Potřebný materiál : Nabroušená vačka Rozvodová kola s řetězem Těsnění krytu rozvodů (prsou) Těsnění olejové vany Těsnění víka ventilů Těsnění krytu zdvihátek Těsnění pod sací koš (olejové čerpadlo) Těsnění palivového čerpadla Olejový filtr 4L oleje Gufero
Potřebné nářadí : Běžná sada nářadí
Úskalí práce : Vypuštění oleje, sundání vany Sundání piána (vahadel)
Náročnost : střední, jeden den
Příběh :
Někdo sbírá koně, někdo zase klokany, ale všichni by rádi měli nejvíce toho onoho pod kapotou.
Důležitým faktorem hybné síly našeho plechového miláčka je výkon a kroutící moment. Výkon jako takový je celkem zavádějící veličina, neboť jde pouze o přepočtený kroutící moment ve vztahu k otáčkám. Právě kroutící moment je síla, která nás kroutí kupředu. Výkon většinou bývá největší ve vyšších otáčkách zatímco kroutící moment v nižších. Ideální sportovní jízda vypadá tak, že řadíme na další rychlostní stupeň v oblasti nejvyššího výkonu a padáme s otáčkami do oblasti nejvyššího kroutícího momentu. Snahou je posunout vrchol kroutícího momentu blíže k maximálnímu výkonu a mít charakteristiku kroutícího momentu co nejplošší.
Právě ostrá vačka je to, co posouvá náš kroutící moment do vyšších otáček.
Výměnu zahájíme vypouštěním prohřátého oleje. Pak demontujeme filtr. Prohřátého proto, aby byl řidší a lépe vytékal a vyplách pěkně vanu.
Sundáme olejovou vanu a odšroubujeme sací koš od bloku nebo od prsou. Olejová vana drží na 18-19 šroubech. Možná budete muset sundat kryt setrvačníku abyste získali přístup ke krajním dvou šroubům.
Odpojíme kabely od rozdělovače a vyndáme rozdělovač. Zapamatujte si pořadí kabelů na rozdělovači, stejně tak jeho pootočení.
Doporučuji otočit minimálně klikou na 0° a poznamenat polohu palce rozdělovače.
Odšroubujeme prsa, povolíme rozvodová kola a sundáme je. Budete muset povolit a sundat řemenici. Takže sundat řemen z alternátoru (ťen je lepší demontovat úplně, ať později nepřekáží). Šroub řemenice povoluji většinou sekáčem, ale jde to i zapřením řemenice.
Sundáme víko ventilů a demontujeme piáno. Dva krajní šrouby drží mimo piáno též hlavu. Dále jsou uprostřed další čtyři šrouby.
Sundáme kryt zdvihátek, vytaháme zdvihátka a misky, sundáme palivové čerpadlo. Misky lze vytahnout tak, že do nich strčíme prst a vytáhneme. Skládejte si je tak, abyste věděli kde která byla.
Kdo má velký prsty, musí si poradit jinak.
Polovolíme šrouby krytu vačky a vačku vytáhneme Mělo by to jít hladce a bez problému.
Nyní vše opačným směrem :) Zasuneme opatrně vačku, možná vám bude déle trvat než se trefíte do stěny motoru na druhém konci. Našroubujeme kryt vačky, zasuneme zpět misky, nastrkáme zdvihátka, zašroubujeme piáno, nandáme kryt zdvihátek a palivové čerpadlo. Nasadíme a utáhneme rozvody, vyměníme gufero na prsou a prsa přišroubujeme. Přišroubujeme sací koš a vanu. Zasujeme a zapojíme rozdělovač a případně alternátor, nasadíme řemenici a řemen. Přeměříme ventilovou vůli, nasadíme víko ventilů, olejový filtr, napustíme olej a jedeme na testy :)
Gratuluju... Vaše vačka je vyměněna :)
PS: Ostrou vačku najdeme v motoru Š110R a Š110LS (247°), ve favoritu 136LX a GLX (248°), nebo lze zakoupit ostřejší.
Nedotknul, jen jsem nechtěl, aby ten komentář odradil kopec lidí od výměny vačky.
Škodovka má sériově dvojité pružiny, pro ostřejší vačky se pak dávají pružiny z BMW, Minicoopera nebo Fabie, které jsou tužší. Mimo takové náhražky jsou i speciální pružiny. Úprav lze provést kopec, od těch nejjednodušších, jako je snížení hlavy, slícování a leštění potrubí, odlehčování rotačních hmot až po ty náročnější jako výměna či přebrus vložek, odlehčování ojnic a Tčkové písty.
Nejsem automechanik a už vůbec ne zkušený motorář, takže jsem rád, když tu diskutujeme a případně mě někdo doplní či opraví. Je to určitě přínos pro ostatní čtenáře.
mozno som to zle napisal,nechcem,aby doslo k nedorozumeniu...seriva ostrejsia vacka,budiz...myslel som som vaznu upravu,kedy ocakavame nove komponenty,nove zauhlovanie bloku,atd...kazdopadne pri kazdej vymene vackoveho hriadela,treba pouzit nove zdvihatka ,vacka je totiz brusena skosmo a zdvihatka tiez...a predstavte si tie roztancovane ventilove pruziny pod ostrymi vackami.Dvojite pruziny tiez nie su zly napad.Minimalne tieto dve veci treba urobit.nemam konkretne skusenosti so skodovackymi motormi,ale niektore zasady platia vseobecne,a toto so skusenosti generacii ladicov,takisto moje.Dajme tomu ze je to evergreen.......Bavi ma citat tieto clanky a myslim ze kopec dobrych postrehov sa tu da najst,takisto aj zabavit.Pripomina mi to dobu ked som zacinal.Daves,myslim ze Tvoja stranka je ozaj dobra a robis co ta bavi,nechcel som sa Ta dotknut,tak sorry.
Dlouho jsem váhal, zda reagovat. Ale zdá se, že tento článek je komentářový evergreen.
Vyměnit vačku za ostřejší byť na neupraveném motoru není zcela bezpredmetne a zbytocne. Dokazuje odbrždění motoru před a po výměně vačky v jiném článku. Avšak to platí převážně o sériové ostré vačce, například o vačce ze 110R. Samozřejmě dát 315 vačku do sériového motoru nesmysl je. Celé je to o stylu jízdy, nelze čekat dvojnásobný nárůst výkonu. Úpravě hlavy, potrubí a motoru je taktéž věnován jiný článek.
Závěrem bych rád poukázal na fakt, že v článku nikde nikdo nikoho nenabádá k tomu, aby strkal ostrou vačku do sériového motoru a už vůbec článek nevybízí někoho k broušení vačky pilníkem.
Menit vackovy hriadel za ostry bez predchadzajucej upravy motora a tym myslim hlavu,kanalu,ventily,kluku,ojnice a piesty je bezpredmetne a zbytocne.Takmer nic tym neziskame.Je to komplexna vec,menis casovanie a potrebujes zladit kopec veci.Treba zacat uplne od zaciatku a poskladat dobry motor,ktory nieco vydrzi a nie strkat vacku do hocicoho.Vacka potom tak ci tak nema prilis dlhu zivotnost,pre auto na nakupy a do roboty je to mrhanie casom...Zaujimalo by ma ako kontrolujete upravu sania a co si pod tym vlastne predstavujete?
Otázka zní, zda víš kde koupit origo vačku, protože imho 95% nabídky, byť i pod logem firmy, je přebrus.
A v čem se to liší ? "Tupá" vačka se od "ostré" vačky liší tvarem a úhlem palce. Přebroušením sebereš materiál, který přebývá. Materiál který chybí tam však nepřidáš.
Prosím prosím Zeptám se také, je lepší pořídit origo vačku 280 nebo přebrus vačky na 280? A jestli se dá přebroušená srovnávat origo? A včem je to či ono lepší, chci si pořídit vačku 280 ale nevim jestli si mam pořídit přebrus. Předem dík
Povrch vačky je nitridovaný, při přebrušování se část nitridovaného povrchu naruší. Tuneři se pak dělí na dvě skupiny, jedni tvrdí, že nitridace je zbytečná a druzí tvrdí, že bez nitridace dojde k destrukci Kaďopádně nitridace vačky vyjde asi na 200Kč, takže není moc co řešit.
prestne ako hovoris a to by sa podla mna ssi aj pekne narobil pokedy by to vybrusil lebo povrch je kaleny a je to velmi huzevnata cementovana ocel a vobec nikdy by to tak navybrusil kazdy ba mal iny rozmer je to kravina zohnat original je asi lebsie
presne tak, chlapci v garazi si myslia ze maju asi viac vedomosti ako vyvojary, konstruktery a inziniery.... pilnikom brusit vacku... to sa fakt nevidi kazdy den, ved to je najvacsia blbost aku som za svojho strojarskeho zivota videl. pre boha...