| | | | |
---|
| Author: | | Created: 19.01.2005 - Updated: 19.01.2005 | Stuff needed :
Favorit engine eMková vana M type oil suction basket věnec na setrvačník fuel pump
Tools needed :
The normal set of keys, hammers, screwdrivers
Possible problems :
A lot of minor things around the engine Difficulty : vyšší, celý den
Práce v bodech :
Výměna spojky - jiné drážkování Výměna ložiska v klice - jiný průměr Výměna věnce na setrvačníku - jiná rozteč zubů Výměna vany - jiný sklon a světlost Výměna sacího koše - aby vyšel do vany Výměna držáků motoru - aby šel uchytit Výměna držáku alternátoru - aby šel původní Uříznutí silentbloku z vodní pumpy nebo výměna za 120 Výměna palivového čerpadla - kvůli pumpování a sklonu Výměna teplotního čidla - jiný rozshah Sundání nákružku z jednoho ze šteftů na motoru Převrtání děr na převodovce na M10
Story :
The most important thing on this odification is to have free favorit engine. If you met this condition, you can continue. Complete engine looks like this:
Now lets start basic modifications - you have to adapt the engine to be able put it in the car. You can prepare these things easy in garage and keep actual engine in your 110R working...
Clutch exchange
Since the favorit clutch has different splinnig compared to 100-130 models, you need to use 100-130 clutch to fit the engine to gearbox. Its very easy job - note location of clutch pressure plate against flywheel and unscrew the six screws. Remove pressure plate and clutch. Buy new 190mm clutch, or you can use some old from 120 M model.
Next important fact, sometimes ignored, is that 11OR has pressure plate with springs and three levers and related type of bearing and clutch piston rod. You need to enlarge this piston ron or get M mode one. Also change the clutch bearing, which has different shape and pricniple.
Change ring in crankshaft and put ball bearing instead
In the centre of flywheel there is stamped ring in the crankshaft, which has bigger inside diameter than you need. You need to place there ball bearing 15/35x11 (that means inside diameter 15, outside diameter 35 and width 11). Pull the old ring out. I have tried a lot and finaly I had to drill it out. When you succeed in removing, put ball bearing there.
Záměna ozubeného věnce
Favorit má jiný startér a na něm jiné ozubené kolo. S tím souvisí i jiná rozteč zubů na věnci. V praxi to znamená, že věnec z favorita opatrně sklepete. Vezměte si větší kladivo a pobouchávejte kolem dokola, až se začně šinout ke kraji a nakonec spadne. Taky si to můžete zrychlit tak, že ho opatrně přeříznete až praskne a sundáte ho.
Teď vezmete ozubený věnec z jakékoliv jiné škodovky (100,105,110,120...), ten letlampou ohřívejte kolem dokola až se z něj začne stejnoměrně kouřit (Podle letlampy, já měl na technický benzín a trvalo to asi 10 minut). Můžete to taky ohřát v troubě nebo v nouzi nad hořákem. Problém posledních dvou řešení je, že obvykle nebývá sporák v garáži nebo motor v kuchyni. No prostě až to ohřejete, tak ho rychle vezměte do ruky. Když se spálíte, bude to asi tím, že nemáte rukavice. Rychle věnec nasaďte a kladivem ho začněte urovnávat. Věřte tomu, že nemáte moc času, protože masa setrvačníku okamžitě začne teplo přebírat a roztáhne ho po celé ploše. Ze své zkušenosti však můžu říct, že v tom není problém a jde to jako po másle.
Výměna olejové vany a sacího koše
Protože je motor ve favoritu jinak uložen, je samozřejmě počítáno s jinou hladinou oleje v olejové vaně a s ní související sklon sacího koše. Navíc favoriťácká vana je plechová a zbytečně hluboká. Proto je vhodnější ji zaměnit za eMkovou. Užovková a eMkova vana jsou na první pohled naprosto shodné, až na druhý pohled uvitíte, že eMková má o jeden šroub víc. Snadno tedy poznáte eMkovou vanu tak, že spočítáte šrouby. Musí jich být 19.
Výměnou vany však nepůjde použít favoriťácký sací koš. Bude jej nutné též vyměnit za eMkový. Rozdíl mezi užovkovým sacím košem a eMkovým sacím košem je v délce nohy a v absenci přetlakového ventilu. Při výměně sacího koše doporučuji rozebrat přetlakový ventil a vyměnit kuličku. Noha na sacím koši bude moc dlouhá, takže ji bude nutno ohnout. Uvidíte z obrázků...
Výměna držáků motoru a držáku alternátoru
Všichni jistě víte, že motor je i favorita v předu, navíc je jinak uložen a pod jiným sklonem. Z toho vyplývá použití jiných držáků. Jeden je u alternátoru - zde pouze našroubujete držáky z vašeho motoru. Problém je na druhé straně, kde je jakýsi masiv (viz foto). Ten musíte sundat a nasadit držák z užovky nebo eMka. eRko tam má nohu větráku, ale ten stejně asi nebudete používat. Problém spočívá v tom, že závity nejsou až do konce a my je do konce potřebujeme. U třech se vám podaří závitníkem závit udělat, u posledního to nejde, takže jsem použil distančního sloupku.
Úprava vodního čerpadla
S úpravou uchycení motoru na příčku nám zbyl jeden zbytečný silentblokový úchyt na vodním čerpadle. Buď ho můžete jako já uříznout, nebo použijte čerpadlo z eMka.
Výměna palivového čerpadla
Protože palivové čerpadlo na favoritu nemá ruční pumpování a odkalovací nádobku, vyměnil jsem jej za eMkové. Teoreticky by mohlo u favoriťáckého vadit umístění pod jiným sklonem, ale nemyslím si to. K jednomu se musím přiznat. Od té doby, co mám fafíka v autě, tak jsem stejně ruční pumpování nepoužil.
Výměna teplotního čidla
Pokud se chystáte ponechat favoriťácký termostat, vyměňte teplotní čidlo. Ono má totiž jiný rozsah a ukazuje o 20C míň. Je navzájem záměnné.
Sundání nákružku z jednoho ze šteftů a převrtání děr na M10
Motor je k převodovce přichycen přes čtyři šrouby. Horní dva M8 a spodní dva M10. U favorita už jsou všechny M10, takže je nutné horní dvě díry na převodovce převrtat na díry M10. Jde to lehce, protož vrtáte do hliníku. Dále je na kolem jednoho spodního šroubu jakýsi nákružek, který vadí spojení. Kleštěmi ho vytáhněte.
Tím jste zvládli úpravu motoru, který již nyní lze v pohodě zastavět do eRka
Takže sundáte zadní čelo, vyhodíte původní motor. Pokud budete ponechávat původní chladič, pak musíte vyměnit termostat, sací a výfukové potrubí a karburátor. Pokud se rozhodnete chladič dát dopředu, uděláte jedině dobře, stejně byste favorita neuchladili. Záleží na tom, zda hodláte odříznout motorovou stěnu. Pokud ano, nemusíte měnit ani termostat.
Pokud odříznete zadní stěnu, uděláte nejlíp. Zmenší se totiž hluk produkovaný odrazy mezi stěnami (takové hučení a dunění) a mimo to získáte skvělý přístup k tlumičům. Pokud totiž šroub na tlumiči zarezne, stejně musíte stěnu rozříznout nebo rozříznout podběh. Pokud ponecháte termostat z favorita, je vhodné ve stěně udělat prohlubeň pro hadici. Já ho udělal tak, že jsem ze stěny kus vyřízl a navařil "bouli" která je u eMka za předními světlomety. Mezi tlumiče pak vevařte vzpěru z nějaké trubky a stěnu potřete gumoasfaltem nebo tlumexplastem a polepte ipou a nakonec tlumícím materiálem z eMka.
Tím jste splnili práce na autě a motor můžete nasadit. Přišroubujte ho a zkušebně osaďte hadicemi a zapojte do systému.
Následují drobné práce, jako připojení motoru aby fungoval. Strunu pedálu plynu vyhoďte a použijte lanko. Bowden prodlužte a zaveďte ho až k držáku na karburátoru a tam ho uchyťte. Prodlužte chod pedálu. V základě chodí tak na 75%
Posledním bodem je výfuk. Sežeňte k favoritu ten kousek mezi středovým dílem a výfukovým potrubím a řízněte ho tesně za spojením trubek. Sem přijde nový výfuk. Máte-li zájem, ozvěte se mi a do 1500Kč vám seženu laděný výfuk.
Celek pak vypadá následovně:
Pokud si vezmete čtrnáct dní dovolené, můžete mimo motor favorit dát ještě pětikvalt, náporák, posilovač a široké nápravy. Na každou úpravu počítejte zhruba dva dny. Auto se tím mnohem zkomfortní a získá na ceně. Nejenom na ceně finanční, ale i na hodnotě pro vás jako milovníka. Mohu se přiznat, že po zástavbě pětikvaltu auto mírně přestane bavit, protože to prostě už není ono. Ale s motorem favorit se z něj opět stane letadlo a rozjezd z 0 na 100 za 13 mi opravdu dělá velkou radost...
Recommendation: Go for it !!!
The footnote...
Možná jste si všimli, že jsem úplně opomněl sklon karburátoru. Neopomněl, ale v mém případě nemá vůbec vliv. Zatáčky jsou naprosto v pohodě a auto se chová tak jak má. S distanční podložkou by byl problém, protože by musela mít na užší straně necelý milimetr, jinak by se nevešel filtr.
Perlička na závěr...
Doporučuji vyměnit imbusy na karburátoru za klasické šroubky s hlavou na klíč. Ty lze totiž povolit na kompletně osazeném motoru a karburátor lze pak bezproblémově sundat. (s imbusem by to nešlo !!!) Možná vás zajímá, proč bych měl zájem na sundavání karburátoru... Položím vám otázku k zamyšlení do příšte :
Jakým způsobem vyměníte vzduchový filtr ???
|
|
| | | | |
| Comments
| |
---|
| Total records: 16 (Listed 16-30) | |
| | |
---|
|
| kroužek klikovky se dá vyndat uplně jednoduše teda když máte svářečku na kroužek navaříte matku vhodnýho průměru a do ní zašroubujete šroub a pak ho utahujete dokud kroužek nevypadne na tu chvilku nezáležíi na materiálu jakym sváříte stejně to potřebujete jen vyndat.
|
| | [ Vulgar ] [ Answer ]
| |
|
| | | | |
Total records: 16 (Listed 16-30) | |
|
| | | | |
| Copyright 2001-2015
| |
---|
| Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora. David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: send email, ICQ: 109318615
|
| | | | |
| Google search
| |
---|
| Could´t find what you were looking for? Try Google...
|
| | | | |
| | | Statistics
| |
---|
| Visiters: | 65 | Loged in: | 0 | Visits today: | 992 | Total visits: | 28833688 |
| articles: | 179 | Photos: | 4065 | Comments: | 1237 | Users: | 310 |
|
| | | | |
|