Zástavba posilovače brzd
Vytištěno z //web.daves.cz/index2.php?&item=229
Autor:
4578+8007 (32767)Daves (Administrátor)
     109318615 
Vytvořeno: 19.01.2005 - Změněno: 19.01.2005
Potřebný materiál :
Kompletní konzola s pedály, posilovačem a nádobkou
Čtyři metry podtlakové hadice
Sací potrubí s vývodem pro podtlak

Potřebné nářadí :
Běžná sada klíčů, kladivo, šroubováky
Úhlová pilka nebo v nouzi pilka přímočará
Svářečka (lze si poradit i bez ní a vše šroubovat)
Vrtačka (lze se bez ní obejít)

Úskalí práce :
Zásah do karosérie, vyřezání staré konzoly a usazení nové
Zapojení brzdové a spojkové trubičky - budou krátké

Příběh :

K této úpravě potřebujeme jeden kus posilovače, čtyři metry podtlakové hadice a sání s náústkem pro podtlakovou hadici.

Z nářadí mimo klasické kladivo, šroubováky a klíče potřebujeme úhlovou brusku neboli flexu čili fričku. V nouzi postačí pilka šoustalka, též zvaná přímočará pilka. Bude se nám hodit i vrtačka a v ideálním případě svářečka, avšak asi by se šlo obejít i bez ní.

V zásadě můžete ve stodvacítkách narazit na dva typy posilovačů. Posilovač na maticové řízení a posilovač na hřebenové řízení. Navzájem se liší polohou a tvarem pedálů. Starší typ na maticové řízení má pedály daleko od sebe a brzda má stejný sklon jako spojka. Novější typ na řízení hřebenové má pedály blízko u sebe a brzda je více skloněna než spojka. Rozdíl bychom nalezli při bližším zkoumání i v provedení pístů, ale na zástavbu nemá toto vliv.

Zde vidíte oba typy posilovačů :

!Zástavba posilovače brzd
 


Jelikož mám zkušenost pouze se zástavbou posilovače na auto s hřebenovým řízením, budu se věnovat této variantě. Domnívám se však, že na eRko s původním řízením by měla jít konzola z maticové nápravy (120 užovka).

Nejprve musíte odpojit trubičky, vylít nádobku a vymontovat stávající písty i s pedály. Držák potom celý uřízněte. Dále si vyměřte polohu posilovače přičemž zkoušejte osazený posilovač, nebo pamatujte na to, že píst na posilovači může vadit krytu motorku stěračů. Snažte se díru vyříznout co nejvíce k podběhu. Následující foto napoví...

!Zástavba posilovače brzd
 


Tím jsme hotovi s dírou, posilovač si vyzkoušejte, že tam opravdu lze zastrčit.
Nyní je čas udělat nějaké držáky konzoly. Já zvolil cestu držáku a výztuhy zároveň. Použil jsem jakýsi L profil, kde kratší plocha měla asi 1cm a delší asi 4cm. Ta delší přijde směrem nahoru. Podívejte se na foto :

!Zástavba posilovače brzd
 


Tím jsem prozatím sfoukli spodní držák a nyní je potřeba vyrobit držák horní. Ten jsem udělal z U profilu, jehož šířka byla asi 4cm. Ten přijde navařit na horní plochu. Zároveň si všimněte úpravy konzoly. Je potřeba sklepat úchyty do roviny a to jak nahoře tak dole. Zde je foto:

!Zástavba posilovače brzd
 


Celek si potom vyzkoušejte usadit a v držácích vytvořte příslušné díry. Já postupoval tak, že v obou držácích jsem flexou udělal jakésy zářezy, pomocí kterých pak lze nastavit požadovanou polohu konzoly. Ve skutečnosti mi pak vyšly šrouby spodního držáku až dolu a pod horní jsem dal ješte matice s výškou 1.5cm jako distanční sloupky. Tím se naklonil celý posilovač směrem k čelu auta a dosáhl požadované polohy. Mrkněte se :

!Zástavba posilovače brzd
 
!Zástavba posilovače brzd
 


Celek jsem pak pevně přišrouboval.

Dalším problémem je nádobka na kapalinu. Jak je patrné z následující fotky, vyhodil jsem původní zelené opletené hadičky a koupil nové tlakové tvrdé. Ty jsem pak naměřil tak aby to bylo přesně (tzn x-krát jsem se zavřel v kufru) a nádržku drží právě zmíněné hadice. Sama o sobě nemá žádný držák. Při dovření kapoty si sedne víčko na kapotu. S tímto zapojením jezdím již delší dobu a nezaznamenávám žádných problémů.

!Zástavba posilovače brzd
 


Možná někoho napadlo, jak jsem řešil prošlápnutí pedálu a signalizaci. Tu jsem řešil tak, že všechny spínače jsem z konzoly vyhodil a použil standartní eRkové tlakové spínače. Jsou vidět na fotce.

Nyní musíte vyřešit problém s podtlakovou hadicí. Já ji tahnul vnitřkem auta až k topení a tamtudy jsem ji poslal ven k motoru. V motoru musíte mít na sacím potrubí vývod pro podtlak. Buď ho budete mít jako já zaslepený šroubek - pak máte vyhráno. V opačném případě jej musíte sehnat ze stodvacítky nebo vyrobit svépomocí.

Asi největším problémem budou krátké trubičky. Někdo píše, že je stačí přeříznout a přes hadičku prodloužit. Jiný názor je, že šikovným skrácením cesty trubiček nakonec dosáhnou. Já však zaručuju, že byť sebešikovnější manipulací se trubičky stejně rozsypou, pokud nebyly měněny.

Takže vám doporučuji obětovat asi 1200Kč a zakoupit trubičky kompletně nové. K brzdám použijete brzdovou trubičku z favorita, průměr 5mm. Na benzínovou trubičku, tlakovou trubičku a spojku použijete 3ks spojkových trubiček průměr 6mm ze škody 120.

Dále si kupte rozvodové kostičky 2ks, můžete zakoupit i nové hadice k brzdám a kompletní zbytek trubiček. Vše je ideální si naměřit pod autem a pak koupit trubičky podle délky. Mě vyšla kompletní renovace brzd včetně hadiček asi na 1200Kč.

Na posilovači pak jen zbývá odvzušnit brdový a spojkový válec.

Materiál ze serveru daves.cz nesmí být publikován bez souhlasu autora.
David Spilka (Daves), tel.: 775 328 374, email: pošli email, ICQ: 109318615