Chci být škodovkář !
Vytištěno z //web.daves.cz/index2.php?&item=406
Autor:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 24.07.2007 - Změněno: 24.07.2007
Chci být škodovkář !

Co pro to mám udělat a co mám očekávat ?

Osobně bych rozdělil škodovkáře na tři základní skupiny.

a) sociálně slabí jedinci
b) tuneři a tuzeři
c) historici

První skupinu tvoří převážně studenti a mladí lidé. Stará škodovka je dnes k dostání již téměř zdarma a s malým úsilím na ni lze naplácat druhou škodovku v podobě zdvojených nárazníků, falešných výdechů, násosů, průduchů, atp. Vlastně je úplně jedno, z čeho použitý díl pochází, ve skutečnosti to nemusí být ani z auta. Důležité je, že to lze nějakým způsobem na auto přibastlit a jaksi to pomůže vytvořit dojem brutálnějšího vozu. Tyto úpravy nemají z funkčního hlediska žádný přínos. Tato auta jsou většinou dosluhující jezdící vraky bez vidiny lepší budoucnosti. V některých případech pak disponují štětkolakem „na oko“ a díly „po go“, což znamená kompletní přetření nějakou zbylou vrchní barvou. GO pak podléhá i všudypřítomná rez, bahno a ani různé gumy a manžety nejsou výjimkou. Tato skupina by šla dále rozdělit na aktivní jedince, kteří výše popsaným způsobem modifikují vůz a pasivní jedince, kteří se spíš snaží udržet vůz v chodu a více se soustředí na "generalní opravy" v rámci omezených možností. Zájem o vůz pak končí s jeho rozsypáním nebo změnou finanční situace. Protože doba pokročila, z kurzu mizí vozy Škoda 100-120 a dostupnější skupinou se stávají vozy favorit.

Druhou skupinu tvoří tuneři a tuzeři, obvykle transformující své představy do reality. Tuneři se soustředí převážně na mechanickou část vozu, jako jsou nápravy a motor. Vzhled vozu není někdy rozhodující. Extrémní tuner má nadupaný motor s vyztuženými nápravami, posilovač, kotoučové brzdy na všech kolech a to v kastli, kde je vidět skrz plechy. Tuzeři jsou pak přesným opakem, kdy právě vzhled vozu je rozhodující faktor. Často lze spatřit značné zásahy do sériového provedení. Mechanická podstata auta je pak druhořadá. Extrémní tuzer má modře podsvětlené auto na 19“ kolech, zrcadlová okna a interiér v jedné barvě s integrovanými modrými led. Zavařené kliky, spojlery až na zem a podíl 50% plastů není výjimkou. To vše pohání brutální sériový motor, který má natočeno 100kkm a původní nápravy. Obě skupiny mají ve vozu nemalé finanční obnosy a u obou skupin může jít o rozsáhlé konstrukční úpravy. S dokončením svého díla pak přechází zájem jinam, většinou úplně mimo. Průnik těchto dvou skupin pak tvoří Pacienti, kteří mají vyšší předpoklady pro uchování si pacientismu a po dokončení jednoho auta pak pořizují další do sbírky a mohou být na cestě do skupiny historiků.

Poslední skupinou jsou zmínění historici, kteří obvykle mají větší počet vozů v originálním provedení. Může se stát, že historik projde všemi fázemi od první skupiny přes druhou až do třetí.

0) informace

Podle toho v které skupině jste se poznali, budete navštěvovat i příslušené webové stránky.

Z nejvíce navštěvovaných portálů to jsou (řazeno dle skupin) :
http://skoda.virt.cz , http://www.skodateam.cz , http://www.skoda110r.cz , http://www.veteran.cz

Na všech třech shora uvedených odkazech lze najít inzerci s obsahem úměrným příslušnosti návštěvníků k dané skupině.

Chcete se stát tuzerem, tunerem, pacientem nebo historikem ?
Měli jste někdy nápad postavit si vlastní auto ?
Chcete postavit repliku či se pustit do rozsáhlé rekonstrukce ?
Zajímá vás co to obnáší a co vás čeká ?

Nu, směle pokračujte v čtení dál...

Ale varuji - možná se vám místy udělá úzko nebo vás přejde chuť cokoli stavět.

Vše, co bude níže napsáno je můj názor nabytý osobními zkušenostmi.

Nebudu nic přehánět a ani zlehčovat. Dočtete se pravdu o věcech, které se staly.

Pokud nechcete být časem zklamaní, nechcete se dostat do nesnází a řešit zbytečné problémy, pak:

1) nejdůležitější je prostor

Potřebujete místo, které je dostatečně velké, aby se do něj auto vešlo, šlo jej rozložit na části a pohybovat se kolem něj.

Toto místo musí být vybaveno elektřinou, v ideálním případě i vodou a sociálním zařízením. Občerstvení v dosahu je plus.

Ujistěte se, že místo můžete využívat třeba i pět let. Řešit přesun v půli přestavby není příjemná záležitost.

Místo by mělo být též bezpečné, zvláště budete-li tam chtít uchovávat nářadí po dobu své nepřítomnosti.

Pokud bude blízko obytných částí, můžete se po čase setkat s nevolí sousedů...

Také už na začátku přestavby je třeba zapřemýšlet nad otázkou : „A co pak ?“
Kde bude auto parkovat až bude hotové, k jakému účelu bude vlastně sloužit ?

2) klíčový je váš čas

Nejdůležitější je volný čas. Od něj se odvíjí rychlost přestavby.

Připravte se, že vše bude trvat minimálně 3x déle, než si plánujete.

Manažerská poučka také praví, že když je 90% hotovo, tak následujících 10% bude trvat minimálně stejně dlouho.

3) důležité jsou i peníze

Ať již budete potřebovat nářadí, spotřební materiál či náhradní díly na auto, vše vás bude stát peníze.

Peníze jsou ihned po volném čase dalším faktorem ovlivňujícím rychlost stavby.
Řádná přestavba vás bude stát od sto tisíc více, může se vyšplhat i na několik stovek.

4) kontakty se hodí

Co nebudete umět vyřešit sami, to si budete muset s nejvyšší pravděpodobností koupit.

Pokud máte dobré vztahy se spolehlivými lidmi, co mají soustruh, frézu, lakovnu či motorářskou dílnu, pak jste na dobré cestě.

Často dostávám otázku : „To na tom autě děláš všechno sám ?“
Zamyslím se a odpovídám : „Ano, není moc prostoru se kolem auta motat ve více lidech, většinou si akorát víc lidí překáží. Najít kvalitní lidi, kterým bych s klidným svědomím mohl svěřit část práce je těžký úkol.

Samozřejmě některé práce nakonec stejně svěříte odborníkům. Je smutné, kolik těchto „odborníků“ dělá svou práci kvalitně a včas.

5) motivace, trpělivost

V neposlední řadě mezi nejdůležitější věci patří motivace. Ano. Je to naprostá pravda. Motivace bude vaší hnací silou, pomůže vám překonat nepříjemné a nelehké chvíle. Znám několik případů, kdy dotyčného přestala po stovkách oddřených hodin přestavba bavit. Ne že by měl neúspěch, prostě si jen našel jiného koníčka. Ale znám i případy, kdy přestavba skončila pro neúspěch. I já měl chvíle, kdy jsem byl úplně znechucený a měl jsem s tím chuť praštit a vykašlat se na to. Jsou to momenty, které nemůžete ovlivnit – čekání na kola, čekání na motor, čekání na lak, čekání na cokoli. Když po dlouhém čekání je daná věc navíc v nepořádku, je těžké najít další síly a problém řešit. Dále znám případy, kdy auta byla již hotová, ale prostě lehnul motor, na který dotyčný několik měsíců dřel. Nebo přišel o místo ke stání, zakládá rodinu, chce postavit dům. Tohle všechno jsou zabijáci snů. Zapomeňte na iluze, že peníze a čas vložený do auta se vám vrátí.

Motivaci mám... trpělivost snad taky... A co záměr ?

Chybí-li vám záměr, je lepší se na to vykašlat předem. Ztratíte motivaci, ztratíte trpělivost a někde v půlce budete mít v garáži holý nedovařený skelet a kupu dílů o které nebude mít nikdo zájem.

6) sledujte reference, vsaďte na vyzkoušené

Ušetří vám to případné problém, možná čas a dokonce i peníze.

Seznam vyzkoušených zdrojů s osobními zkušenostmi příště ;-)

Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615