Brousil sem zadek...
...většinu dne jsem však trávil v servise...
Asi každému se někdy stalo, že u auta píchnul kolo. Ale možná málokdo se bojí pneuservisu jako zubaře. Povím vám tedy, jak a proč jsem ke strachu přišel…
…pár let už v Příbrami nebydlím, ale bude řeč o tamním pneuservisu Hajný v Mariánské ulici. Když už se vydám do servisu, nerad čekám. Ve většině servisech mají neustále plno práce a na kolo musím čekat. A tak jsem si zvyknul chodit do pneuservisu Hajný, kde mě vždy rychle a bez čekání obsloužili. Tehdy jsem nepřemýšlel nad tím, jak je to možné. Vždy mě jen nemile překvapilo nepříjemné vystupování a řeči. Chtěl jsem tehdy obout bezdušové pneu na starší typ hliníkového disku a s obavami před těsností ráfku jsem požadoval dát dovnitř duše. Vyslechl jsem si řeči o tom, že je to blbost, že guma je konstruována tak a tak a že je to holý nesmysl. Trval jsem však na svém. „Ale když si to pán přeje tak to udělej.“ Zněl finální verdikt směrovaný zřejmě na níže postaveného zaměstnance. Během vyvažování mne zarazilo, že závaží na disk třikrát naklepnul a třikrát sundal, než se mu zdál výsledek správný. Jen jsem si přál, aby na kole závaží drželo a kola si odvezl. Spokojeně jsem pak na nich jezdil, do doby než jsem píchnul. Kolo bylo téměř prázdné a já byl nucený dojet na nebližší čerpací stanici dofouknout. Protože jsem to měl zrovna blíže k servisu v Krásné Hoře, jel jsem tam. Ochotný pán mi vysvětlil, že kolo již nepůjde udělat s duší, protože jízdou s poloprázdným kolem jsem mírně znehodnotil vnitřek a duše by se časem proděravěla. Řekl jsem mu obavu z bezdušového provedení, ale ujistil mě, že kolo bude v pořádku. Disk očistil a pneumatiku zalepil. Nabídl mi, že mi může dát lepené závaží jen z vnitřku kola, aby tak disk zbytečně nehyzdil. Nadšeně jsem souhlasil a než se kolo vyvážilo, dal jsem si zmrzlinu v cukrárně hned vedle. K mému údivu kolo opravdu drželo. Uplynul rok a já opět píchnul. Vydal jsem se tedy opět do oblíbeného pneuservisu Hajný v Příbrami. Už cestou jsem si říkal „jé, to bude zase řečí“. A opravdu. Začalo to tím, že mi vysvětlovali, že ta kola jsou prasecky vyvážená, že to takhle nemá účinnost. Vzpomněl jsem si na to, jak se třikrát dává závaží na správné místo a komentoval to faktem, že jsem s kolem jezdil skoro rok a vyvážené bylo dobře. To však nikoho nezajímalo. Kolo mi zalepili a nabídli mi jako vždy způsob platby. S dokladem nebo bez ? Zní mi to podobně jako „Tak pane řidiči, za kolik to bude ?“. A opravdu. Bez dokladu jsou ceny smluvní a podle toho, kolik vypadá že máte u sebe. Ale možná se pletu a ceny jsou bez dokladu vyšší vždy. Ale zpět ke kolu. Vydrželo v nafouklém stavu celé tři dny. A tak jsem tedy opět s obavami z řečí vyrazil na reklamaci k panu Hajnému. Protože nenašli žádnou závadu, řekli mi, že je zpuchřelá duše. Tak jsem řekl, ať jí vyhodí a udělají z toho bezdušák. Vyposlechl jsem si, že na tak starý disk je bezdušová pneu holý nesmysl. V hlavě se mi vybavila věta loňského roku, jak je guma konstruována, a že je to holý nesmysl dávat tam duši. Trval jsem přesto na svém. Zazněla věta „Když si to pán přeje, tak to udělej“… To co jsem viděl dál mi doslova vyrazilo dech. Vzal neočištěný disk, nazul na něj gumu, která nebyla zalepená a kolo nafouknul se slovy „Stejně to nebude držet“. Asi takhle bych dokázal kolo zalepit taky a i se stejnou zárukou. Pro mě by to byl jeden z důvodů, proč bych si neotevřel pneuservis. No a jak to dopadlo s tím kolem ? Vydrželo celé dva dny. Snaha o jeho zalepení mě stála 6 hodin času a 400 korun.Výsledek ? Posezení u zmrzliny v Krásné Hoře během lepení kola. A jistota, kam již nikdy nepůjdu s defektem na pneumatice.