Ještě než se ponoříte do hlubokého čtení a hltání nových zkušeností, rád bych vás upozornil, že v lakování vozu jsem naprostý laik. Snad právě proto jsem se rozhodl popsat své zkušenosti z mého laického pohledu a pomoci tak jiným laikům vstoupit do světa lakování. Odborných článků na toto téma existuje jistě spousta a najdete v nich nepřeberné množství variant. Spolu tady projdeme mé zkušenosti a dojmy, které vám doufám pomohou.
Elektrická pistole nebo kompresor ?
Začínal jsem s elektrickou pistolí Noell za 490Kč. Pistole měla výkon asi 80W, nevím parametry tlaku, ale k nastříkání základovky nebo srovnání auta do jedné barvy to stačilo. Hlavní problém je, že pistole nedá požadovaný tlak a tak se musí barva hodně ředit. I v poměru 1:1 jsou kapky barvy poměrně velké a občas má pistole tendenci plivat barvu. Při stříkání se musí velmi pečlivě dbát na množství nastříkané barvy, protože stačí málo a hned barva steče.
Problém byl také s čištěním, neboť pistole se musela vždy rozebrat (vzít šroubovák, povolit dva šrouby, vyjmout trysku s pístem), vyčistit a zase složit.
Později mi pistole odešla a tak jsem koupil Extool za 790Kč. Ta bohužel vůbec nefungovala, respektive fungovala mnohem hůře než Noellka. Čištění bylo jednodušší, tryska s pístem se z pistole vyjmula v kuse a vyčistila venku a tak nebylo třeba pistoli rozebírat.
Pozor: elektrické pistole mají vysokou spotřebu barvy !
Závěr: pokud jsou omezené finanční možnosti, stačí i elektrická pistole. Rozhodně neinvestovat více jak 1000Kč !
Dobrá, tak tedy kompresor. Ale jaký ?
Také jsem si tuhle otázku pokládal. A položil jsem ji i jiným. Prodejci mi radili, že kompresor pod 13000Kč je k ničemu, jeden dokonce tvrdil, že použitelné kompresory začínají na hranici 30000Kč. I tedy položil jsem otázku těm, co doma stříkají. Podobně jako rady prodejců, i zde se téměř všichni shodli : je to úplně jedno, stačí malý kompresor za 3000Kč. Divné, že ? A kde je tedy pravda ?
Rozhodl jsem se tedy zkusit nejdříve radu diletantů, vyhlédl jsem si aukci zabaveného majetku ve které byl kompresor Gude s 24litrovým zásobníkem, vzal jsem patnáct stovek (maximum, za které jsem byl ochotný si ho koupit) a šel si jej vydražit. Kompresor byl dva roky používaný v restauraci, nejspíš k pohonu piva. Byl tedy čisťounký, jako nový.
Pravdou je, že 24 litrový zásobník je poměrně malý a tak kompresor neustále zapíná a doplňuje. Důležité však je, že ani během doplňování neklesne tlak pod 4atm a hlavně že nevypne (například tepelná pojistka) a dokáže tlakovat i půl hodiny v kuse.
Závěr: na domácí stříkání, ofukování a dohušťování pneu stačí základní značkový kompresor, který lze pořídit nový od 3000Kč.
Kompresor máme, co příslušenství ?
Po delším zkoumání nabízeného sortimentu v kamenných obchodech i elektronických eshopech jsem se rozhodl pro variantu vše v jednom a v Bauhausu jsem za 590Kč koupil pětidílný set čítající točenou hadici, hustič pneu s měřákem, ofukovací pistoli, rozprašovací pistoli a pistoli na stříkání barvy. Všechno tohle se do základu určitě hodí a pokud byste kupovali samostatně, zajisté překročíte hranici 1000Kč. S přiloženou pistolí se nechá stříkat vše - základ, kit, plnič i lak.
V současné době rozmýšlím dokoupení pískovací pistole, nějaké kvalitnější pistole na stříkání vrchního laku a dokoupení hadice.
Závěr: nekupujte jednotlivé díly zvlášť, kupte si v začátcích výhodný set dílů.
Doplněno : zakoupil jsem novou pistoli za 1640Kč, ale nedokáže rozprášit barvu tak jak pistole ze sady z Bauhausu za 590Kč a ani nejde tak pěkně regulovat.
Čím stříkat, čím ne a proč ?
Základní barva je první nutnou položkou. Zde záleží na zkušenostech každého, z domácí produkce si můžete vybrat například Formex nebo Fermex. Přestože prodejci tvrdí, že jde o jednu a tu samou barvu, není to pravda. Fermex vytváří hrubší povrch vhodnější pro další vrstvy barvy, zatímco Formex pak vytváří lesklejší a hladší vrstvu vhodnou v některých případech pro finální zástřik lakem. Barva je nelepivá po 5-15 minutách, opracovatelná po hodině.
Stříkací kit nastupuje v případě, kdy povrch není zcela rovný a hladký a je potřeba jej ještě přerovnat. Podobně jako klasické kity je na polyesterové bázi a je dvousložkový. Ředit lze Cčkem. Na trhu je velký výběr, já vsadil na značku Novol. Povrch je suchý po 1-3 hodinách, opracovatelný po 5-10 hodinách.
Plnič si mnoho lidí plete se stříkacím kitem. Zatímco stříkací kit je podobně jako klasický kit většinou polyesterový a slouží pro vyplnění nerovností, plnič bývá akrylátový a ve své podstatě je to základ pro lak. Ředit lze Cčkem, ale jen decentně, velmi rychle pak schne. Vytvořený povrch je tvrdý, hladký a hlavně narozdíl od kitu je nesavý. Zde jsem vsadil na značku Body 3+1. Povrch je suchý po 15-30 minutách, opracovatelný po 2-4 hodinách.
Lak je finální vrstvou a v podstatě máme na výběr mezi akrylkombinačbí (nitrokombinační) barvou, systetickým lakem a akrylátovým lakem. Ze svých zkušeností již nikdy nebudu stříkat akrylkombinací. Velmi rychle schne (5-15 minut), vytváří nekvalitní povrch a časem ztrácí lesk a zvětrává. Finančně se hodně blízko pohybuje syntetika, například ViveMetal. Výhodou je kvalitní povrch a velmi silný lesk, nechá se celkem pěkně "nalejt" a v domácích podmínkách se v něm spolehlivě utopí všechen prach a bordel. Ředit lze Skem a finančně je velmi dostupný (tuším do 400kč litr včetně tužidla). Povrch je nelepivý za 3-5 hodin, proschlý za 10-15 hodin. Problém je ve špatně odvětraných prostorech s velkým množstvím lepivého prachu. Poněkud nákladnějším stupněm je pak akrylátový lak (například Mobihel), který vytváří též dokonalý lesklý povrch, je však více náchylnější na čistotu prostředí a přesnost stříkaného množství. Opět je dvousložkový, ředí se většinou speciálním ředidlem a pohybuje se od 1000Kč za litr barvy. Velmi dobře se s ním pracuje a nelepivý je za 20-40 minut, proschlý za 2-5 hodin.
Závěr: vaše představy o kvalitě budou přímo úměrné potřebnému času, náročnosti zpracování a též financím
Ok, chci začít lakovat
Stříkat lak je téměř to nejjednodušší. Nejsložitější je příprava podkladu.
Příprava podkladu
Plechy je nutno odrezit, vyrezlá místa vyřezat a zavařit. Pokud nebudeme ihned kitovat, povrch očistíme, odmastíme a přestříkáme již zmíněnou základovkou. Pokud budeme kitovat hned, povrch také očistíme, odmastíme a překitujeme. Velké nerovnosti kitujeme kitem s příměsí skelných vláken, brousíme papírem 40-100 a postupně s menšími nerovnostmi volíme i jemnější kit a brusný papír. Povrch musí být dokonale rovný, nesmí mít žádné boule a hlubší škrábance. Poslední vrstvy jemného kitu brousíme papírem 100-200. Při broušení používáme vibrační brusku nebo špalík, aby broušená plocha byla 100% rovná. Oblá místa pak brousíme hranou, jen v krajních případech holou rukou. Brusné houbičky používáme jen na oblá místa a jen v nejnutnějším množství. Když se nám plocha zdá rovná, přestříkáme ji stříkacím kitem a opět přebrousíme. Brousit doporučuji vibrační bruskou, první vrstvu papírem 100-150. Pokud se nikde neukazují mapy (vznikají nedokonale rovným povrchem), zabrousíme 400 pod vodou. Pokud se objevuje velké množsví map, brousíme co to jde, třeba až na kit nebo plech. Zbytečně to však nepřeháníme, abychom nenadělali větší nerovnosti, než původně byly - jinými slovy když se dostaneme ve větší míře až na plech, je něco špatně. Pokud někde zůstaly broušením nedotčené dolíky zatímco všude kolem je obroušeno na plech, musíme nutně kitovat. Stříkneme další vrstvu a přebrousíme. Pokud se stále objevují mapy, brousíme všude stejnoměrně tak dlouho, než se někde dostaneme na plech a opět stříkeme. Pokud stříkáte už desátou vrstvu kitu, asi jste někde udělali chybu ;-). Poslední vrstvu přebrušte 400kou pod vodou. Pokud budete chtít výsledný lak mít jen jednu vrstvu, musíte nyní stříkat plnič. Bez plniče se vám barva vpije do kitu a povrch nebude dokonalý. Pokud budete stříkat více vrstev laku, plnič být nemusí, protože stejně vrstvu laku budete brousit. Plnič stačí jedna vrstva a brousit 600-800 pod vodou.
Stříkání laku
Zde si rozmyslete, zda budete stříkat akrylátem, nebo levnější syntetikou. Jak jsem psal již dříve, syntetika schne podstatně déle a vytváří velké množství nepříjemného lepivého prachu. Ale zase se v ní lépe utopí prach a lze lépe "nalejt", dobře se slévá, méně stéká a dokáže zakrýt i menší nerovnosti. Oproti ní akrylát rychle schne, dovolí tak rychlejší práci a prach ve vzduchu není tolik lepivý a tak se nelepí na částečně zaschlá místa. Nevýhodou je vyšší cena.
Důležitým faktorem kvality laku je čistota prostředí. Předpokládám, že nevlastníte stříkací box a tak budete stříkat v garáži nebo podobné místnosti. Před samotným lakováním doporučuji zamést a ofoukat vše v místnosti od prachu, vzít rozprašovač (součást zmíněné sady), naplnit jej vodou a vše řádně postříkat. Nezapomeňte na strop, ideálně vše musí být mokré. Stříkejte i do volného prostoru, aby se pochytal prah a sedl na mokrou zem.
Oblečení volte pokud možno umělá vlákna, nejlépe pláště z umělotiny. Neuvolňuje se z nich prach a částečky, když se pohybujete nad lakovaným dílem. Pozor na vlasy, schovejte je pod čepici, šátek nebo kšiltovku. Jednak vám nebudou padat a druhak se vám do nich nebude prášit, zvláště pokud pracujete se syntetikou.
Ochrannými pomůckami by měly být čiré brýle, samozřejmě rouška a pokud pracujete se syntetikou, oceníte i dlouhé rukávy a rukavice.
Barvu míchejte v čistém prostředí, v čisté plechovce, nepoužívejte na míchání nikdy žádné špalíčky a podobně. Míchejte protřepáním. Do pistole lejte barvu přes filtr, nikdy ne přímo. Barvy rozdělávejte jen nutné množství, spotřeba barvy je velmi nízká, deci akrylátu stačí na nalakování dveří ze všech stran. Rozdělejte si však raději více, než méně a mějte v zásobě něco, na co se dá použít zbytek - třeba olakování rohů.
Před stříkáním si zkontrolujte, zda je správně nastavený tlak na ventilu kompresoru a správně seřízenou pistoli.
Stříkané díly pečlivě odmastěte (technický benzín nebo ředidlo C6000 - s benzínem se lépe pracuje) a přejeďte je antistatickou utěrkou (důležité ! pokud to neuděláte, leštěný povrch se zelektrizuje a přitáhne všechen prach v okolí !)
Začněte stříkáním rohů, ohybů, záhybů atp. Pak stříkejte souvisle celou plochu, barvy dejte právě tak akorát, aby se slila, ale aby nestekla. Jakmile bude nastříkáno, co nejméně se kolem stříkaného dílu pohybujte. Za pár hodin se uvidí, jak jste na tom...
Pokud se nepovede, můžete barvu obrousit 400kou pod vodou, pak přejet 600-800kou a stříknout znovu.
...a já vám držím palce :)
Důležité je se nebát, nejcenější je praxe. Až budete držet pistoli v ruce a uděláte chybu, řeknete si... jo, přesně tohle tam psal ! :-) Ale je to jako s řízením auta... taky se to může zdát složitý a může vám to někdo horemdolem vysvětlovat, ale dokud se nebudete držet volantu, neuvěříte.
Zdravim, sím Vás, co mám udělat, když jsem stříknul auto(jenom půlku) syntetikou vivemetal, rozdíly s originálním lakem je až příšerný!!Někde ta barva vypadá jako taková čokoládová!!!z jiného úhlu zase takova černá jak má bejt....auto je po laku 3dny, takže je snad nějaká možnost že se třeba zmatní????opravdu zlatý AKRYL!!když na nastříkaná místa zasvítí slunce tak spíš ta barva vypadá jak černo hnědá ....sice nástřik je opravdu lehčí než u toho akrylu, ale výsledek-hnus velebnosti....poradíte co s tím?zda rozleštit tempem(odstín asi zůstane furt stejný...ne??) děkuji moc
Dobrý článek. K té přípravě graráže pro lakování - vynikající věc je nastříkat stěny a strop styren-akrylátovým penetračním nátěrem (soudal nebo den braven), mně v garáži padal prach z omítky takovým způsobem že se tam nedalo ani přeleštit auto, dva nástřiky penetrákem a už nespadlo ani zrnko
www.estplus.cz u každého výrobce je třeba žádat dodávanou konfiguraci trysek dle materialů rádi poradí. Nekupuj to v supermarketu bez toho aby jsi přesně věděl co chceš ,oni o tom ví jen to že je to pistol na barvu
Jen pro úvod jsem vyučen malířen a nějaké to auto jsem už nastříkal . čím ??? vzduch nin 6 atmosfer !! a nasledně regulovat pro tmely je to snad minimum pistol v podstatě jakákoliv s doporučeným tryskováním tmel, plnič, základ 1,4-1,7mm lak 1,2-1,4mm já osobně pak EST základy 1,5 a laky 1,3mm solidní prodejce vám nabidne přetryskování ,universál ,jen na pistol a náhradní sadu tryska + jehla cca 5-6000kč Laky ?? syntetika ????? hruza ,hnus,amaterismus auto nastříkane lakem např S 2029 což je barva na plot a né na auto!!!!Po vybroušení a jednotlivýmmi vrstvaní se odmašťuje benzínem ,acetonem (C6000)a toto jsou rozpouštědla které funfují na syntetiku takřka jako odstraňovač takže do toho jakákoliv oprava autolakem třeba i spraem muže byt pak problémová. životnost cca 2 roky ,po dvou letech se začne spašovat 100% takže : Material odolný rozpouštědlum a olejům po vytvrzení a odolný povětrnostním vlivům 1) levná a kvalitní varianta Polyuretanové laky a zaklady U 2xxx 2) kvalitní a dražší varianta Aklriláty rozdíl ??? Akryl rychlejí nasychá ,výší lesk ,výší cena , pro oba je pak shodné aplikace "mokrý do mokrého " nikoliv čekat 2 hodiny , začínat stříkat od hran zahybů šroubů , než obejdu auto jedu druhé kolo opět hrany a lechce plochy ,třetí kolo hryny kontoluji jestli jsou vykryté a přídám na plochu ,pozor větší pauza tak aby hrany naschly do stavu "lepivý " prst musi byt ale čisty !! 4-5 kolo finale proti světlu kotroluji slévání laku . Příprava podkladu tak to je na članek a né na příspěvek ,pevný ,plasty podstříklé filerem vyschly vytmelený a odmaštěný pozor i Váš pot dokaže udělat problém, klasicky tech.benzin aceton lehce stahnou prach a případné mastnoty .
Zdravím, už delší dobu řeším dilema, jestli koupit kompresor GUDE s 50L zásobníkem, nebo bude stačit levnější a lehčí 24L, v obou případech olejové. Po přečtené tohodle článku mám rozhodnuto - bude stačit menší. Mám málo místa a budu stříkat nějaký ten blatník, zadní lem a podobně. Kompresor mám vybraný tenhle http://www.gude.cz/naradi-technika/olejove-kompresory/kompresor-215-8-24-6-dilna-sada-gude.html Jen tento týden je v akci v makru za 2150 Kč, tak tam pro něho sjedu. Jenom mám dotaz co mám ke kompresoru koupit za příslušenství ke stříkání. Pistol mám objednanou s 1,5 mm tryskou a horní nádobkou 0,8L. Zajímá mě spíš jestli je potřeba koupit nějaký filtr či odlučovač vody a oleje? Případně jaký doporučujete? A nějaké to příslušenství v sadě z obi asi zrovna taky koupím. Ještě sem původně uvažoval o kompresoru GUDE z aukra. Je tam už po několikáté nepoužitý 50L za docela dobrou cenu. http://www.aukro.cz/item347562703_kompresor_gude_300_10_50_eu_nepouzity.html
Zdravím, myslíte že když si pořádně do hladka obrousím původní barvu na svojí stovce, a pak na to nastříkám novou vrstvu nějaké barvy vhodné na staré laky, tak to bude držet? Jde mi o to, že nikde nemám známého, který by mě to mohl opískovat.
Skvely clanok,i ba skoda ze som to nasiel iba teraz. Pridal by som iba tolko, ze striekanie treba robit vo viacerych vrstvach - najprv zaprasit a potom este raz alebo aj viackrat prejst v tensich vrstvach... Minuly tyzden som striekal 120ku, kupil som na to ViveMetal, na cele auto (aj zvnutra) som spotreboval okolo 4 litrov (1 liter stoji 300 Sk) a vyzera to pekne - aj leskne a podla mna sa to da vyborne striekat a dobre sa to zleje. Ako striekaci tmel som pouzil C6000, cele sme osmirglovali 500kou pod vodou. Ten lak je skveli, iba schnutie zavisi od teploty, ale je to v pohode. Mame doma robeny kompresor 24 l, tlacilo to celkom fajn, iba bolo treba casto odkalovat, aby nestriekal olej do pistole.
bez problémů, proto jsem to psal aby to pomohlo. koukám že jsem zapoměl napsat že ideální je ty vrstvy stříkat křížem ,tzn první vrstvu tak aby pistole psala pás vodorovně a druhou svisle(jsem tak zvyklej,ale je to jedno).Další věc ,seřízení pistole - ideál je pokud z ní jde z těch 30cm cca 20-25 pás barvy ,kolem jde samozřejmě rozprach , pásy barvy se překládají cca o 1/3- zbytek je na cviku a očích , prostě je potřeba vidět ,jak se to slývá a tomu přizpůsobit rychlost pohybu a nebo nastavení pistole (pokud musím jet pomalu přidám tlak nebo barvu).Tlak , další věc , je rozdíl jestli pistole má horní a nebo spodní nádobku , horní stačí menší tlak tj cca3 bar -ideál jemná regulace na pistoli(u lepších typů běžné) .tlak vzduchu je zbytečný hnát nějak vysoko , pokud je ho moc tak dochází ke strhávání proudu barvy odraženým vzduchem a tím vysoký spotřebě vzduchu i barvy a i k přidušení lakoše -málokdo má v garáži tak výkonnej odtah(já 0,5kW motor 2500ot/min a vrtule ke chladiči ze 100 a sotva to stíhá spolehlivě odsát) . K tomuhle - BACHA !! na to , tyhle barvy a aerosoly z nich jsou sajrajt(i když menší než vodou ředitelný) ,doporučuju investovat do respirátoru s filtry s uhlím , stojí to kolem 1t , fitry pak samotný kolem 3-5 kila , ale z vlastní zkušenosti můžu říct, že přiotrávit se je velmi jednoduchý a člověk to na sobě nepozná až je pozdě.
na stříkání stačí opravdu malý kompresor , používám GUDE výtlak 125l(sáníí cca 250 l) s 24 l nádobou , ideál je tak dvojnásobek,stíhá potom dotlakovat i při odběru.Stříkací pistole z baumaxu (apod.) je sice dostačující ,ale je s ní hrozná práce.Lepší variantou je kovofiniška cc3t .Já používám SATA - nová stojí kolem 9t+ , ale stačí prolízt bazary. Rozdíl je v tom, že stříká daleko jemnější kapičky a tudíž se lépe dávkuje barva a daleko jednodušeji se dosahuje hladkého povrchu. Plnič -je potřeba stříkat na hladko,tzn při stříkání se stříká do lesku (jak barva ),pokud to nejde ,buď moc hustý plnič nebo malý tlak nebo moc rychlý pohyb s pistolí.Pokud se to podaří není potřeba ho už brousit. Pomeranč se opravdu špatně brousí Barva -podle mě nemá cenu používat nitro -nevýhody viz výše,akrylát nebo průmyslovej akryl jsou daleko odolnější.Aplikuje se na 2x ,1 vrstva je podkladová ,stříká se jen takovej rozprach, aby se díl pokryl barvou -neslývá se - nevadí když prosvítá podklad .Pak se nechává tahle vrstva vyvětrat -podle teploty cca 5-10 minut(není kam spěchat) ,potom se stříká druhá vrstva ,stříká se tak, aby za pásem barvy z pistole vznikala slitá lesklá barevná plocha .Důležitý je dodržovat vzdálenost cca 30cm od dílu a nezastavovat na dílu , barvu z pistole začít stříkat už před dílem a skončit až za dílem , může dojít k vyprsknutí a to je konec , na umytí dílu a znova.
No tak to bych Ti přál ten pomeranč brousit na celým autě pěkně dvoutisícovkou šmirglem pod vodou.nebyl bys schopen ani psát na PC jak by tě bolela ruka )) s pozdravem venni