Zástavba vlečené nápravy
Vytištěno z http://web.daves.cz/index2.php?&item=309
Autor:
4464+8002 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 29.08.2005 - Změněno: 30.08.2005
Potřebný materiál :
Vlečená náprava z vozu Š130, Garde nebo Rapid
Příčka převodovky z vozu Š130, Garde nebo Rapid
Držáky příčky z vozu Š105-Rapid
Pružiny a tlumiče

Potřebné nářadí :
Běžná sada klíčů, kladivo, šroubováky
Úhlová pila v nouzi přímočará pila
Svářečka

Úskalí práce :
Zásah do geometrie vozu
Zásah do konstrukce nápravy
Pružiny a tlumiče

Náročnost :
vyšší, tři dny

Příběh :

Vlečená zadní náprava má oproti standardní kyvadlové nápravě spoustu výhod. Liší se především provedením hřídele, která je lomená a obsahuje dva klouby. Do převodovky i do bubnu je zasunuta díky tisícihranu. V konstrukci přibyla příčná ramena, která rozpírají podélná ramena a drží je tak ve správné poloze. Ramena tak již nejsou rozpírána poloosami o převodovku. Z toho vyplývá, že vůz může bez problémů stát bez motoru i převodovky. Asi největším přínosem je ale stabilita vozu, která je díky menšímu úhlu kývání ramen větší.

Na voze bude potřeba učinit mnoho složitějších zásahů a nahradit většinu dílů zadní nápravy a to včetně převodovky, nebo alespoň jejího diferenciálu. Převodovka s poloosami již není spojena přes kameny, ale díky tisícihranu.

Z první řadě budete potřebovat celek zadní vlečené nápravy včetně příčky. Pokud si ho přivezete v rozloženém stavu jako já, bude vypadat asi takto:

!Zástavba vlečené nápravy
 


Po opískování, vyztužení a nakomaxitování z toho získáte celkem krásnou nápravu...

!Zástavba vlečené nápravy
 


Dále budete potřebovat držáky příčky z vozu Š120 a vyšších. Vysekat si je můžete téměř na každém vrakovišti škodovek. Vypadají takto :

!Zástavba vlečené nápravy
 
!Zástavba vlečené nápravy
 


Po očištění a ořezání na příslušný tvar :

!Zástavba vlečené nápravy
 
!Zástavba vlečené nápravy
 


Protože příčná ramena mají úchyty na příčce, je nutné použít novou příčku. Ta však nelze přidělat ke stávajícím držákům. Původní držáky je třeba odsekat a posunout stěnu o několik centimetrů dovnitř vozu, jinak by vadila úchytům příčných ramen na příčce. Doporučuji v rámci těchto úprav provést rozšíření tunelu pro pětistupňovou převodovku.

Pro přenesení přesné geometrie je nejvhodnější použít přípravku. Ten si můžete sami svařit a to buď tak, že použijete starší vlečenou nápravu a svaříte dohromady příčku převodovky s podelnými rameny. Tento přípravek vlastní a zapůjčuje Džon, nebudu se tak zabývat přesným popisem jeho výroby. Druhá varianta přípravku je o mnoho jednodušší a spočívá ve svaření příčky převodovky s příčkou motoru. K tomu ale musíme mít k dispozici auto, ze kterého tímto způsobem vlastně geometrii okopírujeme. Nám se válela hned vedle polorozebraná 120ka, tak jsem na ní hned přípravek svařil.

Zde jsou fotografie přípravků :

!Zástavba vlečené nápravy
 
!Zástavba vlečené nápravy
 
!Zástavba vlečené nápravy
 


Nyní na příčku převodovky našroubujete držáky a přípravek zašroubujete do auta. Já nakonec přípravek od Džona k vaření nepoužil a navařil to podle toho mého. Džonův přípavek jsem pak použil jako kontrolu, že to pasuje.

!Zástavba vlečené nápravy
 


Držáky napasujeme a zavaříme.

!Zástavba vlečené nápravy
 
!Zástavba vlečené nápravy
 

!Zástavba vlečené nápravy
 
!Zástavba vlečené nápravy
 


Protože stěna u převodovky nikdy nebyla projektována k držení vlečené nápravy (a tím tlaku příčných ramen), je více než vhodné před montáží držáků provést její vyztužení. Například zesílením stěny přivařením minimálně 2mm plechu do místa, kde budou držáky. V opačném případě budou držáky pracovat a po čase budou mít snahu vytrhnout se ze stěny ven.

Při přenášení geometrie máte několik variant, jak vysoko příčku uchytit a tím ovlivnit postavení kol. Pokud chcete mít zadek vysoko, bude příčka níže. Pokud naopak budete chtít auto posadit nízko, budou držáky příčky výše. Odpovídajícímu posazení převodovky je pak potřeba přizpůsobit držák silentbloku převodovky.

Pokud můžete s autem manipulovat a používáte přípravek svařených příček, je nejlepší nápravu osadit a auto spouštět na zem. Postavit si kola jak se vám líbí a příčku zafixovat. Platí, že pokud umístíte příčku výše, můžete později regulovat postavení kol pomocí podložek mezi úchyty příčky a příčkou. Pokud ji naopak umístíte výše, můžete postavení kol regulovat pouze nastavením držáku příčných ramen, což je opět zásah do geometrie nápravy.

Stojící celek vypadá takto :

!Zástavba vlečené nápravy
 
!Zástavba vlečené nápravy
 


Nápravu již máme v autě. Nyní je potřeba vyřešit tlumiče a pružiny. Pružiny z eRka budou moc krátké, sotva postaví kola rovně na odstrojeném voze. I s eMkovými pružinami budete mít pravděpodobně kola do A. S největší pravděpodobností budete muset použít tlumiče ze 130-Rapid. Ty jsou zase příliš dlouhé a tak se budou muset zkrátit. Podobný problém bude s tlumiči, eRkové budou krátké a 130kové zase dlouhé. Pozor na to, že tlumiče 100-125 nemají vnitřní dorazy a tak je třeba je nahradit jiným způsobem. Například textilními pásky po vzoru Garde.

Doufám, že se úprava povedla a náprava bude dobře sloužit.

Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615