| | | | |
---|
| Autor: | | Vytvořeno: 29.08.2005 - Změněno: 30.08.2005 | Potřebný materiál : Vlečená náprava z vozu Š130, Garde nebo Rapid Příčka převodovky z vozu Š130, Garde nebo Rapid Držáky příčky z vozu Š105-Rapid Pružiny a tlumiče
Potřebné nářadí : Běžná sada klíčů, kladivo, šroubováky Úhlová pila v nouzi přímočará pila Svářečka
Úskalí práce : Zásah do geometrie vozu Zásah do konstrukce nápravy Pružiny a tlumiče
Náročnost : vyšší, tři dny
Příběh :
Vlečená zadní náprava má oproti standardní kyvadlové nápravě spoustu výhod. Liší se především provedením hřídele, která je lomená a obsahuje dva klouby. Do převodovky i do bubnu je zasunuta díky tisícihranu. V konstrukci přibyla příčná ramena, která rozpírají podélná ramena a drží je tak ve správné poloze. Ramena tak již nejsou rozpírána poloosami o převodovku. Z toho vyplývá, že vůz může bez problémů stát bez motoru i převodovky. Asi největším přínosem je ale stabilita vozu, která je díky menšímu úhlu kývání ramen větší.
Na voze bude potřeba učinit mnoho složitějších zásahů a nahradit většinu dílů zadní nápravy a to včetně převodovky, nebo alespoň jejího diferenciálu. Převodovka s poloosami již není spojena přes kameny, ale díky tisícihranu.
Z první řadě budete potřebovat celek zadní vlečené nápravy včetně příčky. Pokud si ho přivezete v rozloženém stavu jako já, bude vypadat asi takto:
Po opískování, vyztužení a nakomaxitování z toho získáte celkem krásnou nápravu...
Dále budete potřebovat držáky příčky z vozu Š120 a vyšších. Vysekat si je můžete téměř na každém vrakovišti škodovek. Vypadají takto :
Po očištění a ořezání na příslušný tvar :
Protože příčná ramena mají úchyty na příčce, je nutné použít novou příčku. Ta však nelze přidělat ke stávajícím držákům. Původní držáky je třeba odsekat a posunout stěnu o několik centimetrů dovnitř vozu, jinak by vadila úchytům příčných ramen na příčce. Doporučuji v rámci těchto úprav provést rozšíření tunelu pro pětistupňovou převodovku.
Pro přenesení přesné geometrie je nejvhodnější použít přípravku. Ten si můžete sami svařit a to buď tak, že použijete starší vlečenou nápravu a svaříte dohromady příčku převodovky s podelnými rameny. Tento přípravek vlastní a zapůjčuje Džon, nebudu se tak zabývat přesným popisem jeho výroby. Druhá varianta přípravku je o mnoho jednodušší a spočívá ve svaření příčky převodovky s příčkou motoru. K tomu ale musíme mít k dispozici auto, ze kterého tímto způsobem vlastně geometrii okopírujeme. Nám se válela hned vedle polorozebraná 120ka, tak jsem na ní hned přípravek svařil.
Zde jsou fotografie přípravků :
Nyní na příčku převodovky našroubujete držáky a přípravek zašroubujete do auta. Já nakonec přípravek od Džona k vaření nepoužil a navařil to podle toho mého. Džonův přípavek jsem pak použil jako kontrolu, že to pasuje.
Držáky napasujeme a zavaříme.
Protože stěna u převodovky nikdy nebyla projektována k držení vlečené nápravy (a tím tlaku příčných ramen), je více než vhodné před montáží držáků provést její vyztužení. Například zesílením stěny přivařením minimálně 2mm plechu do místa, kde budou držáky. V opačném případě budou držáky pracovat a po čase budou mít snahu vytrhnout se ze stěny ven.
Při přenášení geometrie máte několik variant, jak vysoko příčku uchytit a tím ovlivnit postavení kol. Pokud chcete mít zadek vysoko, bude příčka níže. Pokud naopak budete chtít auto posadit nízko, budou držáky příčky výše. Odpovídajícímu posazení převodovky je pak potřeba přizpůsobit držák silentbloku převodovky.
Pokud můžete s autem manipulovat a používáte přípravek svařených příček, je nejlepší nápravu osadit a auto spouštět na zem. Postavit si kola jak se vám líbí a příčku zafixovat. Platí, že pokud umístíte příčku výše, můžete později regulovat postavení kol pomocí podložek mezi úchyty příčky a příčkou. Pokud ji naopak umístíte výše, můžete postavení kol regulovat pouze nastavením držáku příčných ramen, což je opět zásah do geometrie nápravy.
Stojící celek vypadá takto :
Nápravu již máme v autě. Nyní je potřeba vyřešit tlumiče a pružiny. Pružiny z eRka budou moc krátké, sotva postaví kola rovně na odstrojeném voze. I s eMkovými pružinami budete mít pravděpodobně kola do A. S největší pravděpodobností budete muset použít tlumiče ze 130-Rapid. Ty jsou zase příliš dlouhé a tak se budou muset zkrátit. Podobný problém bude s tlumiči, eRkové budou krátké a 130kové zase dlouhé. Pozor na to, že tlumiče 100-125 nemají vnitřní dorazy a tak je třeba je nahradit jiným způsobem. Například textilními pásky po vzoru Garde.
Doufám, že se úprava povedla a náprava bude dobře sloužit.
|
|
| | | | |
| Komentáře
| |
---|
| | | |
---|
|
| chápu tedy dobře, že se musí stěna, na kterou budu vařit držáky ze Š130, musí natlouct dopředu?
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| co jsem zkoušel, tak +-3cm od základní polohy by ještě měly být v pohodě. Příčku radši výš, než níž - podložky můžeš dát vždycky. Ale zkus se držet v toleranci +-1cm, pokud nemáš speciální úmysly. Porovnej umístění držáků z fotek různě po netu.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Přesně tak, příčka výš znamená auto níž. Nic se nesmí přehánět, jinak ti náprava bude sedět na dorazech a půjde špatně řadit. Tlumič je v pohodě, buď se ti vejde 120kovej, nebo 130kovej. To si vyzkoušíš "nasucho" bez pružin. Pružiny buď vyjdou eMkový, nebo zakrátíš pružiny z rapida, případně necháš udělat na zakázku.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Daves tak že když přivařim tu příčku vejš od zemně tak bude auto níž. A jak je to z tlumičema a pružinama? O kolik se musí krátit přužina a jak upravíš tlumič?
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Pokud myslíš Klatovy, tak samozřejmě, jako na všech předchozích, nebudu chybět. Bohužel nepojedu RSem, protože to je ještě stále ve fázi vývoje (podívej se do deníku), ale Rapidem. Ten je v dost žalostném stavu... Není divu, původně to byly náhradní díly
Tak či onak, stav se na pokec v chatce 9-10.
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
| | |
---|
|
| Zdar Dejve, všechny tvoje úpravy mě fascinovaly a tak bych rád věděl jestli budeš na podzimním srazu? Rád bych to sčíhnul zblíska. Zatím škodě zdar Ondra alias Freeangel. www.freeangel.wz.cz
|
| | [ Vulgární ] [ Reagovat ]
| |
|
| | | | |
|
| | | | |
| Copyright 2001-2015
| |
---|
| Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora. David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615
|
| | | | |
| Google search
| |
---|
| Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...
|
| | | | |
| | | Statistika
| |
---|
| Právě prohlíží: | 113 | Právě přihlášeno: | 0 | Dnes návštěv: | 395 | Celkem návštěv: | 28833091 |
| Článků: | 179 | Fotografií: | 4065 | Komentářů: | 1237 | Uživatelů: | 310 |
|
| | | | |
|