Vyztužení vozu
Vytištěno z //web.daves.cz/index2.php?&item=310
Autor:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 29.08.2005 - Změněno: 29.08.2005
Karosérie 110R je samonosná, to znamená, že nemá žádný nosný trubkový rám, páteř atp. Karosérie drží tvar díky spojení několika nosných konstrukcí do jednoho samonosného celku. Za hlavní nosné části lze považovat podlahu společně s tunelem a oběma prahy a střechu společně se sloupky. Jak podlaha, tak střecha brání krutu a ohybu. Čím více jsou tyto konstrukce postihnuté rzí, tím je celek méně pevnější a náchylnější. Ať už se rozhodnete vyztužovat z důvodu záchany, prevenci či totální přestavby, nabídnu vám zde několik variant vyztužení od těch jednodušších až po ty složitější.

Jak již bylo řečeno, mezi nejdůležitější nosné části patři podlaha a střecha. Pokud jsou tyto prorezlé, či částečně chybí, je stabilita vozu a jeho pevnost vážně ohrožena.

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 


Pokud se rozhodnete vyztužit od základu, začneme výztuhami prahů. Ty lze zhotovit z výztuh pro vůz Š120.

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 


Výztuhy prahů jsou důležité pro jakékoliv další vyztužování, neboť jsou nejvíce namáhány a vyztužíte-li jinou část kastle, přenese se zátěž právě sem.

!Vyztužení vozu
 


Tunel s výztuhami prahů můžete spojit příčnýmí výztuhami, čímž zpevníte skelet vůči krutu.

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 


Tím bychom měli vyztuženou podlahu od předních podběhů k domečkům.

Uchycení ramene v domečku je další důležitou částí, která by neměla být opomenuta, stejně jako spojení podlahu a tunelu s mostem nápravnice.

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 


Nyní bychom se měli zaměřit na střechu a její nosné části - rám střechy.

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 


Tím jsme opět uzavřeli nosnou konstrukci střecha-podlaha. Do takto vyztuženého základu můžeme bez obav vestavět ochranný rám. Jeho konstrukce podléhá příslušným předpisům a stavba by měla být přenechána odborníkovi. Tak či onak, všechny sváry musí být kvalitně provedeny a to i v nedostupných místech (pod střechou). Kotvení musí být provedeno do vyztužených míst, nezle kotvit přímo.

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 


Získali jsme dostatečně tuhý a pevný střed. Další pozornost je třeba věnovat uložení náprav. Rozšířeným vyztužením mezi tuningáři je rozpěrná tyč mezi tlumiči. V eRku uzavře nápravnici a zabrání svírání karosérie. Rozpěrná tyč se dává jak vpředu, tak vzadu.

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 


Dále je vhodné fixovat držáky nápravnice a nosnou příčku motoru příslušnými výztuhami.

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 

!Vyztužení vozu
 
!Vyztužení vozu
 


Závěrem je nutné podotknout, že výztuhy pomáhají udržet karosérii v neměnném stavu, zvýšit její tuhost. Nelze je brát jako věc, která vám zachrání život. Výztuhy jsou zásahem do kontrukce vozu, do deformačních zón a při špatném navržení a rozmístění mohou působit velice negativně.

!Vyztužení vozu
 

Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615