Author: |
| Created: 18.10.2006 - Updated: 18.10.2006 | |||
Na výstavě Člověk a automobil, konané v r. 1970 v Praze, mělo svoji premiéru kupé Škoda 1100 GT, vyvinuté Ústavem pro výzkum motorových vozidel. Stalo se jedním z nejkrásnějších exponátů výstavy a plně se vyrovnalo zahraničním automobilům, což konstatovali samotní návštěvníci. Kupé bylo skutečné zdařilé, s elegantní aerodynamickou karosérií a odpovídající všem požadavkům ergonomie a fyziognomie, jakož i pasivní bezpečnosti, také v oblasti jízdních vlastnosti a výkonů byly výsledky odpovídající náročnému očekávání. Ve vozidle byly vyzkoušeny postupně upravený motor Škoda 110, později i Škoda 1300 a Škoda 110 R. Speciálně vyvinutý motor 1100 2xOHC pro tento vůz se však v automobilu neobjevil. Vůz se zúčastnil mnoha výstav a nalezl velký ohlas u laické i odborné veřejnosti. O jeho výrobu projevilo tehdy zájem Autodružstvo Praha, ale nedošlo k ní. Doba nebyla tehdy příznivá pro moderní výboje... A tak jedinou vzpomínkou na tento vůz pak byl výtvor jezdce Miloše Vágnera Škoda 130 B 6 z r. 1976, který používal karosérii vyrobenou ve formách připravených pro kupé UVMV. O rok později tyto formy využili ještě sportovci z Kolína pro stavbu svého speciálu B6, který však byl již dosti vzdálen originálnímu „civilnímu" vozu. V současné době, kdy se snažíme vrátit ke všemu dobrému, co se dříve nemohlo dále rozvíjet, se naskýtá otázka - nemohlo by se to půvabné kupé vyrábět dnes? Na jedné straně to vypadá jako nesmysl chtít vyrábět dvacet let starý automobil, když všechny moderní automobilky obměňují zásadním způsobem svoje typy každých pět let. Ale dodnes se vyrábí AC Cobra, Jensen Interceptor i Alfa Romeo Spider - všechny z poloviny šedesátých let. Je ovšem pravda, že tyto vozy představují většinou legendy světové automobilové historie, jak svými vlastnostmi, výsledky ve sportu, tak i nadčasovostí s klasickým vzhledem. Jsou-li však tyto vozy nadčasové nebo naopak představitele padesátých či šedesátých let, pak kupé ÚVMV zastupuje nepomíjivou krásu vozů let sedmdesátých. Jak ukazuje prodejnost takových vozů, pro okruhy zájemců, kteří nechtějí mít supermoderní japonské výtvory nabité elektronikou, mají svoje kouzlo. V moderním světě, kdy automobilový trh vyspělých zemí je tak rozmanitý, že je až nevyzpytatelný, může mít úspěch leccos. Může to být něco originálního nebo nezvyklého, ale musí to být především dobré. A to naše kupé tenkrát bylo. kupé Škoda 1100GT - pohled zpředu I zezadu je na kupé pěkný pohled Rentgenový řez ukazuje uspořádání agregátů ve vozidle Není tajemstvím, že konstrukce a technologičnost kupé GT byly voleny tak, aby umožňovaly výrobu v malé sérii a základní sortiment Československých osobních automobilů tak mohl být doplněn o ryze sportovní, náročnější modifikaci. Vzorek při jízdních zkouškách prokázal, že je bez závažnějších konstrukčních závad — zčásti zajisté díky použití většiny podvozkových dílů sériového vozu Škoda 110. Ojedinělé nedostatky byly dílem odstraněny již v průběhu zkoušek, další by bylo možno vyřešit už při stavbě druhého vzorku. Po zvážení situace ve výrobních podnicích našeho automobilového průmyslu, jejichž kapacity jsou až do krajnosti vytíženy hlavními nosnými výrobními programy, autoři spolu s pracovníky Generálního ředitelství Cs. automobilových závodů usoudili, že možnosti realizace je třeba hledat jinde. Jednali s představiteli Českého svazu výrobních družstev, kteří projevili dostatek porozumění a přijali za vlastní záměr zavést v Československu malosériovou výrobu sportovních automobilů na bázi národního typu Škoda. Seznámili se podrobně s konstrukcí vozidla i s problémy, které dosud čekají na dořešení. Autoři projektu je seznámili s předpokládaným rozsahem technologické přípravy výroby a předvedli ty výrobní přípravky, které jsou v OVMV k dispozici a jsou použitelné pro zavedení výroby. Jde zejména o kompletní rozebírací formy pro ruční výrobu laminátových částí a o přípravky pro hydrostatické lisování dílů nosného skeletu karosérie pomocí pryžového vaku. ÚVMV s ochotnou pomocí technologů n. p. Letov a VÚ naftových motorů vypracoval rámcové technologické postupy a předběžnou výrobní kalkulaci za předpokladu roční produkce ca 400 kusů. Přestože kolektiv výhledové projekce a skupiny karosérií ÚVMV byl později pověřen jinými úkoly, nespustil ani po dokončení zkoušek sportovního kupé GT ze zřetele původní záměr. Studie možností alternativní montáže odlišných motorů ukázala, že vůz by bylo možno téměř bez úprav vybavit vhodnými vyráběnými modifikacemi motorů řady 3 110, tedy motorem S 110 R, Škoda Rallye, popřípadě i vysokovýkonnými závodními motory AZNP do 1 300 cm3. Perspektivně by byla možná i montáž motoru OHC 1 500 cm3, který se bude v Československu sériově vyrábět pro náš připravovaný střední vůz. Hotové kupé GT mezitím mj. sloužilo k průzkumu zájmu a k propagaci. Na podzim 1970 bylo vystaveno na plzeňské výstavě Plastex, a zvlášť povzbudivý byl jeho úspěch v březnu 1971 na Ženevském autosalónu, kde upoutalo mimořádnou pozornost i v sousedství mistrovských kousků renomovaných karosářských umělců. Domníváme se, že to, co bylo v ÚVMV vykonáno je dostatečně seriózním východiskem pro odpovědné rozhodování o zavedení malosériové výroby sportovních automobilů v Československu. Význam takové produkce nespočívá zajisté ve stamilionových hodnotách hrubé výroby ani v přímé vysoké rentabilitě. Elitní výroba by však přinesla novou kvalitu do oblasti technického rozvoje a stala by se živnou půdou zejména pro konstruktéry i tvůrce karosérií. Umožnila by jim skutečnou kontinuální práci a mnohem častější realizaci nových návrhů než je možné v naší hromadné výrobě. Příznivý vliv kvalitní výroby sportovních odvozenin na image zn. Skoda by byl rovněž nesporný. Pozn. red. Nelze pochybovat o tom, že kupé 1100 GT z ÚVMV by bylo prvotřídním reprezentantem našeho automobilového průmyslu a že by mu vrátilo zpět mnoho z jeho reputace. Přípravná jednání však zatím nejsou jednoduchá a jejich úspěšnost není zdaleka zaručena. Nezbývá tedy než vyslovit přání, aby všichni, kdo budou rozhodovat o ekonomických a organizačních podmínkách eventuální malosériové výroby jednali rychle a velkoryse. Že takový projekt je možný i v socialistickém systému, to ostatně potvrzuje výroba sportovního vozu Wartburg-Melkus RS 1000 v NDR; porozumění nadřízených orgánů pro význam prestiže dokumentuje i jeho cena. |