Autor: |
| Vytvořeno: 02.01.2006 - Změněno: 01.07.2007 | |||
Náporový chladič Š130RS Měděné trubky s průměrem 30mm Tahokov - železný Mřízka z Karosy Plechy Potřebné nářadí : Běžná sada klíčů, kladivo, šroubováky Úhlová pila v nouzi přímočará pila Svářečka Vrtačka Úskalí práce : Zásah do masky a kapoty Drastické zmenšení kufru Náročnost : vyšší, dva dny Příběh : U soutěžních vozů Š130RS byl chladič umístěn v kufru za předním čelem. Od úložného prostoru byl oddělen chladičovou stěnou, odvod vzduchu byl veden nahoru skrz mřížku v kapotě. Chladič neměl elektrickou vrtuli, chlazení během stání bylo řešeno nadimenzováním chladiče a jeho šikmým uložením, což umožňovalo odtah ohřátého vzduchu komínovým efektem. A do toho se my nyní pustíme... Jako první musíme mít chladič. Měl by být dostatečně dlouhý a výkonný. Zde je dobový original : Já dal přednost jeho výrobě na zakázku před pracným sháněním. Pokud máme chladič, můžeme pokročit dále a udělat do masky otvor. RSa a eSka měla přesně definovaný otvor dlouhý 78cm a 17cm vysoký. Otvor v masce vyřízneme o cca 7mm menší, abychom mohli vytvořit hranu. Hranu ohýbáme postupně a pozvolna kleštěmi, výsledný tvar dorovnáváme babkou s hliníkovým kladívkem. Můžeme použít i dvě klasická kladívka, avšak pozor na nadměrné rozklepání plechu, které způsobí deformování tvaru čela. Dále vytvarujeme tahokov a přibodujeme k čelu. Případné nepřesnosti dokitujeme později ;-) Nyní vytvoříme z kusu plechu chladičovou stěnu. Z kartonu si vystřihněte odpovídající tvar a v kufru ověřte jak pasuje. Potom jej obkreslete na plech, vyřízněte a zavařte. Podle typu chladiče musíme vyřešit jeho držáky. Na přední čelo musíme vytvořit přepážky, které zajistí správné vedení vzduchu k chladiči. Do chladičové stěny pomocí vrtačky a pilníku uděláme otvory pro přívod vody. K odvodu vzduchu měly original kapoty prolisované otvory My použijeme mřížku z autobusu Karosa (mají ji starší modely na čele pod čelním sklem), případně mřížku kterou najdeme na zadním platu u vozu Š100 - ta je menší. Do kapoty vyřízneme otvor o 5mm menší a jeho kraje opatrně zahneme směrem dovnitř tak, aby mřížka mírně zapadla a vytvořila s kapotou jednu rovinu. Zabodujeme, zavaříme a zakitujeme... Pokud jste zvolili měděné trubky, vaříme je pomocí speciální svářečky, nebo pomocí plamene. Věnujte pozornost prostoru mezi přední nápravou a kastlí. Moc místa tam není a standardně se tam trubka nevejde. Naše verze chlazení dle 130RS je na světe... gratuluji :) |