Škoda 130RS Haugland
Vytištěno z //web.daves.cz/index2.php?&item=371
Autor:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 19.10.2006 - Změněno: 19.10.2006
Škoda 130RS - Haugland

Sympatický Johnny Haugland jezdi ,, a jistotu". V rychlostních zkouškách předvedl vždycky ze všech nejplynulejší, vet mi nenápadnou a zpravidla nejrychlejší jízdu. Ve volných chvilkách ochotně, stejně nenápadně, ale věcně odpovídal na naše otázky. Automobil zná a zdraví jeho čtenáře. Pro značku škoda jezdí už od roku 1965, od svých devatenácti let, a na trati patří vždy k nejrespektovanějším jezdcům. Svou stotřicítku RS dostal právě před rokem pro loňský ročník rallye Skoda. Od té doby se svým A-dvojkovým kupé najel jenom v soutěžích na 40 tisíc km, po každém sportovním podniku prováděl nějaké úpravy a stále stavěl na nových zkušenostech. Od III. ke IV. rallye Skoda najel celkem třináct mezinárodních soutěží, z nichž přivezl pro škodovku devět vítězství. K tomuto poslednímu dostal v Mladé Boleslavi při rozdílení cen ještě klíče od nového kupé L 130 RS, s nímž bude reprezentovat AZNP už v letošní sezóně.

Škoda 130RS Haugland-Image3

Hauglandův vůz se v drobnostech lišil od ostatních továrních stotřicítek. Měl jinak laděné pérování s plynovými tlumiči Bilstein, větší průměr torzního stabilizátoru a zkrácené přední i zadní pružiny; přední navíc z drátu tlustšího o 1 mm. Vůz tedy sedí níž a je celkově tvrdší a stabilnější. Pro drsnější soutěže v severském měkkém lesnatém terénu má Haugland ještě jedno provedení podvozku s delšími pružinami, které je měkčí, má slabší stabilizátor a rozvodovka je v této úpravě bez samosvorného diferenciálu. Hauglandův vůz má účinnější zadní brzdy, v nichž jsou namísto původních brzdových válečků 0 19 mm silnější o 0 22 mm. Soutěž jel na pneumatikách Barum se silničním vzorkem OR 22 a s terénním OS 32 (na obr. vpravo dole jsou OS-třiadvacítky na zahrádce jeho doprovodného vozu spolu s novými prototypovými mangovými pneumatikami Dunlop). Všechny čtyři pomocné světlomety co nejvíc snížil, čímž poněkud zlepšil aerodynamiku vozu, a pro noční etapu si je extrémně natočil, aby dobře viděl „i za roh".

V interiéru Hauglandova kupé (spodní obr.) nás upoutat digitální tripmaster Coratba. Digitrip s pamětí, jehož třetí displej 5 spakovanými údaji dílčích vzdálenosti má před sebou v dosahu levé ruky dokonce i jezdec. Uprostřed přístrojové desky je pod bílou izolační páskou {na obr. interiéru zcela vlevo) ovládání hasicího zařízení Fireater, jehož vytažením začnou dvě trysky na ochranném oblouku v rozích střechy zaplňovat kabinu neškodným plynem, bránícím hořeni; na oblouku uprostřed je vidět skříňka radiového zařízení pro dorozumívání posádky při jízdě v přilbě (obr. vlevo dole). Johnův spolujezdec Bruno Berglund nám předvedl nové křížové pásy Klippan s jednorázovým páčkovým uvolňováním čtyřnásobné spony.

Pro srovnání je vidět v interiéru Blahnovy stotřicitky (horní obr.) klasický tripmaster Halda; neobvyklým vybavením tohoto vozu jsou dva spřažené vypínače uprostřed pod otáčkoměrem, jimiž může řidič v naléhavém případě vypnout pojistný omezovač otáček — černá skříňka omezovače je umístěna pod tripmasterem.

Skromnost prvotřídního jezdce Houglanda je už příslovečná. On jen řídí, a vše ostatní, jak říká, je zásluhou jeho vozu, rychlého a velmi spolehlivého. Motor je v původní tovární úpravě a po roce tvrdého provozu spotřeboval na rallye Skoda během jejich 1 600 km jen necelý litr oleje! Spotřeba benzínu je také překvapivě nízká — na trati pouhých 10 1/100 km, v rychlostních zkouškách to je ovšem 30 až 32 litrů.

Škoda 130RS Haugland-Image4 Škoda 130RS Haugland-Image5

Škoda 130RS Haugland-Image6 Škoda 130RS Haugland-Image7

Dobrou vizitkou pro naše soutěžní vozy a nejlepším propagačním argumentem značky Skoda je zájem zahraničních jezdců, kteří s nimi dosahuji velíce dobrých výsledků. V Mladé Boleslavi startovaly na škodovkách posádky z Belgie, Anglie, Jugoslávie a Norska a svými časy se vyrovnaly mnohdy značně výkonnějším konkurentům. Norská posádka Haustreis Nyborg, svou sériovou stodvacítku Rallye jen odlehčila laminátovou zadní kapotou a víkem zavazadlového prostoru, zasklením vozu organickým sklem a úplným vyprázdněním prostorů ve dveřích.

Početnou konkurenci vozům Skoda byly sovětské Lady. Mezi nimi také profesionálně upravené vozy z Metalexu, VAZ MTX. S třináctkou startoval jeden z jejich tvůrců Ing. P. Bold se spolujezdcem Ing. K. Bojasem, MTX Praha. Posádka J. Janouška s J. Burdou z AMK Mototechna měla 9 karosérii třináctistovky Lady motor provrtaný o 3 mm na 1 559 cm3 s upraveným vačkovým hřídefem a většími ventily; s dvěma dvojitými karburátory Weber DCOE dával zhruba 75 kW (něco málo přes 100 k).

V soutěži se objevilo několik vozů Skoda Rallye s náporovým chladičem nad předním nárazníkem. Zlepší se tím poněkud nejen rozložení hmotnosti a využití zavazadlového prostoru, ale také aerodynamické poměry, zejména víření v oblasti čelního skla, typické pro škodovky s mřížkou v čele kapoty.

Škoda 130RS Haugland-Image8 Škoda 130RS Haugland-Image9

Škoda 130RS Haugland-Image11

Škoda 130RS Haugland-Image10

Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615