si o tom myslíš... Odeslat můžeš stiskem CTRL+Enter
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Ahoj dostal se mi do ruky motor z favorita, kde někdo přestal v půlce výměny hlavy a nepoznačil si kam který šroub patří. Jak tuto situaci řešit? Předem děkuji za odpověď i za tento článek.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Potvrzuji. Jezdím bez jednoho šroubu už několik let, odhadem přes 40 tisíc km. Bez problému.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Párkrát se mi to stalo a ten jeden šroub jsem neřešil. Hlava těsnila i bez jednoho. Byly to staré 100/110.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Nespojoval bych to s výměnou samotného těsnění, ale spíše s problémem v zapalování. Zkontrolovat správné zapojení kabelů ke svíčkám, správné zapojení rozdělovače, zkontrolovat že svíčky hází jiskru, zkontrolovat předstih atp.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| po vimene tesneni po hlavou na facku mi to jede na tri valce a ted uz vubecne cim to je???
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| heh staci odvrtat tak nejak do tristvrte a potom srobovakom odtocit ale sprav si tam rysku
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Pokud mírně kouká, nebo je rovně s blokem, lze na něj navařit matici. Teplem šroub povolí a lze pak vytočit. Pokud je utopený, lze odleptat.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| ak nahodou otrhnem sroub pri zakrucani alebo odkrucani hlavy mozem kupovat novy blok ???
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
|
| | | | |
| Copyright 2001-2015
| |
---|
| Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora. David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615
|
| | | | |
| Google search
| |
---|
| Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...
|
| | | | |
| | | Statistika
| |
---|
| Právě prohlíží: | 16 | Právě přihlášeno: | 0 | Dnes návštěv: | 4122 | Celkem návštěv: | 28910097 |
| Článků: | 179 | Fotografií: | 4065 | Komentářů: | 1237 | Uživatelů: | 310 |
|
| | | | |
|