O úpravách
Vytištěno z //web.daves.cz/index2.php?&item=316
Autor:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 26.09.2005 - Změněno: 01.07.2007
Obecně o úpravách

Škoda 100-110R patří mezi vozy, na kterých lze upravit mnoho věcí k obrazu svému za poměrně malého úsilí, a to díky vývoji dílů z mladších typových řad. Bohužel naprostá většina záměn dílů není legání.

Pro začínající tunery jsem se tedy pokusil sepsat seznam možných úprav, jejich legálnost a možná úskalí.


Široké nápravy

Základním krokem v úpravě vozu je jeho rozšíření. Tato úprava je jako jedna z mála LEGÁLNÍ, ale pouze za předpokladu, že se ponechá původní maticové řízení a mokré poloosy.

Rozšířit nápravy lze třemi způsoby :

a) Zadní poloosy s rukávy vyměnit za široké z Mkového typu Š120, na přední nápravě vyměnit ramena za široká a ponechat tak nápravnici s převodkou. Tato úprava je legální.

b) Zadní poloosy s rukávy i přední nápravu použít z Mkového typu Š120. Řízení bude hřebenové, je potřeba zkrátit řídící tyč a použít mechanismus z Š120. K němu bude potřeba vytvořit příslušné držáky. Tato úprava není legání.

c) Zadní poloosy s rukávy zaměnit za vlečená ramena s lámanými poloosami z vozu Rapid, přední nápravu použít širokou z vozu Š120 typ M. Oproti předchozím řešením se mimo rozšíření vozu získá i lepší stabilita a menší odklon kol. Je nutné vyměnit diferenciál v převodovce (nebo celou převodovku), vyměnit příčku a navařit pro ni držáky, vyměnit tlumiče i pružiny. Jedná se o poměrně složitý zásah do konstrukce, který samozřejmě není legální.

Kola

Pokud máte ještě na autě čtrnácti-palcová kola, je vhodné je zaměnit za třinácti-palcová, obutá pneu R13 165/70. Tato kola jsou pro pozdější ročníky naprosto legání, pro mladší je pouze potřeba nechat je zapsat do TP.

Rozšířit můžeme i pomocí příslušných disků. Legálních možností opět moc není. Elektronová kola tehdejších dob jsou dávno za hranicemi životnosti a tak snad jediným legálním řešením zůstávají kopretiny, též zvané otvíráky. Oblíbenou možností jsou též prolisy nebo převařáky. U prolisů je prolisován střed disku dovnitř, tím se dostane kolo více ven. U převařáků je oddělen střed, otočen a opět navařen. Tato kola mají ještě větší límce, ale mohou házet, pokuď nejsou kvalitně zpracováná. Oba druhy nejsou legální.

5 stupňová převodovka

Další oblíbenou úpravou je pětistupňová převodovka. Oproti čtyřstupňové je však delší a nevejde se do tunelu. Tunel je třeba na obou stranách mírně rozšířit jeho nařezáním a zpětným svařením. Dále je třeba upravit táhlo řazení, které bude příliš dlouhé. Úprava je středně náročná a není legální.

Pokud máte převod 4.44, můžete jej nahradit převodem 4.22. Budete mít delší rychlosti na úkor pružnosti vozu. Tato záměna je legální.

Motor z favorita

Přidáteli-li na převodovce rychlost, musíte mít motor, který ji spolehlivě utáhne. Zástavba favorita je nejméně komplikované řešení s osmikanálovou hlavou. Motor má jinou spojku, kterou je potřeba nahradit nejlépe za talířovou z novějších typů Š120. Dále je potřeba vyměnit vodící kroužek v setrvačníku za ložisko. Vanu je vhodné vyměnit za chlazenou z pozdějších typů motoru Š120. Nebude tak docházet k odlévání oleje a vana nebude tak vysoká. Společně s výměnou vany je třeba vyměnit sací koš. Dále je nutné vyměnit držáky motoru - motor ve favoritu je uchycen jinak. Pokud nebudete vyřezávat motorovou stěnu, je nutné upravit termostat. Rovněž bude problém s výfukovým potrubím, které bude mířit do sahary a nepůjde k němu napojit standardní výfuk. Celá úprava zase není legální.

Výměna motoru z jiné typové řady je obecně nelegální. Znamená to, že do vozů Š100-110R nelze namontovat ani motor ze 120, který je svými parametry paradoxně horší.

Náporové chlazení

Výkonný motor je třeba chladit. Náporový chladič je dalším krokem. Lze použít chladič z Š120. V masce je nutné vyříznout otvor pro vstup vzduchu a v kapotě výdech. Do kufru se musí vevařit chladičová stěna, do motorového prostoru umístit expanzní nádobu z Š120. O legálnosti nejsem přesvědčen, úprava není zakázána a lze se tedy domnívat že je legální.

Čtyřpístové brzdiče

Silnější motor je potřeba spolehlivě brzdit. Standardní dvoupístové brzdiče lze zaměnit za čtyřpístové, čímž se zvětší třecí plocha. Je nutné propojit oba písty brzdiče propojkou, případně provrtat obě komory a zaměnit i původní držáky a krycí plech. Úprava opět není legální.

Posilovač brzd

Brzdný účinek můžeme posílit i posilovačem. Lze použít standardní posilovač včetně pedálové konzole z vozu Š120. Po vyříznutí potřebného místa lze zavařit nebo šroubovat. Úprava není legální.

Další úpravy

Dalšími úpravami, které většinou navazují na již provedené úpravy z předchozího seznamu, jsou :
Chlazené kotouče, kotoučová brzda na zadní nápravě, kapalinová ruční brzda, vyztužení vozu ... ... ...



Bezpečnost

Závěrem bych chtěl připomenout dodržování alespoň některých pravidel bezpečnosti...

Pokud něco řežete, držíte v ruce zatímco druhou rukou do toho bušíte, páčíte, sekáte a podobně, berte si pokud možno ochranné rukavice.

Při řezání flexou či broušení si berte ochranné brýle, při sváření používejte dobrý oděv, boty, rukavice i kuklu.

Při stříkání, broušení a řezání některých materíálů mějte roušku.

Pokud zvedáte auto na hever, vždy jej ještě něčím podložte, co zabrání případnému pádu.

I dvoutunový hever může v nečekanou chvíli povolit a zapříčinit nemilý pád auta.

Vyhnete se tak zbytečným zraněním

!O úpravách
 


Pamatujte na to, že sváření i řezání dokáže materiál pěkně rozpálit a odlétávající jiskry či kuličky mohou zapálit něco poblíž.

To že nevidíte oheň neznamená, že někde nehoří.

!O úpravách
 


Přeji co nejméně popálenin, řezných i bodných ran, stinek, zánětů spojivek, spálené rohovky a podobných úrazů...

Mnoho štěstí a radosti při úpravách :)


Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615