Výměna těsnění pod hlavou
Vytištěno z //web.daves.cz/index2.php?&item=235
Author:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Created: 19.01.2005 - Updated: 19.01.2005
Stuff needed :
torque wrench or ratchet wrench

Tools needed :
Standart set of wrenches, screw-drivers

Possible problems :
Loosening screws in the head

Difficulty :
higher, about four hours

Story :

There are couple of reasons, why you would want to replace the seals - either you do not trust the one you have, or it has already cracked.
The whole repair can be done on the engine inside the car. The only thing that needs to be done is to dismantle the head...that means to take off the carburetor suction, suction pipes with carburetor, exhaust pipes and detaching the pipes. Of course at least some of the water needs to be let out.
Teď by vám měl zbýt holý motor s hlavou. Z hlavy sundejte ventilové víko, které drží dvě desítky matky. Pokud rozebíráte 100-130, budete mít hlavu přišroubovanou šrouby s šestihranou hlavou. Pokud rozebíráte favorita nebo 135-136, bude hlava držet na imbusových šroubech. Všechny šrouby je třeba povolit. Mělo by se povolovat v opačném pořadí než byly šrouby utaženy, ale nakonec zjistíte že budete rádi když vůbec něco povolíte :o) Šrouby nejdříve dobře poklepeme a poté se je snažíme povolit. U motorů 100-130 přeji pevné nervy, protože šrouby jsou slabší a je vysoká pravděpodobnost že je utrhnete. Alespoň mě se to stalo. Záleží na to, zda již těsnění netěsnilo a ke šroubům se dostala voda. Pokud rozebíráte 135-136, šrouby jsou mnohem delší a silnější. Mě se stalo, že poslední šroub nešel zaboha povolit. S hlavou šroubu jsem otočil asi o 10° a zase se vrátila. Nakonec jsem to po půlhodinovém poklepávání a přemlouvání risknul. Zhruba po 20° otočení zavrzal a šel - vzal s sebou asi čtyři závity z bloku. Pokud už se vám šroub podaří otočit, nepřestávejte a vyšroubujte ho ven. Jak ho chvilku necháte, zase s ním nepohnete.

Now all you should have left is the head and the engine.
Poznamenejte si kde byl který šroub, ať je tam stejně vrátíte.

!Výměna těsnění pod hlavou
 


Takhle vypadá sundaná hlava a příslušenství...

!Výměna těsnění pod hlavou
 
!Výměna těsnění pod hlavou
 


Hlava se uvolní kompresním tlakem po pootočení kliky motoru. Dosedací plochy je třeba dobře očistit od zbytků starého těsnění a od jiných nečistot. Doporučuje se nechat hlavu přerovnat (snížit) a to zvláště u 135-136 kdy bývá vyžraná.

Nasadíme nové těsnění znakem škoda nahoru a nasadíme hlavu. Šrouby dotahujeme dle pořadí ve třech fázích. Pro Š100-130 dotahujte v první fázi momentem 20Nm, poté nechte chvíli hlavu sednou, dále dotáhněte na 40Nm a nakonec na 50-55Nm. Nutno podotknout, že všechny šrouby by měly jít zašroubovat volně. Pokud tak není, zkresluje to utahovací moment a je lepší šroub několikrát zatočit a vytočit. Samozřejmě před každým zatočením šrouby řádně očistěte. Můžete si pomoci grafitovou vazelínou. Pro 135-136 a favorita utáhněte šrouby silou 20Nm, poté o 90° a znovu o 90°. Pokud utahujete hlavu přímo na vozu, lze u některých šroubů těžko určit oněch 90° protože nelze požadovaná část otáčky provést jedním tahem. Dá se to udělat tak, že v první fázi utáhnete šrouby na 30Nm, v druhé na 60Nm a nakonec na 70Nm. U 135-136 se nemusí provádět dotažení šroubů, u Š100-130 po ujetí 1000km.

Pořadí utahování šroubů 100-130
Výměna těsnění pod hlavou-hlava

Pořadí utahování šroubů 135-136 a favorit
Výměna těsnění pod hlavou-hlavafavo

Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: send email, ICQ: 109318615
Klikni na uživatele, abys mu poslal zprávu