Autor: |
| Vytvořeno: 19.01.2005 - Změněno: 19.01.2005 | |||
Potřebný materiál :Motor Favorit eMková vana eMkový sací koš věnec na setrvačník palivové čerpadlo Potřebné nářadí :Běžná sada klíčů, kladivo, šroubováky Úskalí práce :Spousta drobností kolem motoru Náročnost : vyšší, celý den Práce v bodech :Výměna spojky - jiné drážkování Výměna ložiska v klice - jiný průměr Výměna věnce na setrvačníku - jiná rozteč zubů Výměna vany - jiný sklon a světlost Výměna sacího koše - aby vyšel do vany Výměna držáků motoru - aby šel uchytit Výměna držáku alternátoru - aby šel původní Uříznutí silentbloku z vodní pumpy nebo výměna za 120 Výměna palivového čerpadla - kvůli pumpování a sklonu Výměna teplotního čidla - jiný rozshah Sundání nákružku z jednoho ze šteftů na motoru Převrtání děr na převodovce na M10 Příběh :Nejdůležitější věc na celé úpravě je vlastnictní motoru favorit. Pokud tuto podmínku splňujete, můžete pokračovat dále. Kompletní motor vypadá asi takto: Nyní se pustíme do základních úprav - musím motor přizpůsobit tak, aby šel vůbec do auta dát. Tyto věci si můžete v klidu dělat v garáži a v eRku může být stále starý motor... Výměna spojkyJelikož spojka u favorita má jiné drážkování než spojka u eRka a tudíž by motor nešel nasadit na spojkový hřídel, je třeba ji vyměnit. Je to velice jednoduchá práce - poznamenejte si polohy přítlačného kotouče proti setrvačníku a povolte šestici šroubů. Vyjměte přítlačný kotouč a spojku. Buď sežeňte novou spojku s talířovou pružinou průměr 190mm, nebo se nechá použít spojka z eMka. Tam už talířová spojka je. Další podstatný a opomínaný fakt je, že eRka měly spojku s vinutými pružinami, a tomu odpovídající spojkové ložisko a vypínací tyčku. Vypínací tyčku je nutno prodloužit nebo sehnat originální delší. Spojkové ložisko se musí vyměnit, neboť má jiný tvar a odlišný princip. Záměna kroužku v klice za ložiskoVe středu setrvačníku je v klikovém hřídeli zalisován u favorita kroužek, který je větší než je potřeba. My tam potřebujeme dostat ložisko průměr 15/35x11 (tzn. Vnitřní průměr 15, vnější 35 a šíře 11). Původní kroužek vytáhněte ven. Já zkoušel různé fígle, ale nekonec jsem ho musel stejně odvrtat a vysekat. Až se vám ho podaří vyndat, naklepněte tam ložisko. Záměna ozubeného věnceFavorit má jiný startér a na něm jiné ozubené kolo. S tím souvisí i jiná rozteč zubů na věnci. V praxi to znamená, že věnec z favorita opatrně sklepete. Vezměte si větší kladivo a pobouchávejte kolem dokola, až se začně šinout ke kraji a nakonec spadne. Taky si to můžete zrychlit tak, že ho opatrně přeříznete až praskne a sundáte ho. Teď vezmete ozubený věnec z jakékoliv jiné škodovky (100,105,110,120...), ten letlampou ohřívejte kolem dokola až se z něj začne stejnoměrně kouřit (Podle letlampy, já měl na technický benzín a trvalo to asi 10 minut). Můžete to taky ohřát v troubě nebo v nouzi nad hořákem. Problém posledních dvou řešení je, že obvykle nebývá sporák v garáži nebo motor v kuchyni. No prostě až to ohřejete, tak ho rychle vezměte do ruky. Když se spálíte, bude to asi tím, že nemáte rukavice. Rychle věnec nasaďte a kladivem ho začněte urovnávat. Věřte tomu, že nemáte moc času, protože masa setrvačníku okamžitě začne teplo přebírat a roztáhne ho po celé ploše. Ze své zkušenosti však můžu říct, že v tom není problém a jde to jako po másle. Výměna olejové vany a sacího košeProtože je motor ve favoritu jinak uložen, je samozřejmě počítáno s jinou hladinou oleje v olejové vaně a s ní související sklon sacího koše. Navíc favoriťácká vana je plechová a zbytečně hluboká. Proto je vhodnější ji zaměnit za eMkovou. Užovková a eMkova vana jsou na první pohled naprosto shodné, až na druhý pohled uvitíte, že eMková má o jeden šroub víc. Snadno tedy poznáte eMkovou vanu tak, že spočítáte šrouby. Musí jich být 19. Výměnou vany však nepůjde použít favoriťácký sací koš. Bude jej nutné též vyměnit za eMkový. Rozdíl mezi užovkovým sacím košem a eMkovým sacím košem je v délce nohy a v absenci přetlakového ventilu. Při výměně sacího koše doporučuji rozebrat přetlakový ventil a vyměnit kuličku. Noha na sacím koši bude moc dlouhá, takže ji bude nutno ohnout. Uvidíte z obrázků... Výměna držáků motoru a držáku alternátoruVšichni jistě víte, že motor je i favorita v předu, navíc je jinak uložen a pod jiným sklonem. Z toho vyplývá použití jiných držáků. Jeden je u alternátoru - zde pouze našroubujete držáky z vašeho motoru. Problém je na druhé straně, kde je jakýsi masiv (viz foto). Ten musíte sundat a nasadit držák z užovky nebo eMka. eRko tam má nohu větráku, ale ten stejně asi nebudete používat. Problém spočívá v tom, že závity nejsou až do konce a my je do konce potřebujeme. U třech se vám podaří závitníkem závit udělat, u posledního to nejde, takže jsem použil distančního sloupku.
|