Autor: |
| Vytvořeno: 12.01.2006 - Změněno: 01.11.2007 | |||
4-písty a příslušné náhradní díly Potřebné nářadí : Běžná sada nářadí Úskalí práce : Povolení odvzdušňovacích šroubů Vyjmutí pístů z těla brzdiče Rozpůlení brzdiče Náročnost : střední, jeden den Příběh : Předpoklad pro renovaci 4pístů je vůbec nějaké vlastnit. Můžete je sehnat buď na vrakovišti, nebo je prostě mít. Tělo brzdiče je blízce podobné brzdičům na Wartburgu, dokonce je i záměnné, takže lze použít i tyto brzdiče. Na stavu brzdičů až tak moc nezáleží, důležité je, aby šly povolit odvzdušňovací šrouby. Pokud sundaváte brzdiče z auta, je ideální vyndat brzdové destičky a pokusit se přimět co největší počet pístů, aby opustily tělo brzdiče. Začneme pomalým odstrojením brzdiče - odstraníme závlačky a kryt brzdových destiček, vyjmeme brzdové destičky, povolíme přívodní šrouby a hadice. Zbyde nám holý brzdič a kopa práce. Nyní musíme přesvědčit odvzdušňovací šrouby, aby pokud možno celé opustily brzdič. Není to lehké a někdy je to takřka nemožné - zvláště pokud se brzdič nikdy neodvzdušňoval. Platí stále stejné pravidlo - poklepávat, poklepávat a modlit se. Pokud se stane, že se přeci jen stane, že šroubu utrhnete hlavu, neztrácejte tu svou. Pokud máte šikovné ruce a dostatek trpělivosti, můžete pomocí vrtačky šrouby odvrtat. Dalším oříškem je rozpůlení brzdiče. Může se stát, že vám imbusy půjdou povolit snadno, ale stejně tak se vám může stát, že je nepovolíte ani metrovou tyčí. Než se s nimi přehnaně namáhat, je lepší odvrtat. Pokud se nám podařilo brzdič rozpůlit, můžeme pokračovat vytrháním starých prachovek kolem pístů. Tím nám zbyly půlky čtyřpístů s písty. Písty můžeme vyndat buď hned, nebo až po povrchových úpravách. Písty na straně s přívodními hadicemi vyndáme snadno, stačí je otvorem pro šrouby vyklepnout. Písty na druhé straně se vyndavají o poznání hůř, pokud dostatečně koukají ven, dají se upnout do svěráku a pomocí otáčení tělem brzdiče uvolnit. Pokud vám koukají málo, musíte je nejdříve vypáčit šroubováky ven. Před samotnou povrchovou úpravou brzdič zase smontujte, včetně všech hadic. Jako povrchovou úpravu můžete zvolit pískování a komaxitování. Je to nejméně pracné při relativně nízké ceně. Opískování brzdiče a nakomaxitování mě v roce 2005 stálo 40Kč/kus. Po komaxitování opět brzdič rozeberte a vyjměte všechny díly. Nyní nás čeká jen čistá práce. Ke smontování páru brzdičů budete potřebovat: 4ks 133393803 Kroužek brzdiče Š130 8ks 114493800 Kroužek těs.třmenu Š130 8ks 114493801 Manžeta brz. třmenu Š130 8ks 114430270 Píst kotoučové brzdy 4ks 114439460 Závlačka 6ks 193595541 Šroub odvzdušňovací 6ks 193595560 Čepička šroubu 8ks 933821014 kroužek průtok šroubu a příslušné pevnostní imbusové šrouby. Větším problémem je, že tyto díly se již poměrně špatně shánějí. Nejdražší položkou je píst, který se pohybuje v rozmezí 80-110Kč (2005) a je jich potřeba osm. A nyní přejděme k samotné kompletaci... Do těla brzdiče vložte těsnící kroužek, na píst nasaďte těsnící manžetu. Píst i tělo pomažeme brzdovou kapalinou, do prachovky vytlačíme trochu příslušného konzervačního tuku a celek vtlačíme dovnitř. Jde to poměrně ztuha, ale tak to má být. Hotové poloviny brzdičů sešroubujeme šrouby (nezapomeňte na těsnící kroužky), našroubujeme odzvdušňovací šrouby, nasadíme čepičky a... ...naše renovace je u konce :) Doufám, že se Vám Vaše nové brzdiče budou líbit a hlavne budou dlouho a dobře sloužit. |