Po dlouhých letech jsem se dostal k úpravě auta :) Kodiaq, který nemá parkovací kameru...
...ptal jsem se na to v servise, tak prý se musí tu dát jednotka, tam dát jednotka, kódovat, odhad tak 20 tisíc, nějaká slevička... Tak 15 tisíc... ... ... ...tak jdeme na to - kamera z Ali za 1300Kč...
...dvě hodiny trvá sundat plasty, natáhnout kabel a nandat plasty...
...a kamera jede. Sama. Bez Kódování. Auto si ji našlo samo.
Test různé síly fontu. Pak jsem vyřízl šablonu a bez nějakých příprav znak stříknul.
Výsledek odpovídá kvalitě přípravy :) Byl to jen položený papír, který byl navíc prohnutý a štítek zaprášený. Finální znaky budou samozřejmě mít napařenou chromovou vrstvu, ale i to se dělá přes šablonu. Teď jde jen o to, abych udělal šablonu, která bude přesně odpovídat výliskům. Ta bude potom nerezová. Šablonu jsem upravil, neodolal a vyřízl a stříkl další kousek.
Naskládáno 0.8m3, přední sedadla obě volná. Kubík je asi maximu, co jde dozadu naskládat. Celkem bych odhadl maximum na 1.3 kubíku. Respektive 2 kubíky, ale to už se tam nevejde řidič :-D
U citi přestlo fungovat okýnko. Stáhlo se a už nevyjelo. Tak jsem to dnes ráno odvezl na záruku do servisu. Tam mi řekli, že musí psát do Boleslavi a že odpoví za čtyři hodiny. A že nemají díly, takže to tam zůstane přes víkend do pondělí. Tak jsem si to rozebral sám, byl to vadný spínač. Rozebral jsem ho, očistil opálené kontakty a složil. Už to zase šlape.
A jsme v chromu. Trochu se perem s detaily. Ale dopadne to dobře. Nebo vůbec :) Je to takový ušmudlaný, ale to je proto, že to je jen pokus, nebojte :)
U feldy jsem vyměnil olej, stav 161997km. Dodatečně jsem zjistil, že poslední výměnu jsem udělal naprosto přesně před rokem :) A vrátilo se mi ze servisu citigo, má novou převodovku.
Ujeto 2196km na LPG, celkem zaplaceno 2108Kč, dle tankování průměr 5.97l/100km. Když je čas, zkouším ze srandy a zvědavosti dosáhnout na cestě do práce (40km) nejnižší možnou spotřebu. Zatím se mi nedaří dostat se pod 3.5l/100km. Fabie 1.9TDI je tak úspornější. K Audi A2 daleko :)
Další tankování v podstatě potvrdilo hodnoty z toho předchozího. Celkový stav tedy 619km, tankováno celkem 37,35L LPG za 593Kč, což je spotřeba 6,0339L/100km a cena 0,958 Kč na 1km.
Citi má už naježděno 1000km od koupě a 250km od montáže LPG. Zajel jsem tedy natankovat LPG, účet za 233Kč :-D Skoro jsem si připadal trapně. Jsem zvyklý tankovat za 1400Kč. Hodně nepřesný výpočet tedy říká spotřebu 6.1l LPG/100km, tedy 0.95Kč/km. Při jízdě na LPG ukazuje jednotka hodnoty, jako by se jelo na benzín. Průměr se drží kolem 4.5l/100km, LPG by mělo být +15%. Kdyby to tedy v praxi bylo 5.2l LPG/100km, byl by kilometr za 0.85Kč. To by nemělo chybu. Jinak motor se ohřívá velmi rychle, do minuty je na provozní teplotě. Po pěti hodinách stání má 40°C, takže se hned přepíná do LPG. Vyjezdím několik nádrží a pak napíšu přesnější čísla.
Krátké postřehy z užívání... Prvních 210km směrem domů - průměrná spotřeba 4.5l/100km. Pedál spojky je dost vysoko a výška bezpečnostních pásů se nedá měnit. Dnes Terezka po Praze 22km, spotřeba 3.6l/100km.
Felda odjezdila přes 50 tisíc, relativně bez závad. Nastávající víkend jsou Běšiny. Na dálnici kousek za Prahou najednou spotřeba ukázala 0 a auto přestalo jet. Přišel jsem na to, že nevrčí čerpadlo. Naštěstí v autě byl kus drátu, kterým se mi podařilo propojit čerpadlo se zapalovačem. Takže do Běšin jsme dojeli... ...jsem zvědav, jak dlouho teď budu jezdit s drátem :-D EDIT: Asi o dva měsíce později to začalo po odpojení a znovu připojení baterky zase fungovat.
Rapídek přes rok stál venku na trávě. I po této době nastartoval na prní škrtnutí. Zatuhla brzda, převodovka, odešel brzdový spínač a levé zadní světlo ztratilo kostru. Všechny závady jsem odstranil, vyměnil jsem i plynový ventil a nastartoval i na plyn. Super. Vymontoval jsem i vadný alternátor a zítra namontuji nový.
Konečně se dostalo na výměnu manžet. Samozřejmě se mi musel pomstít pojistný kroužek, který praskl. Mrcha. Nakonec to vyřešil kroužek z klíčů, tedy přesně řečeno jeho polovina. Ještě párkrát a budu mistr přes demontáž poloos :)
Tak máme za sebou policejní akci Velikonočního pondělí... Ač zde striktně neventiluji politické názory, protože nepíši deník politických nářků, udělám malé shrnutí. Vyjel jsem tedy vozem bez pojištění a funkčních světel. Ne cíleně, leč vědomě. Alarmován policejní akcí. Tedy, ujeli jsme přes 100km tam, mimo placené úseky, skrz obce. Předpokládal jsem totiž, že tam se děje nejvíce úrazů. Všude se potácejí koledníci, všude pobíhají děti, všude mnoho lidí. Samozřejmě i na silnicích. Přepravující se sousedi a příbuzní mezi vesnicemi. Avšak žádná hlídka se nekonala. Zpět jsem se tedy vracel placenými úseky s využitím pražského okruhu. Ani na této trase se nekonala žádná policejné kontrola. Slyšel jsem zmínky, že budou nasazena stíhací auta s radary, jezdící po dálnicích a silnicích první třídy. Inu, i to je způsob kontroly. Ale pokud bych měl zájem nahánět opilé řidiče a chránit ostatní, ať již cestující vozem nebo potácející se pěšky, kontroloval bych hlavně ve vesničkách a na nájezdech na rychlostní komunikace. Když pojedu po dálnici s promile v krvi, pojedu přiměřeně provozu. A mám velmi pravděpodobně nulové riziko kontoly při ujetí velkého množství kilometrů. Celou akci, tedy pokud se někde nějaká vůbec konala, neb vlastní důkaz po ujetí 200km napříč ČR nemám, hodnotím tak, že existuje velmi malé riziko blížící se nule, že vás budou kontrolovat. Pokud toto má být prevence, tak neobstála.
Felda zlobí. Přestaly blikat varováky. Ukázala se vadná pojistka. Vyměnil jsem ji a ráno... pojistka. Navíc jsem se sehnul pod auto a obě vnější manžety poloos jsou na kaši. Nerozumím tomu.
Po dlouhé době troška autíčkaření. Bratrovi prasknul výfuk hned u svodů. Protože jsem měl obavy, zda není něco s ventily a nechtělo se mi auto rozebírat v Praze na parkovišti, odtáhl jsem ho na laně. A když už bylo auto v garáži, rozebral jsem motor do šroubku. Byl vyklachtaný klínek na vačce. Jinak vše v pořádku.
A sestrojil jsem si úhloměr, abych mohl přeměřit vačky.
V oblasti autíčkaření žádná novinka a ani dlouho žádnou nečekám. Plně se věnuji stavbě, abych se zase brzy mohl věnovat autům. Felda najeto 8000km, proběhl zátěžový test stěhováním.
Felda jezdí bez problému, najeto asi 100km, spotřeba příjemných 5.5 litrů. Je tedy ještě utržený pravý silentblok a ohnutý jeho držák. Tak někdy příště :)
Báze byla celkem v pohodě, pěkně se to slilo a udělalo krásný povrch. Trochu problém jsem měl s nastavením poměru tlak/barva/vzduch a než jsem to vychytal, udělal jsem si krásné kocoury. S lakem to bylo ještě horší :) Nemám rád stříkání něčeho, co není vidět :) Tak jsem kocourům udělal ještě záclonky.
Auto jsem stříknul kitem. Protože jsem použil náhodné tvrdidlo, tak neztrvdl, ale zgumovatěl. Musel jsem ho sundat. Špachtlí. Všechno znovu. Tedy znovu kit.
Z origo poloosy se mi na jednom kameni vysypaly jehličky (poloosa se při kotrmelci vytrhla z převodovky). Originál jsem prostě nesehnal, ale sehnal jsem čínský šmejd za 66kč se stejnými jehličkami. Tedy spíš než jako jehličky z ložiska to vypadalo jako nakrájené hřebíky.
Slušná vůle už v základu :) Když jsem to seskládal, zjistil jsem, že vnější manžeta je prasklá. Grrrrrr.
Po delší době opět záznam týkající se autíček :) Přivezli nám felďáčka chromáčka, pátého obyvatele garáže.
Po neustálé práci na domu je autíčkaření velmi osvěžující záležitost. Večer po práci jsme si s Terezkou vlezli do garáže a hned nového obyvatele svlékli.
Počítadlo se přehouplo přes 50000km (250000 total) a při té příležitosti jsem se dokopal k výměně oleje. Poslední výměnu jsem dohledal 06/2008 se stavem počítadla cca 22tkm, takže výměna po dvou letech a 28tkm.
Zapátral jsem v historii fotek tachometru a průměrně za rok s rapídkem najezdíme patnáct tisíc kilometrů. Celkem tuším necelých osmdesát tisíc od doby, kdy jsem jej koupil.
Jel jsem se podívat na potencionálně nový rapidí přírůstek do rodiny. Cestou zpět jsem na dálnici předjel tmavé potuněné vozidlo, ze kterého se později vyklubal Gerchán se Simírem.
Ukázalo se, že jsem jel krapítek rychleji než by se asi slušelo. Musím uznat, že hlídka byla velice rozumná a vstřícná, až mám skoro pocit, že bych zasloužil vyšší trest.
Den D+1 už patří jen sprintům, nic převratného se neděje. Terezka si alespoň odváží třetí místo v kategorii do 1200ccm. A na závěr ještě sprint favoritů s motorem na správném místě.
Den D čili den závodů a den po oficiálním začátku srazu Ráno startujeme motor, točí se, vrčí, jede... takže jedem. Kolem jedenácté dojíždíme do kempu, prakticky pouze vyhazujeme obsah aut, vyřizujem administrativu a startujeme do první etapy. Vzhledem k tomu, že vůbec nebyl čas motor nějak naladit, jedeme s tím co je a podle toho také vypadají časy.
V první RZ trefujeme pravým kolem retardér nad vesnicí. Volant se mi posouvá o 30° mimo a auto začíná trochu plavat. V druhé RZ se nic zvláštního neděje, proplavali jsme ji bez úhony, asi dvakrát mírně bokem, jinak nuda :) Objevili jsme se i v sestřihu: A záběr od Sibry: Dozvídáme se, že Terezka vůbec do závodu neodstartovala, protože ji lehla minutu před startem palivová pumpa. V kempu rychle přehazujeme pumpy z mého motoru do erečka a naopak. Mám facetu, klasiku nepotřebuji.
Do druhé etapy tedy startujeme oba. Ve třetí RZ nastává kolize jiné posádky, která nad vesnicí válí po silnici sudy a končí mimo vozovku. Výsledkem je hodinové čekání. Konečně starujeme, celá RZ v pohodě, ale trefujeme úplně poslední retardér, který šlo trefit. Retardéry jsou sudy naplněné sutí. Byla to tedy pěkná pecka a opět na pravé kolo, tentokrát už jsou kola značně od sebe, máme problém dojet 50metrů do cíle. Po následujících pár metrech už je jasné, že touhle ránou pro nás závody končí. Rychlostí 40-50kmh se přesouváme do kempu. V kempu pak povolujeme spojovací tyč a nastavujeme geometrii zpět. Rejdová páka na pravém kole je o 2cm ohnutá. Podtrženo a sečteno, dopadli jsme jako sedláci u Chlumce. Nicméně nikomu se nic nestalo a sami sobě jsme dokázali, že žádná překážka není dost velká :)
Den D-1, neboli den před závodem a den oficiálního zahájení srazu Celé dopoledne pracuji na zbylých ventilech, výsledkem je kompletní těsnost a úspěšná několikaminutová zkouška. Po druhé hodině je konečně hlava na svém místě a opouštíme zázemí vstříc závodům a následným událostem. Asi po pěti kilometrech první problém na Terezčině autě - přehřívá se, nový termostat nějak nefunguje. Vyškubnout termostat ven, dolít kapalinu a pokračuje se. Pokračuje se až do kopce kdesi u Voltuše, kde přidávám, ozývá se rána a rachocení, jako když se motor rozsypal. Stalo se tak asi padesát metrů před jakýmsi parkovištěm a tak na něj setrvačností dojíždím a naznačuji Terezce kaput motor. Následuje chvíle přemýšlení, co by to mohlo být. Ojnice z bloku nekouká, tak možná jen spadlo její víko a půjde to alespoň provizorně opravit. Sundaváme vanu a kontrolujeme motor zespodu.
Ale chybu nenacházíme, vše dotahujeme, ale problém jaksi nezmizel :)
Zkoušíme znovu projev. Velké rány kdesi mezi převodovkou a motorem, jako kdyby byl uvolněný setrvačník. Beru za něj šroubovákem a opravdu je uvolněný. Že by povolily šrouby ? Vyndaváme tedy celý motor, abychom se ujistili.
Po vyndání motoru nacházíme plandající setrvačník. Na klice je přišroubovaný dobře, ale plandá i s klikou :)
Ruplá klika, to opravdu na místě neopravíme, vracíme motor zpět a na laně se vracíme zpátky do zázemí. Zde motor opět vyndaváme a rozebíráme.
Z jiného motoru vyndavám kliku a společnými silami motor znovu skládáme.
Ve tři ráno je motor hotový a zpět v autě. Startovat budeme až ráno.
Den D-2 neboli dva dny před závodem, den před oficiálním zahájením srazu Na prvním a druhém válci opět zjištěna nízká komprese, sundání hlavy a oprava ventilů.
Provizorní noční stanoviště bylo v provozu asi do půl druhé ráno.
V neděli jsem pak vyhodil ze sporáka LEKR a místo něj zamontoval DDSR. Poskytování dílů se zúčastníl i DIF :) A ke slovu přišla i facetka s regulátorem.
Chtěl jsem sporáka převést k Příbrami, ale byla zarezlá přední kola. Levé kolo po chvíli povolilo, ale pravé jsem statečně hrnul před sebou. Pomohlo až sundání kola a uvolnění destiček.
Opadly poslední zbytky sněhu a tak je čas začít pracovat na bratrově rapidu. Vyndal jsem dveře a okna, sedačky.
Kocour trávil celé dopoledne s námi a okázale to dával najevo - třeba výběrem míst. Spal v kufru, na střeše, na vyndaných oknech a pak si ustlal i na gola sadě.
Auto jsem vylepil a stříknul do kitu.
Večer jsem zavařil dirky na dveřích po zrcátkách a další drobnosti. Taky se mi podařilo u mého rapida nastavit volnoběh a zprovoznit plyn.
Ani ráno se mi nepodařilo nastartovat. Následovala rozborka. Měnil jsem svíčky, kabely, palec, kladívko, kondenzátor. Pořád nic. Svíčky pořád od benzínu, ať se sytičem nebo bez. Ani škyt. Nakonec došlo tedy na rozborku karbce. Vyčistil jsem všechny trysky, a už při čistění jsem si všiml, že je zaseklá škrtící klapka sytiče. Povoli jsem ji a bylo. Na první pokus start.
Během opravy se mi četa babiček vrhla na mytí dvouleté špíny.
Pak následoval převoz 80km, vše v naprostém pořádku.
U rapida mám problém s jízdou na plyn. Když stisknu sytič, jede ok. Odhaduji to na prasklou membránu. Také mám problém s volnoběhem na benzín, zvědavost mi nedala a změřil jsem otáčky. Kolísaly od 110 k 80. Pak jsem se zastavil vyzvednout vojtu. Po dvou letech stání chytil na první pokus - asi páté otočení. Večer se mi jej ale nepodařilo znovu nastartovat. Ráno s ním mám jet na opravu, tak snad pojede.
Jak se to říká o té kovářově kobyle ? No už dvakrát se mi stalo, že motor vyběhl po staru na 110 a pak se prudce ochladil na 60. Přičítal jsem to přirezlému nebo zaseklému termostatu. Ale prd velebnosti. Dnes vyběhl na 120, písklo víčko expanzky a žádné ochlazení se nekonalo. Inu, na nábřeží za letenským tunelem jsem sundal filtrbox a vyndal termostat, abych zjistil, že... ...no ano, že tam není voda :-D Někdy jsou ta řešení opravdu prostá. Nicméně stále mi na hlavě jeden šroub chybí (strhlý závit) a v tomto stavu jsme už byli v Chorvatsku, najezdili tisíce kilometrů a teď i převařili :) A stále v pohodě.
Stavil jsem se na pohotovosti, aby mi vyndali šponu z oka :) Přes noc mrcha zrezla, tak jsem musel ve finále ještě v pondělí na kliniku, aby mi tu rez vyfrézovali. Noste ochranné pomůcky ;-) Alespoň občas ;-) No a pár obrázků rapida pod sněhem:
Dnes jsem byl zkontrolovat sporáka, spíš tedy motor. Žil jsem v chmurném mínění, že jsem nechal v motoru čistou vodu. Po prvotním osahání trubek byla nalezena voda, přičemž všechna okolní v pet lahvích se změnila v kostky ledu. Zdá se tedy, že jsem přeci jen do motoru nějakým způsobem nalil na jaře nemrznoucí směs. Původně jsem měl v plánu motor vypustit, ale než aby rezly vložky, tak jsem radši dolil litr nemrznoučky a nechal to být. Při pokusu o nastartování zůstala viset spojka, všechna kapalina pryč. Vytekla někudy spojkou. Motor necháme až do jara spát, na jaře musí ven, protože opět odešlo spojkové ložisko. Asi jej hodím znovu na stolici a rozeberu, abych se podíval, zda je vše v pořádku a připravil jej na jarní závody. Při té příležitosti asi dám i nižší těsnění, abych dosáhl nějaké rozumnější komprese.
Dnes jsem zjistil, že jsem pako. Časuju ventily a koukám, sací se mi otevírá při výfuku a výfukový zase při sání. Kroutím nad tím hlavou... přemýšlím, kde jsem udělal chybu. Aha, už to mám. Počítal jsem 12 teček na rozvoďáku a pak jsem ho otočil. ...Rozborka... A sakra, opravdu. Otočený rozvoďák. Motor jsem znovu seskládal a dali jsme ho na stolici. Nastartovali a hodinu vrčeli.
Vyndal jsem z bratrova motoru kliku, seskládal se setrvákem a připravil na vyvážení.
Pak jsem dělal drobné úpravy na bloku, výměnu ložisek, vačky atp.
Dodělal jsem ojnice, nejlehčí měla asi o 7g méně, tak jsem je musel předělat. Teď mají všechny stejně, tuším 525g, ale nejsem si jistý. Večer jsem odvezl několik dílů soustružníkovi, aby je upravil.
Vzhledem ke stále zhoršující se spojce (buď nešlo řadit nebo prokluzovala) jsem ji vyměnil. Nakonec se ukázal jako vadný i přítlačák, takže musel jít i ten jiný.
Celá akce trvala dvě a půl hodiny a vůbec se mi do toho nechtělo. Ale tak je tam, hurá.
Tentokrát se budu držet striktně sériových součástí a bude to motor na běžné ježdění. Také to bude low cost :), takže se plánuje jen nákup rozvodů, ložisek, čepů a oleje... Pokud se dostanu s výkonem někam mezi svůj první a druhý motor, tak bude spokojenost.
a tento rok už nic převratného na stavbě domu neplánuji, tak jsem se věnoval zase autům... U rapida mi už několik měsíců nefugoval provoz na benzín, vzhledem k nastupující zimě to začínalo být aktuální téma. Začal jsem tedy vyměňovat palivovou pumpu, ale tam jsem nakonec problém nenašel. Našel jsem ale problém na altíku v podobě utrženého šroubu, takže odvrtat a znovu našroubovat. Sundal jsem tedy nakonec karbec, rozebral a hodil do ultrazvuku.
V karbeci byla povolená obohacovací tryska, vyšroubovaný plovákový ventil a někam se poděla tryska injektoru... Večer jsem ještě pobodoval držák na alternátor fabie pro terezku. Ale neměl jsem kuklu, takže jen narychlo se zavřenýma očima :)
Tak, konečně oficiální výsledky jsou tady... tááákžeeee... Sporák sklidil opět moc posměchu jako každý rok :) Slyšeli jsme hlášky typu: Co ten tady chce ? To vytáh někde ze stodoly, ne ? To sem moh jet taky. To je šrot a podobně. Auto nápor RZ vydrželo a troufám si říct, že to je ta nejlepší technická kontrola. Nedá se totiž nějak oklamat :) Hoši děkujem, vytáhněte klidně svý nalakovaný káry, ale za nás mluví výsledky, ne barva laku. ...takže k těm výsledkům... RZ1 jsme moc divočili kolem gum, zbytečně protáčení kol, divácky možná zajímavě, ale na výsledky slabota. Řekli jsme si, že na čtyřce to už dělat nebudem a zkusíme to více na čas, než na efekt. Na RZ2 jsme neviděli nic složitého. Tak trochu nuda. Asi mimo tři zatáčky se to nechalo jet plnej knedlík :) Patnácté místo celkově (bez předjezdce) a první ve skupině N2 s časem 2:27:03. RZ3 jsou staré známé Beňovy. Sud na place dobré zpestření, jinak opět plnej knedlík. A opět patnácté místo celkově (bez předjezdce) a první ve skupině N2 s časem 1:22:21. Tím se nám uzavřela první etapa, nadával jsem si za ten průjezd RZ1. Dalo to celkem devatenácté místo celkově a druhé místo ve skupině s časem 5:58:88 RZ4 jsme nyní méně divočili, ale stejně tam byly dva okamžiky, kdy jsem řadil jedna. Chyba. V cíli jsem zjistil, že mě zadek brzdí - byla povytažená ruční brzda. Bez komentáře. Celkem dvacátéprvní místo a druhé místo skupiny N2 s časem 2:04:18. Ach ty ruce. RZ5 ani nezmiňuji, tam nám to pokazil civilista s žebříkama. Stálo nás to přes 10 sekund. No co, o nic nejde, je to jen soutěž :) RZ6 jsem byl rozladěný z výsledku RZ5 a tak jsem se snažil ztrátu dohnat a méně brzdit. Bylo z toho třinácté místo celkově a první místo ve skupině s časem 1:20:62. Druhá etapa byla tedy ztrátou na RZ5 zabitá. Ale celkově z toho bylo krásné třetí místo ve skupině. Bývalo mohlo být druhé. Škoda :) Děkuji všem pořadatelům, děkuji svému bratru mitfárovi, který skvěle diktoval, děkuji autíčku, které nás vezlo a hlavně děkuji motoru a poníkům, kteří nás hnali kupředu. Cestou domu mi tradičně odešla spojka. Takže do příští akce je třeba vyměnit vadný karburátor (prot nám to chrchlalo a nejelo) a zmíněnou spojku.
Pátek, den před závody. Laborujem s tryskama, protože to chrchlá a nejede. Nakonec jsme nic nevyřešili, takže odjíždíme na Běšiny. Večer ladíme, měníme, zkoušíme. Asi až do desáté večer. Vyřazujem Facetu, vracíme klasiku čerpadlo. Zítra se uvidí.
U sporáka jsem vyměnil domorobo výfuk se sériovými svody za profesionálnější se svody 4 do 1.
Výměna přinesla nepatrné zvýšení kroutícího momentu v nižších otáčkách, oproti tomu ve vyšších otáčkách se teď motor dusí. Skoro dle pravidla "nešahej na to, co funguje" :) Kdyby nic, tak výměna přinesla méně hlučný projev... Jo a byl jsem se projet, jen pár kilometrů. Po projížďce se mi kepaly ruce i kolena. Holt stárnu. Ale jede to neskutečně. Přesednutí do rapida mi pak připadá jak kdyby byla pernamentně zatažená ručka... no, neni :) Ještě zkusím polaborovat s předstihem, svíčkami, rozdělovačem a asi dám i elektrické čerpadlo.
Mezi auta to asi moc nepatří, ikdyž pomocí tohoto blesku a rádiové spouště se příští měsíc bude fotit kalendář dívky škodateamu... ...zakoupil jsem PT-04II a tři dny laboroval s externí anténou, kterak zvýšit dosah. Dnes se konečně zadařilo, na 50m 100% přesnost.
Čekal jsem s napětím až do dnešního dne, kdy jsem konečně mohl porovnat naměřené hodnoty s tím, co jsem naměřil před léty u Petrova kostkáče... Měření probíhalo před odjezdem do Běšin, motor měl najeto 600km. Nyní má 1121km a jede ještě lépe. Už se těším, až udělám nové měření.
Dopoledne probíhaly v kempu soutěže, též rozhovor s Kabátem a Vejvoďákem z Kissu
následovalo představení finalistek miss Šumava
Samotným závodem nás pak provázelo několik různorodých závad... Na první RZtě jsme minuli odbočku do druhého kola, vydělali jsme si tím 10 sekund. Druhá i třetí RZta proběhla téměř hladce, na konci třetí RZ auto zdechlo a tak jsme na časovku uháněli na laně. RZ1 - 2:15.92, 53.místo celkově, 12.místo ve skupině RZ2 - 1:20.88, 30.místo celkově, 6.místo ve skupině RZ3 - 1:43.39, 27.místo celkově, 3.místo ve skupině Po první etapě tedy 33 místo celkově, 6 místo ve skupině V kempu proběhlo rychlé ohledání závad:
ztracená zátka z vodní pumpy vypadla hadička z palivové pumpy a to včetně toho nalisovaného konce vyhořela druhá pojistka - přívod ke spínači prošlápnutých brzd se kostřil na kastli ztratili jsme šroub z nohy rozdělovače Do druhé etapy jsme naštěstí odstartovali včas. Na čtvrté RZ se nám uvolněný rozdělovač otočil a auto přestalo jet. Museli jsme vystoupit a otočit ho zpět. Stálo nás to 50s.
Na páté RZ auto chcípalo a od poloviny tratě jsme jeli spíše setrvačností. Na časové kontrole zdechlo úplně. Odešla palivová pumpa, naštěstí projíždějící Čermik ji měl, za což mu moc děkuji. Po výměně palivové pumpy proběhla šestá RZ již v pořádku. RZ4 - 2:51.28, 96.místo celkově, poslední ve skupině RZ5 - 1:30.42, 85.místo celkově, předposlední ve skupině RZ6 - 1:41.62, 19.místo celkově, 4.místo ve skupině V druhé etapě tedy nakonec 89.místo celkově a předposlední ve skupině Škoda té pokažené čtvrté a páté RZty, ale jinak jsem s časy velmi spokojený. Vyladíme techniku a na podzim to zkusíme lépe :)
Nakonec z toho bylo 64.místo celkově a 17.místo ve skupině. Nebýt problémů, mohlo to být někde kolem 30.celkově a 5.ve skupině. Večerní zapíjení výsledků
Od té doby, co jsem opravil sedla ventilů, motor nejede. Teda jede, ale jako lepší sériovka. Všechno jsem vyměnil, hlavu znovu dolu a nic jsem nenašel, těsnění ok, tlaky ok...
Už nevím čím by to mohlo být, zbývá snad už vyměnit jen rozvody. Ne a ne a nejede :( A navíc je jako bonus ještě voda v oleji. Nejspíš se pohla vložka. No samé lepší zprávy. Posvářel jsem redukci na čidlo a napojil olejový chladič. Ať se to alespoň chladí, když to nejede.
Ráno jsem ještě pokutil pár věcí a pak si šel zajezdit
Najezdil jsem zatím 110km, všechno v pohodě. Tedy skoro - potřebný celkový předstih je tak velký, že se sériovým rozdělovačem musím mít moc velký základní a pak samozřejmě nenastartuju :) Mimo jiné auto vůbec nebrzdí, ale kapalina nezmizela. Také odešel brzdový spínač. Ale to jsou drobnosti, které příští týden pořeším. Ale jinak paráda, po cca 80km motor "změknul" a jízda začla být příjemnější. Už se těším na příští víkend, až se zase projedeme :) Dokonce jsem si stihnul umýt i rapídka a přehodit kola.
U erečka jsem vymontoval převodku řízení, která ač nově sestavená, vykazovala značnou vůli v řízení. Vůle byla nakonec na hřídeli ovládací páky a podařilo se ji úspěšně odstranit.
Ze srazu si odvážíme dva Zlaté Pacoše, což je cena udílená serverem www.skoda110r.cz
Jedna cena je pro celou rodinu, druhá za rádce nad zlato. Za obě ceny pěkně děkujeme a budeme se nadále snažit. Od Michala si odvážím pokovené zadní paraboly. Též super práce.
Ráno jdu do práce a koukám na prázdné místo tam, kde stávalo mé auto. Zavětřil jsem, že zloděj ztěží přišel s vlastní baterkou a překonal všechny nástrahy a rovnou vytočil 156 s otázkou proč a kam mě odtáhli. Vzal jsem baterku pěkně do teplých a šel na 500m vzdálené odtahové parkoviště. Za nevyžádané přeparkování vozu jsem vycvakal dva litry. Nechápu to, na tom místě stojím pět let, 300 dní v roce. Někoho jsem holt naštval. Místo jsem nafotil a předávám celou věc právníkům.
Dnes jsem si byl vyzvednout výzvu k podání vysvětlení o provozu sporáka na pozemních komunikacích bez pojištění. Oznámení přestupku odpovídá datu, kdy mě se sporákem zastavili příslušníci při testování motoru týden před Běšinami. Považuji to za fér jednání neb jsem tenkrát s sebou neměl doklad o pojištění a mohli tak napařit pokutu hned na místě. Dále jsem si vyzvedl sportovní volant s nábou a špuntem s dobovým logem, budíky a páčky na eRko.
Since today I started working on translation to English. One day, all stuff here will be translated. Click SWITCH TO ENGLISH in upper right corner to translate page.
Proběhla demonstrace za úpravu poplatků za přeregistraci vozu v rámci ČR.
Během demonstrace byla k podpisu petice
která byla předána na úřad vlády
Moderování demonstrace se ujímal i Caiman ;-)
K demonstraci se připojili i členové Ford klubu.
Proběhl nějaký ten rozhovor pro rozhlas
a i pro televizi
Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří svou účastí vyjádřili nesouhlas. Jmenovitě například (abecedně) Andrewa, Caimana, Čapouna, eMbesa, Jerroma, Kloogiho, Láďu Ladiče, Lucinku, Petkara, Schwejka, Tátomechanuka, Tuxika. Akce končila kolečkem a troubením před úřadem.
My jsme pak ještě pokračovali obědem, ale nějak se k nám zbytek nepřipojil ;-) Principielně nám vadí, pokud za registraci auta se statusem veterán (25 a více let) a stejným účelem využití, se má zaplatit poplatek ve výši 10000Kč. Podobně v současné době neexistuje legální možnost zakoupit takové vozidlo na náhradní díly. Pokus o omlazení vozového parku ČR respektuji, ale měl by se též respektovat veteránský status vozů.
A co můj nový motor ? Hlavou se mi honí myšlenky, čím písty nahradit. Asi půjdu opět cestou T-ček. Taky ještě vylepším hlavu a zaměřím se na místa, která jsem uspěchal. Co se týká měděného těsnění, tak spokojenost. Použiju znovu.
Od Rumunských přátel jsem dostal fotku z jarního klání, o kterou se nemohu nepodělit...
Což mi připomnělo, že jsem se zapomněl zmínit o nákupu dvou nových přileb s kšiltíkem. Takže i proslulá a mnohými zatracovaná Davesova kokoska patří již mezi historii. A zítra se podíváme, co se stalo motoru ;-)
Po vlastní ose s pomocí vlastních sil dojel motor domů, celkem najeto kolem 500km. Premiéra to tedy nebyla valná, ale i tak jsme byli výkonem ohromeni. Dokud to jelo :) Takže motor půjde opět ven, rozebrat a opravit napáchané škody. Uvidíme se na jaře. Nové spojkové ložisko, dávané z důvodu "když už se to mění, tak ať je nové", odešlo.
Sobotní RZ1 nám byla osudovou. Při startu praskla voda a protože při jízdě není čas sledovat přístroje, přišli jsme na to až v cíli. Dvě poslední zatáčky jsem pocítil ztrátu výkonu a samovolné zapalování směsi. V cíli jsme bez vody a s pořádnou teplotou.
Půl hodiny nám zabrala oprava, což znamenalo prakticky konec šance na úspěch - na časovku jsme dojeli se značnou ztrátou. Zdálo se, že vše je ok, ale v RZ2 motor chcípnul a už bylo jasné, že něco není v pořádku. Z motoru se vyvalil dým a cíl jsme projeli setrvačností.
Vytáhli jsme výdech víka ventilů hadicí ven z motoru a dojeli do kempu.
Sundal jsem hlavu. Těsnění na prvním válci na kaši :)
Podezřelé. Změřil jsem přesah vložky a hle... 0.07mm. Sedla si. A třetí měla 0.11mm. Taky sedla. Takže podložit.
A nové těsnění. Radši celoměď.
Studené svíčky a vypustit nádrž. Natural 95 tomu nechutná. Jezdí to jen na Shell V-Power Racing. Anketa - Tak kolik ? ;-) Mimochodem jsme spolu najezdili už 100km.
Dnešní den bych rozdělil na dvě části. První část dne jsem se snažil koně najít. Měnil jsem karburátor, trysky, rozdělovač, vůli ventilů. Vyměnil jsem nakonec i přesazený klínek za normální. Druhou část dne jsem se snažil koně zkrotit. Dole detonuje, nahoře raketa. Nakonec mi řeklo těsnění sbohem a bylo. Vzhledem ke kompresi a kp se mu nedivím. Plán na příští týden je jasný. Buď to pojede, nebo ne. 1) snížit kp 2) studenější svíčky 3) vyšší oč benzínu PS: ještě jsem zapomněl zmínit, že po návratu z testování mě stavěli pomáhat a chránit, kterým jsem se snažil vysvětlit, že musím testovat a nekecat.
Motor naběhal asi dvě hodiny. Tlak 15 na všech čtyřech válcích.
Pak jsem ještě sundal hlavu a zkontroloval, zda se nepotkávají ventily a písty. Na nějaké frajeřinky s modelínou tu nebyl čas ;-)
Ty obtisky jsou od předchozího majitele, ale u druhého válce byl zcela nepatrný nový otisk. PS1: večer jsem si uvědomil, že ten otisk jsem udělal já, když jsem špatně posadil vahadlo na tyčku a nevšiml si toho. Takže ok. PS2: později jsem ještě došel k závěru, že ty tlaky jsou způsobené nejspíš časováním vačky, kterou jsem malinko opozdil. PS3: tak jsem tedy podruhé otcem :) motor se radostně točí a ukazuje svůj potenciál už na stolici. Uvidíme, jak se ukáže v autě.
Protože v místě záběhu motoru se pohyboval pan kardinál Vlk (no ne že by přišel posvětit zrozené koně), byl jsem donucen posvářet nějaký výfuk. On mě tedy vlastně nikdo nenutil, ale nedovedu si představit, jak by vedl projev, zatímco já bych tři hodiny tůroval motor bez výfuku na stolici.
Pravda, zas tak moc jsem tomu nepomohl :) Ale získal pár hodin na projev k dobru. Pak jsem konečně dal motor na stolici.
Běžel pár minut a pak se utavila noha rozdělovače. Na ozubeném kolečku se ulomil jeden zub. Za všechno mohla docela malá špona v ostřikovací trysce. Holt kdo nemaže...
vyměnil vačku. Pro nezasvěcené: výměna vačky obnáší rozebrání skoro celého pracně složeného motoru. Vahadla, vana, prsa... Naštěstí v motoru ještě nebyl olej.
Ložiska, ojnice, vložky, písty... znáte to... ani sem to nefotil.
Večer už to bylo v kupě. Škoda, že už nebyl čas si zavrčet.
A perlička... ...mám seskládáno, dotáhnu šroub na řemenici a ouha - motor se netočí... ...ano, povysunutý axiál. Hajzlík. Takže rozebrat - znovu a lépe.
Ráno jsem zajel do brusírny a vyzvedl hotové válce. Čeká mne náročný víkend, kdy z té kupy železa a hliníku musím postavit něco, co bude schopné žít samostatný život :) Zatím mi ještě chybí vačka, která podstupuje proces v kalírně. Místo ní použiju na záběh nějakou sérii. Jinak mám všechno - alespoň si to myslím. Doufám, že mě víkend nepřesvědčí o opaku. Večer jsem vyzvedl nějaké díly na nápravy a sady natvrzených tlumičů.
Dost čtenářů se mě ptá, z jakého že Daihatsu ty ventily jsou. Krátkým rozhovorem pak zjišťuji, že spoustu z nich tu staví motor paralelně se mnou. Na jednu stranu mě to sice moc těší, rád jsem inspirací a netajím se dalším vývojem. Ale na druhou stranu je dobré vědět, že se nepovažuji za žádného extra odborníka ve světě motorů a nenazývám se motorářem. Věci dělám tak jak je cítím a někdy sám nevím, co z toho bude. Tím chci říct, že publikací toho co dělám, nedávám záruku, že to bude fungovat ! Stejně tak prosím opravdové profíky o shovívavost. Toto povídání nemá být návodem na stavbu motoru.
Hlavu jsem odvezl povolanějšímu človíčkovi na vsazení nových vodítek a sedel. Poslední hlava, co dělal, nabrzdila 140k. Tak snad je to v dobrých rukou. Navečer jsem pak odvezl dvě sady tlumičů na natvrzení.
Sklepal věnec ze setrvačníku a umístil do trouby. Setrvačník už čekal v mrazáku. Přiložit a sesadit.
Komplet půjde na přebrus a vyvážení.
Večer jsem meditoval na téma ventilů. Vybíral jsem převážně mezi Seatem, Ladou, Nissanem a hlavně BMW, které byly nejvhodnější. Nakonec jsem se z mnoha důvodů rozhodl pro ventily Daihatsu. Tím se vyřešila otázka sedel, vodítek i klínků.
Je čas opět se soustředit na stavbu motoru. Soustruha mi odlehčil setrvačník a řemeničku. Kliku odvezu zítra na přebrus a vyvážení.
Na fotce je ještě nové sací potrubí na 130ku, které na mě vykouklo z přepravky v obchodě. Zatím stále visí ve vzduchu otázka hlavy. Musím vymyslet vhodné ventily a rozhodnout se co se sedly.
Důvod klepání na klice. Přidřené ložisko vydrží cca 4000km, než se dostane do tohoto stavu. Pak je to už jen otázka pár desítek kilometrů, než vyleze ven z ojničního oka. V tomto stádiu je klika na přebrus. Mimochodem rapid stále jezdí bez jednoho šroubu hlavy. Nabíhá na 5000km. Takže story o tom, jak těsnění při chybějícím šroubu hlavy odejde zaručeně do 100km, řadím mezi staré pověsti motorářské. Pokud se utrhne šroub hlavy a jsou předepsané přesahy vložek, těsnění dostatečně plní svou úlohu. PS: seskládal jsem motor sekačky a kupodivu zatím funguje
V neděli ráno jsme se opět hromadně přesunuli na letiště.
Vzduch se tetelil...
...a na jedné straně byl Caiman s časomírou a na straně druhé stála dvojice soupeřících aut.
Dobržďování v cíli bylo někdy celkem náročné
Po sprintech se pak jezdil slalom
Jedním směrem popředu a na konci pozadu.
Někteří si před couváním raději své úkoly vyměnili
Drtivá většina dojela v pořádku a bez ztrát
Na všechny se však takové štěstí nedostalo
Během celého HG se pak řešily drobné závady
A pohledem na Gotreka píšícího záznam do Caimanova památníčku se z HG loučím.
Celá akce se mi líbila a chválím pořadatele za její zpracování. Pokud má někdo zájem o zde použité fotky, mám je v 12mpx rozlišení. Celkem mám něco kolem 500 fotek většiny účastníků. Dočasně zde : http://hg08.daves.cz
Dostal jsem vynadáno, že v deníku nic není. A že když teda už jako nic nedělám, tak to sem mám "aspoň kuwa napsat" :) Cestou ze Slovenska jsme se zastavili na HG2008. Dorazili jsme večer, auta už stála pěkně rozprostřená na ploše a zábava byla v plném proudu.
Celý týden se nesl ve znamení dovolené. První řádné dovolené po několika letech s vypnutým telefonem.
Obrovská pochvala pro rapida, který bez problému ujel za týden necelých 3000km. V neděli pak v kuse Veli Lošinj-Praha. Problém byl pouze s nadmořskou výškou a tím bohatostí směsi a předstihem.
Na trajektu jsme se vešli o fous. Čumák pod náklaďák a zadek nad plošinou. Ale vešli.
A příjezd
Nyní, bez ztrát, opět doma. A ještě dvě kuriozní značky ;-)
Vyměnil jsem olej, těsnění pod hlavou, svíčky a kabely u rapida. Někdo předemnou strhnul jeden závit, šroub šel volně tam i zpět, takže jsem ho tam ani nedával. Uvidíme, jak dlouho vydrží jezdit hlava bez jednoho šroubu.
Opět čas udělat záznam... ...ptáte se, proč aktualizace váznou. Nu, zítra tomu budou tři roky, kdy jsem podepsal parte mého snu. Nejsou síly, denně pracuji od rána do půlnoci, někdy (jako teď) až do dvou ráno. Víkend je jediná možnost se zastavit, už to nejde jako dřív - trhat rekordy a plnit plány na 130% i v garáži. Takže pomalu přesouvám vše související se škodovkou na druhou kolej. Ale aby se neřeklo, stále pro vás chystám nějaké ty novinky (vše na následujících fotečkách je pro vás - tedy k prodeji)