Stavba stolice pro motor
Vytištěno z http://web.daves.cz/index2.php?&item=432
Autor:
4450+8002 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 24.01.2009 - Změněno: 24.01.2009
Potřebný materiál :

obal převodovky
startér, alternátor
nádrž na benzín
expanzní nádobka
motorová příčka
sada hadic a trubek
elektroinstalační materiál
v ideálním případě čtyři kolečka
sada budíků, nejlépe škoda 120
chladič ze Škody 120 s ventilátorem
nějaké jackly, trochu železa a plechu

Potřebné nářadí :

přímočará bruska
CO svářečka
vrtačka

Úskalí práce :

vymyslet správné rozmístění

Náročnost :

vyšší, dva dny

Příběh :

Když jsem stavěl svůj první motor, přeci jen jsem si úplně nevěřil.

Chtěl jsem motor někde a nějak zaběhnout, ale nebylo kde a nebylo jak.

Nechtěl jsem riskovat, že dám motor do auta a on nepojede...

Myšlenka

Musím postavit stojan na motor, který bude splňovat několik mých požadavků:
  • bude umět motor nastartovat
  • motor na něm bude schopný samostatně fungovat
  • bude mít nějakou kontrolu stavu
  • bude mobilní i s nasazeným motorem
  • motor půjde jednoduše nasadit a sundat
  • musí být velmi nenáročný na místo
Úkol je jasný. Několik týdnů jsem jej nosil v hlavě a přemýšlel nad prvním problémem - jak motor uchytit.

Vymýšlel jsem různé příruby, ale vždy byl problém s uchycením startéru.

Nakonec mi bleskla hlavou spásná myšlenka - použít naprosto běžnou přírubu - převodovku.

Takže převodovku je třeba vykuchat (já ji koupil od RSTho za pár stovek už vykuchanou) a uříznout.
Řezat je nejlepší v místně, kde je nejméně materiálu. Tedy středem poloos nahoru k spojkovému válečku.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Na druhém konci mi přišlo nejvýhodnější použít standardní příčku motoru.

Při jejím krácení pozor na novější typy, které mají uvnitř závaží.

!Stavba stolice pro motor
 


V hlavě se mi začala utvářet základní představa o budoucí podobě stolice.

Doběhl jsem pro pár jacků, blok a chladič, abych mohl začít svou představu formovat ve skutečnosti.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Vyzkoušel jsem několik variant, popravdě jsem vycházel z toho, kolik mám kterého materiálu :)
Když už jsem měl trochu jasno, nastrojil jsem vanu a výfuk, abych bylo vidět kudy může základna vést.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Vařit jsem začal od chladiče. Pro něj jsem vyrobil ochranný rám, který ho zároveň drží v požadované poloze.

Našel jsem ještě jakýsi rošt, možná z mrazáku nebo lednice, který se výborně hodil svými rozměry jako mřížka před chladič.

Za chladičem jsem vevařil nosnou příčku převodovky.

!Stavba stolice pro motor
 


Přední část bych měl, byl nejvyšší čas začít řešit kompaktní rozměry.

Stolice musí být skládací, to je přeci jasné. Pohledal jsem nějaké panty a vevařil.

Pak jsem nosný rám přeřízl a vyzkoušel.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Uložení motoru vpředu máme, nyní je třeba uložit motor ještě vzadu.

Použil jsem pokrácenou motorovou příčku, která je vypodložena na požadovanou výšku.

Nezapomeňte, že motor musí jít nasadit i sundat, nedávejte jej proto příliš nízko !

Na prostřední fotce si všimněte řešení pantů. Z boku je pracovní pozice fixována dvěma šrouby.

Při složení tato vzpěrná část tvoří nožičky. V této části je také držák na autobaterii.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Závity řeším tak, že vevařím matku dovnitř jacklu. Nařežu kolem díry sluníčko a matku vklepnu dovnitř a ovařím.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Paráda. Stolice stojí a lze složit. I motor na ni lze nasadit a zase sundat. No prostě luxus.

Nicméně k plné spokojenost stále ještě chybí mnoho věcí. Jedna z nich je nádrž.

Dlouho jsem šaškoval a hledal různé nádrže, následně různé nádoby z rozmanitých materiálů.

Nic se mi nehodilo. Všechno mělo nějaký mínus. Nejčastěji ten, že se dovnitř nevešel plovák.

Nakonec, víceméně už z nouze, jsem si nádrž složil z plechu.

!Stavba stolice pro motor
 


Ukázalo se to nakonec asi jako nejlepší řešení. Pro nádrž jsem udělal držák a nad ni jsem umístil expanzku a hrdlo.

Vedle pak zbylo místo na informační panel - startovací tlačítko, nějaké spínače a pár budíků.

Jako třešničku na dortu jsem přiděl kolečka s brzdičkami. Kolečka jsem musel koupit a tak se staly s přehledem nejdražší součástí celé stolice.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Jako startovací tlačítko se mi ohromně zamlouvala krabička, která mi v garáži už dlouho překážela. Zelené start, červené stop. Šup tam s ní.

Do zbytku prostoru jsem rozmístil otáčkoměr, teploměr vody a oleje, tlakoměr a jako bonus i palivoměr. Chvílemi to vypadalo že hraju patnáctku.

Mezi budíky jsem nakonec ještě vtlačil kontrolku oleje, spuštěného větráku, dobíjení a podsvícení.

Vešly se i spínače. Hlavní spínač, spínač větráku, osvětlení a palivové pumpy.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Když bylo vše hotové, celou stolici jsem odstrojil a rám natřel základní barvou.

Na této fotce se podívejte, jakým způsobem je konstrukce provedena.

!Stavba stolice pro motor
 


A několik pohledů na stolici s motorem.

!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 
!Stavba stolice pro motor
 


Video s nastartovaným motorem:





Doufám, že vám článek alespoň trochu přiblížil kontrukci stolice a nabídl vám nějaké odpovědi, pokud se chystáte ke stavbě.

Sám občas považuji funkčnost této stolice za jednu velkou náhodu. Divím se, že mi všechno vyšlo a původní záměr se podařilo splnit.

Motor se ve stolici zaběhl a nakonec bez jediného zásahu je v autě dodnes. Avšak právě počátečním obavám vděčím za tuto stolici.

Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615