Koupil jsem Arvu na vyčištění převodovky a těsnění pod nohavice. Také jsme vyhodil pravé zrcátko z benzinky za 100 a dal nově získané. Je fakt super a díky tomu, že je panaromatické je v něm všechno úžasně vidět.
Pustili jsme se s Martinem do rozebírání Š105... Mimo všelijaké vnitřnosti (budíky, topení, volantovou tyč) které si Martin nechal, dala samonavíjecí pásy z kterých mám opravdu velikou radost. Také panaromatické zrcátko na pravý bok, dokonce typově přesně to samé co mám na levé straně a nemohl jsem jej zaboha sehnat. Jako by bylo radosti málo, tak mi ještě nadělila 5Q převodovku... Zdála se býti vadná a to byl pro majitele důvod ke zrušení auta. Rozebrali jsme ji a ukázalo se, že problémem je pouze vyhozené táhlo řazení. K tomu jsem ještě získal zánovní výfuk... Takže když to shrnu, tak prakticky za hubičku mám výfuk, samonavíjecí pásy, pravé panaromatické zrcátko a pětikvalt... To je dobrý, ne ? :-)
Přijel Martin a přivezl mi hadici ze svého eRka. Bohužel jsme zjistili, že jeho Erko(72) má menší průměr hadice i šroubení než moje eRko(81). Takže jsme přistoupili k plánu B a sice vyndat chladič oleje a prasklou hadici a prozatimně vše přemostit tou zdravou. Abych nezapomněl, úspěšně se mi podařilo ulomit výpušťák :( Škoda jen, že jsem půjčil foťák a nemohl jsem si to nafotit...
Praskla mi olejová hadice, jel jsem asi 5km bez oleje. Olej je rozstříkaný kompletně všude, po motoru, blatnících, kapotě, ojel stříkal i skrz mřížky, byl i zvenku na světlech, no prostě spoušť.
Na křižovatce do mě zezadu vrazilo auto. Odnesl to lem levého zadního blatníku trojím zlomením a jedno zlomení v místě držáku zástěrky. Samozřejmě šlo o jeho chybu a já si odnáším ponaučení - lépe chodce na přechodu přejet, než mu zastavit a někdo kdo nedává pozor to do vás pošle :(
Pro eRko nastaly konečně Vánoce - dostalo novou autobaterii (44Ah/360A bezúdržbová silver+cadmium = 1360Kč) a nové stěrače (44cm = 170Kč) i s ramínky (90Kč/ks)
Teplota se pohybovala kolem -5°C, takže to nebylo zrovna moc milé. Vyměnil jsem nejdřív alternátor (za jiný, který se mi už rok válel s motorem na zahradě, trochu do něj pršelo, ale snad bude v pohodě. Zdálo se mi, že ten který jsem měnil měl špatnou nějakou diodu, protože uspokojivě nedobíjel a při připojení starého autorádia bylo slyšel v reproduktorech takové vrčení). Potom došlo konečně i na chladič. Zespoda se prodřel o šavli. Nechtěl jsem nic vyndavat, takže jsem ho měnil za účasti všech okolních a značně překážejících dílů. Měnil jsem ho za ten, co se mi válí společně s tím motorem na té zahradě a taky na něj rok pršelo, ale doufám že bude ok. Jen mu nefungoval výpušťák, takže jsem se pokoušel ho vyšroubovat z toho původního, ale zůstal mi v ruce i s kusem chladiče, takže jsem utíkal k popelnicím nedaleké bytovky pro další chladič a vyšrouboval ho z něj. Nakonec jsem definitivně vyhodil obě autobaterie s tím, že koupím novou.
Teplota se pohybovala kolem +8°C, odhodlal jsem se tedy k opravě stěračů. V nedaleké vesnici jsem si již před časem všiml odstaveného torza užovky, doufal jsem tedy že v něm ještě bude systém stěračů. Byl. Vymontoval jsem ho a při té příležitosti ještě topení co je vpředu pod palubní deskou, třeba se bude hodit. Doma jsem zjistil, že je bohužel úplně jiné než eRkové a nedá se jednoduše vyměnit. Pár minut jsem přemýšlel jak to udělat a nakonec jsem se dal do rozhýbávání jedné osy, které se zaboha nechtěla hnout. To mi zabralo asi dvě hodiny, než se konečně pohla. Rozebral jsem ho, vyčistil, promazal a teď se točí nádherně. Nakonec jsem se rozhodl odbrousit všechny osy a vyklepat je ven. Kupodivu měly naprosto shodný tvar, takže šly přehodit a zalisovat typ z užovky místo těch eRkových. Užovka měla táhla stěračů masivnější, takže i po odbroušení šla bezproblémů nalisovat ve svěráku do těch erkových a díky tomu přečuhovaly asi o necelý milimetr, což se krásně rozklepalo a uchytilo jak original. Protože eRkový typ vypadá trochu jinak, je třeba ty nové vypodložit asi 15mm, já použil starou velkou matici. Dost mi vadí, že má eRko systém stěračů zevnitř pod palubkou a ne zvenku pod kapotou jako novější sourozenci. Díky tomu jsem musel zase rozebrat celou palubku. Ještě že ji mám na jediném konektoru a je to chvilička.
Z motoru co se mi válí na zahradě vyndavám rozdělovač a vkládám ho do eRka. Asi se mi nějak hnuly zuby, takže to vůbec nechytá a bouchá to do protisměru. Nakonec vybíjím baterku a na pomoc si musím vzít oktávku a propojit kabelama. Asi při pátém pokusu dát rozdělovat správně ho mám omylem pod napětím a 20cm od obličeje mi vybuchují plyny v motoru. Probírám se z rány a zkoumám zda ještě slyším. Nakonec se mi ho podaří dát dobře a auto chytá...
Na štědrý den mě eRko nechává viset v Příbrami. Musím volat odtah a zpět 16km jedeme na laně. Zdá se, že rozdělovač opravdu dosloužil a hlavně už nemám nervy dál zkoumat co s ním je. Mám tušení, že je to někde v kladívku, protože do něj občas nejde napětí, ale na kontaktu vně rozdělovače napětí je. Také je to vidět na otáčkoměru, že ve stejnou chvíli co motor chcípá tak spadne na nulu.
Byla tam vůle. Já si myslel, že to je někde mezi šnekem a hřebenem. Nejznatelnější to bylo třeba při pomalé jízdě po kostkách. Takový kovový zvuk, jak kdyby něco bouchalo o karosérii. Ale prý to byl nějaký silentblok kloubu, co je pod manžetou či co. Já to blíž nezkoumal. Teď je náprava tichoučká.
Ukazuje to spotřebu "jakože benzín", což je v reálu +1.1L. Těch 0.9 už je počítáno z reálné spotřeby. Tedy 4.3L plynu na 100km. Dlouhodobou (za 33 tisíc km) reálnou spotřebu plynu mám 6.18L/100km. Ovlivnila to hlavně zima, kdy je spotřeba vyšší. Těch 4.3 udělám jen v létě a jen o prázdninách, když je volná silnice. Jinak se pod 5 nedostanu. Hodně dobrá spotřeba se dá udělat na rovných úsecích mezi vesnicema. Ale jezdím dálnici, ta to zvyšuje.
Nevěř všemu, co se píše. Z něčeho senzace být musí a upřímně ty bodový sváry z fabriky, co odloupneš kombinačkama se nedají srovnávat s kvalitním CO svárem. Stačí se podívat na profily po bouračce. A k tomu článku - ta zbouraná oktávie nemá nic společného s tou svařovanou z následujících fotek. Porovnej přední sloupky. Má to navodit klamavý pocit, z čeho lze auto posvářet. Už to vypovídá o kvalitě článku Já to mám čistě jako pokus. Co ještě zvládnu a co už ne. A zase si z toho odnesu kupu zkušeností. Víc než čtením bublin na novinkách Myslím, že tenhle článek není pro nikoho přínosný. Kdyby psali o změnách pasivní bezpečnosti mezi jednotlivými modely, udělali by lépe. Třeba Fe od modelu 98 má vyztuženou karosérii a je mnohem bezpečnější.