| | | | |
---|
| Autor: | | Vytvořeno: 20.01.2006 - Změněno: 07.05.2015 | Nastal den D a já se vám pokusím poodkrýt roušku tajemství karburátorů Weber...
Teorie funkce karburátoru ...ještě než začneme, řekneme si něco o karburátorech obecně.
1) Vzduchový filtr, 2) Karburátor, 3) Klapky, 4) Sací potrubí, 5) Nádrž, 6) Sací koš, 7) Vačka, 8) Mechanická pumpa Karburátor má za úkol připravit pro náš motor co nejlépe promíchanou směs. Palivo se rozstřikuje do nasávaného vzduchu a v ideálním případě by mělo být co nejjemněji rozprášené. Jen tak se dokáže celá směs rychle zapálit. Bohužel taková příprava paliva klade odpor proudícímu vzduchu a tím klesá výkon a stoupá spotřeba.
Karburátory dělíme na dvě základní skupiny a to podle jejich pracovní polohy. Jsou karbutáry spádové (vertikální) a horizontální. Spádové, kde míšení probíhá prouděním vzduchu shora dolů, se používají díky svým dobrým vlastnostem u všech běžných sériových aut. Horizontální, kde míšení probíhá v horizontální rovině, se používají pro závodní vozy. Mají problémy v nízkých otáčkách a při studeném motoru. Ale přiznejme si, že u závodního vozu nás nízké otáčky ani studený motor netrápí...
Mimo tyto dvě základní skupiny máme ještě další, například karburátory pro motorové pily, letecké karburátory a další. Těmi se ale zabývat nebudeme. Dále dělíme karburátory podle počtu komor, jednokomorové se používají převážně pro malé motory s objemem do 1000ccm, pro větší objemy používáme více komor.
Základní funkční částí karburátoru je Venturiho trubice, v karburátoru nazývaná difuzor.
Jedná se o trubici, která je v jednom místě zúžená. Pokud skrz zúžené místo proudí vzduch, jeho rychlost se zvyšuje a za zúženým místem vzniká podtlak. Pokud do zúženého místa umístíme otvor, podtlak bude mít snahu se vyrovnat a dojde k přisávání vzduchu tímto otvorem. Tototo efektu využijeme k sání paliva, které se v rychle proudícím vzduchu rozpráší.
Zúžení trubice musí být co nejhladší, bez ostrých přechodů, jinak se zde vytvoří turbulence a průchodu vzduchu bude kladen velký odpor.
K regulaci množství nasátého paliva nám slouží palivová tryska, která omezí průtok paliva na určitou hodnotu. K přípravě paliva před rozprášením (jeho zpěnění) nám pomůže emulzní trubice a vzdušník, který přisává vzduch a mísí samotné palivo ještě před příchodem do venturiho trubice - difuzoru.
K regulaci množství směsi dodávané do motoru slouží škrtící klapky.
Pracovní fáze karburátoru Samozřejmě celý karburátor je podstatně složitější a záleží na typu, jaká další pomocná zařízení v něm najdeme.
Pomocná zařízení obstarávají volnoběžný chod a přechodovou fázi. Bez jejich pomoci bychom nebyli schopni obstarat motoru konstatní směs v celém rozsahu otáček. Palivo je mnohonásobně těžší než vzduch a na změnu proudění reaguje pomalu. Proto máme v karburátoru tři fáze, které zajišťují pokud možno co nejvíc konstatní směs a pomocné zařízení pro kompenzaci změny rychlosti paliva v podobě akcelerační pumpy.
Pro správný chod motoru je nutné naladit všechny tři okruhy tak, aby na sebe plynule navazovaly.Volnoběžné trysky ovlivňují chod do 2500 otáček, od 2500 otáček nastupují hlavní trysky, od 4000 pak vzdušníky.
Trochu jiný pohled na věc - důležité je správně graf číst.Na ose Y máme vliv 0-100% a na ose X pak průtok vzduchu, který při otevřené klapce odpovídá otáčkám.Graf je součtový, tedy součet vlivu jednotlivých komponent je vždy 100%. Velikost difuzoru určuje pracovní otáčky karburátoru. Větší difuzor je vhodný na vysoké otáčky. Velikost pomocného difuzoru umístěného v rozprašovači nám určuje, kdy dojde k nástupu hlavního okruhu. Čím menší jej zvolíme, tím dříve nastoupí hlavní okruh.
Při volnoběhu je palivo míšeno se vzduchem až za klapkou, regulace se provádí regulačním šroubem volnoběžné směsi.
Postupným otevíráním klapky se zpřístupňují jednotlivé přechodové kanály (bypassy). Podtlak tudy saje další směs.
Dalším otevřením postupně motor zvyšuje podtlak, až začne sát palivo skrz hlavní trysku.
1) Difuzor, 2) Rozprašovač, 3) Hlavní tryska, 4) Vzdušník, 5) Emulzní trubice, 6) Volnoběžná tryska, 7) Akcelerační tryska11) Plovákový ventil, 12) jehlový uzávěr, 14) Plovák, 16) Šroub bohatosti, 17) Klapka Již nyní je nám všem jasné, že výkon motoru bude ovlivňovat hlavně velikost difuzoru, hlavní trysky a vzdušníku.
|
|
| | | | |
| Komentáře
| |
---|
| | | |
---|
|
| Mám dotaz jak je to s párováním Webrů Př.Mám Weber 40DCOE 19 a k němu chci přidat další musí mít také číslo ukončeno 19-tkou ? Dík !
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Mám audi 80 1,6 karburátor a sehnal jsem webera. Chci se zeptat myslíte že stačí udělat jen ten podstavec a nechat ho vyladit? Nebo musí být special na to. Myslím že je z renolda.... Ozvěte se mi každá rada dobrá. Cucpire@seznam.cz
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| ... můžete mi někdo poradit někoho solidního na zrepasování dellort 40 DRLA? Ideálně v Brně a okolí? Díky moc
"bdavid@dpmb.cz"
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| shanim karburator weber 40 piste na cislo 723028805 specha dekuji
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| to je dobře budu ledacos potřebovat, kdy myslíš že bude seznam hotový???
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Prosim Vas,viete mi niekto poradit,aku emulznu trubicu potrebujem do dellortov 2xDHLA 40 na Skodovacky motor /favorit/,objem 1460ccm,kompresny pomer 10.5:1 a vacka 296. difuzory su 33mm. dakujem
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Velice pekne napsany clanek i pro "laika". Pomuze pochopit podstatu. Velky dik autorovi. Sam ted ladim Dellorta DHLA 40 a hodne mi pomohlo pochopit co ktera zmena prinese. Takze jeste jednou diky a to i za programek. Pro zakladni nastaveni staci. PS: schanim pouzite trysky a vzdusniky do uvedenych karburatoru pro motor 1350 - 1400 ccm (tedy asi kolem 120-135/170-180) , nebo i radu jak je co nejlepe seridit. Motor mam felicia, 1376ccm a dalsi upravy jako vacka, komprese atd. Byvale "A" na rally. Diky. Moje icq 297 887 250 - mortem (byvam "invisible" ale jsem tam .
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Dnes a zítra to bohužel nejde, neb u sebe nemám svůj telefon. Jinak icq 109318615, mail daves@daves.cz, večer zdarma telefonování přes skype - jméno "DATRIWARE", mobilní telefon +420775328374
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Mám vše - difuzory pro 40 i 45, celou škálu dle tabulky v článku. Stejně tak trysky od 100 do 215 odstupňované po 5, vzdušníky od 100 do 240 odstupňované po 5, volnoběžné trysky F2, F4, F6, F8, F9, F11 40-70, Emulzní trubice F2,3,4,7,8,9,11,14,15,16,34, krycí šrouby a ventily, palivová čerpadla Facet, trumpetky různých délek, sady těsnění, vzduchové i palivové filtry, airboxy, palivové rozvody, synchrotesty, plastové plováky pro DCOE 151 a 152, komplet nové nepoužité karburátory a další.
Při objednávce požaduji 50% zálohu, pro větší objednávky nabízím slevy.
Mám možnost sehnat i použité zboží, bez záruky.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| MAM ZAUJEM O TRISKY AJ DIFUZORY, KDE BY SA TO DALO ZOHNAT? MOZTE MI DAT NEJAKY KONTAKT. DAKUJEM
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Trysky a vzušníky po +- 100Kč, difuzory +- 750Kč. Vše nové, cena záleží od množství a výsledné ceny.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Clanok je super!!! potreboval by som trysky,vzdušníky,difuzory dalo by sa to zohnat a co by to stalo?
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Výška hladiny se nastavuje pomocí plováku. Ve skutečnosti se měří plovák. Info najdeš v článku o repasi Weberu.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Nový synchrotest je otázka cca 2500Kč, Emulzní trubice 1000Kč za kus.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| ten clanok o nastavovani webrov sa mi paci. ja mam dellorty DHLA 40. nemas nahodou nieco k tymto karbikom,asi by som potreboval emulzne trubice. a este prosim ta,co by stalo spominane zariadenie na zladenie karbikov. dakujem
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| mam na teba prosbu. aka ma byt vyska hladiny /paliva/ v karb. weber 40 dcoe,? nikde som to nenasiel alebo prehliadol. diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Nikdy by se neměly párovat dva rozdílný karburátory. Dokonce i typové číslo musí sedět, protože jinak může být jiný počet bypasů, jiná hladina... Potom každý karburátor půjde dost rozdílně a bude problém je vyladit. Pokud bys vyměnil všechno jak píšeš, pořád můžeš mít rozdíl v těle karburátoru.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Daves...a ked mam dve webry.jeden DCOE a druhy DCOM...a pouzijem rovnake trysky vzdusniky difuzery trubice atd...bude ajtak stym problem?...dik PatoRS mozno ti este pisnem na ICQ potom
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Tak tak... program jsem doplnil na konec článku Určitě se hodí.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Takhle jsem to zase nemyslel že nepotřebuje znát princip. Princip by znát měl ale může mu to pomoci při koupi karburátoru že dopředu zjistí jak je osazen a jaké díly bude potřebovat protože se mu může stát že koupí karburátory do kterých bude muset ještě moc investovat
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Děkuji za upozornění. V podstatě program nedělá nic jiného, než že použije zde uvedené vzorce. Pokud ale někdo chce weber ladit, takový program mu moc nepomůže. Potřebuje pochopit podstatu věci a vědět, co která změna udělá.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| A co tak na seřízení použít synchrotest ? Na osazení je na internetu program JETTING který trysky a difuzery vypočítá. Ale nemám nic proti článku
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Díky, zatím je to v rozepsané fázi... leckde by to ještě chtělo dovysvětlit, možná trošku detailněji rozepsat. Mám ještě v hlavě něco o volnoběžných tryskách, akcelerační trysce a rozprašovači. Třeba ještě seženu víc podkladů - různé prameny se dost liší v údajích dostupných difuzorů :/
Pokud bych se někde pletl, oprav mne - je možné, že já sám sem nepochopil princip nebo výpočet správně a budu šířit nesmysly
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
|
| | | | |
| Copyright 2001-2015
| |
---|
| Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora. David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615
|
| | | | |
| Google search
| |
---|
| Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...
|
| | | | |
| | | Statistika
| |
---|
| Právě prohlíží: | 69 | Právě přihlášeno: | 0 | Dnes návštěv: | 8728 | Celkem návštěv: | 28832617 |
| Článků: | 179 | Fotografií: | 4065 | Komentářů: | 1237 | Uživatelů: | 310 |
|
| | | | |
|