Výměna těsnění pod hlavou
Vytištěno z //web.daves.cz/index2.php?&item=235
Autor:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 19.01.2005 - Změněno: 19.01.2005
Potřebný materiál :
momentový klíč nebo ráčna

Potřebné nářadí :
Běžná sada klíčů, šroubováky

Úskalí práce :
Povolení šroubů hlavy

Náročnost :
větší, asi čtyři hodiny

Příběh :

Těsnění můžete měnit z několika důvodů - buď nemáte důvěru ke stávajícímu nebo vám dokonce již prasklo.

Celá oprava může probíhat na motoru v autě. Pouze je potřeba odstrojit hlavu, to znamená sundat sání karburátoru, potom sací potrubí s karburátorem, výfukové potrubí a odpojit hadice. Samozřejmě se musí alespoň částečně vypustit voda.
Teď by vám měl zbýt holý motor s hlavou. Z hlavy sundejte ventilové víko, které drží dvě desítky matky. Pokud rozebíráte 100-130, budete mít hlavu přišroubovanou šrouby s šestihranou hlavou. Pokud rozebíráte favorita nebo 135-136, bude hlava držet na imbusových šroubech. Všechny šrouby je třeba povolit. Mělo by se povolovat v opačném pořadí než byly šrouby utaženy, ale nakonec zjistíte že budete rádi když vůbec něco povolíte :o) Šrouby nejdříve dobře poklepeme a poté se je snažíme povolit. U motorů 100-130 přeji pevné nervy, protože šrouby jsou slabší a je vysoká pravděpodobnost že je utrhnete. Alespoň mě se to stalo. Záleží na to, zda již těsnění netěsnilo a ke šroubům se dostala voda. Pokud rozebíráte 135-136, šrouby jsou mnohem delší a silnější. Mě se stalo, že poslední šroub nešel zaboha povolit. S hlavou šroubu jsem otočil asi o 10° a zase se vrátila. Nakonec jsem to po půlhodinovém poklepávání a přemlouvání risknul. Zhruba po 20° otočení zavrzal a šel - vzal s sebou asi čtyři závity z bloku. Pokud už se vám šroub podaří otočit, nepřestávejte a vyšroubujte ho ven. Jak ho chvilku necháte, zase s ním nepohnete.
Poznamenejte si kde byl který šroub, ať je tam stejně vrátíte.

!Výměna těsnění pod hlavou
 


Takhle vypadá sundaná hlava a příslušenství...

!Výměna těsnění pod hlavou
 
!Výměna těsnění pod hlavou
 


Hlava se uvolní kompresním tlakem po pootočení kliky motoru. Dosedací plochy je třeba dobře očistit od zbytků starého těsnění a od jiných nečistot. Doporučuje se nechat hlavu přerovnat (snížit) a to zvláště u 135-136 kdy bývá vyžraná.

Nasadíme nové těsnění znakem škoda nahoru a nasadíme hlavu. Šrouby dotahujeme dle pořadí ve třech fázích. Pro Š100-130 dotahujte v první fázi momentem 20Nm, poté nechte chvíli hlavu sednou, dále dotáhněte na 40Nm a nakonec na 50-55Nm. Nutno podotknout, že všechny šrouby by měly jít zašroubovat volně. Pokud tak není, zkresluje to utahovací moment a je lepší šroub několikrát zatočit a vytočit. Samozřejmě před každým zatočením šrouby řádně očistěte. Můžete si pomoci grafitovou vazelínou. Pro 135-136 a favorita utáhněte šrouby silou 20Nm, poté o 90° a znovu o 90°. Pokud utahujete hlavu přímo na vozu, lze u některých šroubů těžko určit oněch 90° protože nelze požadovaná část otáčky provést jedním tahem. Dá se to udělat tak, že v první fázi utáhnete šrouby na 30Nm, v druhé na 60Nm a nakonec na 70Nm. U 135-136 se nemusí provádět dotažení šroubů, u Š100-130 po ujetí 1000km.

Pořadí utahování šroubů 100-130
Výměna těsnění pod hlavou-hlava

Pořadí utahování šroubů 135-136 a favorit
Výměna těsnění pod hlavou-hlavafavo

Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615